چرا بورس منفی شد؟

یک کارشناس بازار سرمایه ضمن اشاره به افت شاخص کل بورس در روز جاری گفت: بازار سرمایه تحت تاثیر مسائل مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری، لغو تغییر قیمت خودرو، ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ اوراق در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری ایسکانیوز، همایون دارابی در خصوص وضعیت نمادهای خودرویی در بازار سرمایه قبل و پس از اعلام افزایش قیمت و سپس لغو آن از سوی دولت اظهار داشت: اعلام تغییر نرخ خودرو موجب بسته شدن نمادهای خودرویی در یک هفته گذشته شد و از آنجایی که افزایش قیمت قطعی نشد، این نمادها همچنان بسته‌اند و در حالت توقف به سر می‌برند.

وی در خصوص کلیت بازار سرمایه به افت ۱۸ هزار واحدی شاخص کل بورس در اواسط روز جاری اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه در حال حاضر تحت تاثیر مسائل مرتبط با قیمت‌گذاری دستوری، لغو تغییر قیمت خودرو، ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش نرخ اوراق در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد.

این کارشناس بازار سرمایه با اظهار تردید نسبت به موقتی بودن لغو افزایش قیمت خودرو افزود: افزایش قیمت خودرو تا زمانی که دولت تغییرات جدی در سیاست‌های خود و در حوزه قیمت‌گذاری خودرو اعمال ننماید، بعید به نظر می‌رسد و اطمینان به اظهاراتی مبنی بر اصلاح مجدد قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار، زمان می‌برد.

دارابی با تاکید بر ضرورت افزایش قیمت خودرو به دلیل زیان‌دهی شدید شرکت‌های خودرویی بیان کرد: اگر افزایش قیمت‌ها اعمال نشود، دولت می‌بایست به زودی نسبت به ارائه کمک‌های نقدی به خودروسازان اقدام نماید.

وی با توجه به اینکه سهامداران و مصرف‌کنندگان عادی بازار ذی نفعان صنعت خودروی کشور هستند، در خصوص تاثیر افزایش قیمت خودرو بر این دو گروه تصریح کرد: مصرف‌کنندگان عادی در حال حاضر خودرو را از بازار با قیمت‌های افزایش یافته خریداری می‌نمایند و دلالان هستند که از خرید خودرو سود می‌برند.

در این راستا، عباس آرگون کارشناس بازار پول و سرمایه نیز بسته بودن نمادهای خودرویی در بازار سرمایه را فرصتی برای بازار دانست تا بتواند تاثیر تغییر قیمت‌ها بر بازار و نمادهای خودرویی را مورد سنجش قرار دهد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو منتفی نشده و تصمیم‌گیری در این باره به وزارت صمت واگذار شده است، افزود: نمادهای خودرویی همچنان بسته‌اند و قطعا اگر افزایش قیمت‌ خودرو منتفی شود، تاثیر آن بر بازار سرمایه منفی خواهد بود.

این کارشناس بازار پول و سرمایه در خصوص واکنش بازار نسبت به اتفاقات اخیر در حوزه قیمت‌گذاری خودرو بر ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری و لزوم افزایش قیمت خودرو تاکید کرد و گفت: قیمت‌گذاری دستوری به زیان هر دو طرف سهامدار و تولیدکننده است و ناگزیر افزایش قیمت‌ها می‌بایست اعمال شود زیرا برای تولیدکننده فروش محصول پایین‌تر از قیمت تمام شده مقدور نیست.

آرگون بیان کرد: فروش با زیان و بدون حاشیه سود منطقی نیست و موجب می‌شود خودروسازان ناچارا به منظور جبران به دریافت وام‌های بانکی روی بیاورند که استقراض از بانک نیز بر زیان‌ آنها می‌افزاید.

وی به تاثیر منفی عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: امیدواریم از این پس، شاهد ثبات در تصمیم‌گیری‌ها و قوانین و مقررات باشیم، ضمن اینکه قبل از اعمال افزایش قیمت هر کالایی بدوا مجوزهای مربوطه دریافت شود، زیرا نوساناتی که این بی‌ثباتی ایجاد می‌کند به زیان بازار و سهامداران است.

این کارشناس بازار پول و سرمایه در خصوص پیش‌بینی خود از وضعیت بازار سرمایه در آینده گفت: بازار سرمایه با نگاه بلندمدت و میان مدت، بازار رو به رشد، پرریسک و نوسانی است و می‌بایست پس از تحلیل و بررسی وارد این بازار شویم و کسب سود در این بازار منوط بر نگاه بلندمدت و میان مدت است.

آرگون در ادامه گفت: ورود بدون بررسی و تخصص به بازار سرمایه و سپس خروج از آن با نخستین نوسانی که در قیمت‌ها ایجاد می‌شود، موجب خرید سهام با بالاترین قیمت و فروش با کمترین قیمت و در نتیجه زیان‌دهی خواهد بود.

وی در پایان با بیان اینکه صنایع متعددی در بازار سرمایه حضور دارند و شاخص کل در بازار سرمایه تنها متاثر از نمادهای خودرویی نیست، خاطرنشان کرد: هر چند اظهارات و مخالفت‌های روسای کنونی و قبلی سازمان بورس با قیمت‌گذاری دستوری خودرو همواره بر بازار اثرگذار بوده، اما تا زمانی که تغییر نحوه قیمت‌گذاری خودرو قطعی نشود، نمی‌توان آینده بازار و نمادهای خودرویی را به درستی پیش‌بینی کرد. بنابراین می‌بایست در انتظار تصمیم نهایی باشیم.

کد خبر: 1118571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =