هیچ شکافی در روابط ایران و سوریه وجود ندارد

تحلیلگر اهل سوریه معتقد است، برخی از رسانه‌های دشمن مطالبی را منتشر و یا مسائل را تحریف می‌کنند تا نشان دهند در روابط سوریه و ایران شکاف وجود دارد، اما این یک دروغ است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، در روزهای اخیر و به ویژه پس از سفر وزیر امورخارجه کشور امارات به سوریه، شیطنت‌های رسانه‌ای زیادی برای ایجاد شکاف و دلخوری بین دو ملت ایران و سوریه انجام می‌شود که متاسفانه برخی رسانه‌های داخلی نیز بدون توجه به بازی دشمن و پیگیری صحت اخبار، به آنها دامن می‌زنند. در همین راستا، خبری در چند رسانه‌ منتشر شد مبنی بر اینکه سوریه واردات خودرو از ایران را ممنوع کرد. به منظور روشن شدن صحت این خبر مصاحبه‌ای با «ابراهیم جوده» _تحلیلگر مسائل سوریه و فعال رسانه‌ای این کشور- انجام شد.

آقای جوده با رد این خبر و اظهارات آقای مجید مهتدی -یکی از اعضای هیئت مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و سوریه- را مورد اشاره قرار داد که تایید کرده بود خبر منتشر شده توسط رسانه‌های سوری مبنی بر جلوگیری از واردات خودروهای ایرانی به سوریه صحت ندارد. به گفته وی، واردات خودرو در سوریه مدت‌هاست که متوقف شده و دو شرکت ایرانخودرو و سایبا در حال کار بر روی واردات به صورت «سی کی دی» و مونتاژ قطعات هستند و فعالیت نمایندگی‌هایشان در سوریه همچون قبل ادامه دارد و تغییری نکرده است.

این کارشناس سوری در ادامه افزود: واردات برخی از قطعات مانند لنت ترمز یا روغن موتور که در سوریه امکانپذیر نیست همچنان ادامه دارد و ایران یکی از مهم ترین صادرکنندگان این کالاها به سوریه است. به گفته وی، دولت واردات خودروهای ایرانی را ممنوع نکرده ، بلکه مصوبه ای وجود دارد که از همان سال‌های اولیه بحران، واردات خودرو از سراسر جهان به سوریه را به دلیل تورم و غیره ممنوع شده است.

آقای جوده با اشاره به اینکه 90 درصد خودروهای تاکسی در سوریه در واقع محصولات سایبا هستند، گفت: در سوریه 2 کارخانه مونتاژ خودرو وجود دارد که مهمترین آن کارخانه‌های مشترک ایرانی و سوری، سایبا است. ایشان بار دیگر تاکید کرد که همچنان قطعاتی از قبیل روغن موتور و لنت از ایران وارد می‌شود.

از نظر این تحلیلگر اهل سوریه، برخی از رسانه‌های دشمن مطالبی را منتشر و یا مسائل واقعی را تحریف می‌کنند تا نشان دهند در حال حاضر شکافی در روابط سوریه و ایران وجود دارد، اما این یک دروغ است. وی در ادامه با بیان اینکه این رسانه‌ها همیشه این کار را انجام می‌دهند، خاطر نشان کرد: هر زمان که اتفاق جدیدی از نظر سیاسی رخ می‌دهد -مانند سفر وزیر امور خارجه امارات به سوریه- آنها سعی می‌کنند از آن سوء استفاده کنند.

ابراهیم جوده در انتهای مصاحبه تاکید کرد: اکنون برای صحبت کردن در مورد عادی سازی روابط کشورهای عربی با سوریه خیلی زود است و این امر هنوز در مراحل اولیه قرار دارد. ایشان با بیان اینکه در آینده نزدیک هیچ چیزی نمی‌تواند در روابط ایران و سوریه تاثیر بگذارد، افزود: می‌توان این را از نظرات عربستان سعودی در مورد سفر وزیر امرو خارجه امارات به سوریه مشاهده کرد؛ به نظر نمی‌رسد خیلی از اعراب با دولت فعلی سوریه ارتباط برقرار کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =