همسان‌سازی علت اصلی کمبود بودجه دانشگاه/ خدا به دولت و دانشگاه‌ها کمک کند

رئیس سابق دانشگاه ارومیه گفت: با این وضعیت بودجه خداوند به دولت و دولت به دانشگاه‌ها کمک کند. هزینه‌های دانشگاه‌ها بسیار بالا رفته است.

رحیم حب نقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه شورای آموزشی دانشگاه ازسرگیری کلاس‌ها را آغاز کرده است، اظهار کرد: دانشجویان دوره‌های کارشناسی که درس‌های عملی دارند در بازه‌های زمانی معین به دانشگاه می‌آیند که درس‌های عملی را بگذرانند؛ اولویت با دانشجویانی است که درس‌های عملی دارند.

رئیس سابق دانشگاه ارومیه افزود: بیشتر کلاس‌های دانشجویان دوره دکتری و فوق‌لیسانس نیز به صورت حضوری برگزار می‌شود.  

وی ادامه داد: در واقع فقط کلاس‌های حضوری عملی برای دوره‌های کارشناسی آغاز شده، برای دانشجویان دکتری نیز از قبل حضوری بوده است.

حب نقی با تاکید بر اینکه برگزاری کلاس‌های دانشجویان دوره دکتری و فوق لیسانس که نزدیک دفاع پایان‌نامه‌ هستند، در اولویت است، گفت: درسهای تئوری برای هر 3دوره همچنان مجازی است. در واقع ترکیبی از کلاس‌های حضوری و مجازی در دانشگاه وجود دارد و هرچه جلوتر می رویم حضور دانشجو در دانشگاه بیشتر خواهد شد.

ستاد ملی کرونا و بخشنامه‌های وزارت علوم هماهنگ باشند

رئیس سابق دانشگاه ارومیه در پاسخ به این سوال که آیا برای حضوری شدن دانشگاه از نظر امکانات رفاهی دانشجو آمادگی دارید تشریح کرد: درواقع یک هماهنگی باید میان ستاد کرونا و بخشنامه‌های وزارت علوم وجود داشته باشد. طبق نظر ستاد ملی کرونا فواصل در خوابگاه باید 2متر باشد؛ یعنی در خوابگاه کوچک حق نداریم مثل سابق 5نفر را اسکان دهیم این مسئله برای جانمایی دانشجو در خوابگاه با توجه به ظرفیت موجود دانشگاه، محدودیت ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر تمام ظرفیت‌های خوابگاهی دانشگاه پر نشده است، ادامه داد: با این شرایط اگر دانشجو در خوابگاه و دانشگاه حضور داشته باشد، باید برای اسکان آنها در خوابگاه فکری شود. به این صورت که بیرون دانشگاه برای دانشجویان خوابگاه یا منزل تهیه می‌کنیم و صندوق رفاه در این زمینه کمک خواهد کرد.

با این وضعیت بودجه خداوند به دولت و دولت به دانشگاه‌ها کمک کند

حب نقی درباره اینکه وضعیت بودجه دانشگاه ارومیه به چه صورت است، اظهار کرد: با این وضعیت بودجه خداوند به دولت و دولت به دانشگاه‌ها کمک کند. هزینه‌های دانشگاه‌ها بسیار بالا رفته است.

رئیس سابق دانشگاه ارومیه توضیح داد: اجرای طرح همسان‌سازی اساتید در دانشگاه‌ها با توجه به اینکه هنوز بودجه‌ای به آنان پرداخت نشده، بودجه دانشگاه‌ها را به شدت مصرف کرد.  برای تهیه غذای دانشجو به کمک دولت نیاز داریم؛ چون هزینه غذای دانشجو با توجه با اقلام مواد غذایی بسیار بالا رفته و دولت یا سازمان برنامه و بودجه نیاز است که کمک کنند.

وی با تاکید بر این مسئله که اجرای طرح همسان‌سازی حقوق اساتید علت اصلی کمبود بودجه دانشگاه است، تشریح کرد: تامین بودجه برای همسان‌سازی حقوق اساتید در دولت روحانی تصویب شد؛ اما تاکنون هیچ دانشگاهی ریالی دریافت نکرده است؛ درحالی که دانشگاه‌ها از بودجه جاری خودشان پرداختی به اساتید را انجام دادند.

دانشگاه‌ها طرح همسان‌سازی را بدون‌هماهنگی انجام ندادند

حب‌نقی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها اجرای طرح همسان‌سازی را بدون‌هماهنگی انجام ندادند، گفت: طبق تصویب قانون مجلس و هیئت‌های امنا همسان‌سازی انجام شد؛ حالا چون دانشگاه‌ها از بودجه جاری خود هزینه کردند، برای کارهای جاری با کمبود بودجه مواجه شدند.

رئیس سابق دانشگاه ارومیه گفت: اگر دولت منبع مالی برای اجرای طرح همسان‌سازی را پرداخت کند، برای هزینه‌های جاری دانشگاه مشکلی نخواهیم داشت و اگر کمکی صورت نگیرد دانشگاه ها قطعا مشکل دارند. در ادامه آنچه که بیشتر از همه مسئله می‌شود تهیه غذای دانشجوست که امیدواریم دولت کمک کند.

حب نقی درباره اینکه ایراد دیوان محاسبات به دانشگاه‌ها برای اجرای طرح همسان‌سازی چه بوده است، تشریح کرد: این پرداخت بر اساس قانون مصوب مجلس انجام شده است با این رویکرد که دانشگاه‌ها می‌توانند علی‌الحساب این مبلغ را از حساب جاری خود پرداخت کنند و بعد که دولت پول را پرداخت کرد جابجا کنند. ایراد دیوان محاسبات نیز مربوط به این مسئله است که چطور زمانی که بودجه پرداخت نشده، دانشگاه‌ها همسان‌سازی را پرداخت کرده‌اند و این به عنوان تخلف فرض شده است.

رئیس سابق دانشگاه ارومیه افزود: دانشگاه‌ها به 2صورت پرداختی همسان‌سازی را انجام داده‌اند. یک عده کل طرح همسان‌سازی را که 60درصد بود و عده دیگری نیز 30 درصد آن را اجرا کردند. درواقع دانشگاه‌هایی که 60درصد طرح را اجرا کردند هم در بودجه کم آوردند و هم مصداق تخلف دیوان محاسبات قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =