الزام اعضای هیئت علمی به گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت

گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت بر اساس آیین‌نامه استخدامی برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی مشغول در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وزارت علوم الزامی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، ارتباط دانشگاه و صنعت یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی کشورهاست که لازم است برای تحقق آن، برنامه‌های کلان تدوین و برنامه‌ریزی‌های خرد انجام شود. ایران هم سالهاست که به ضرورت ایجاد این ارتباط واقف شده است. دانشگاه‌ها در این راستا، آیین‌نامه‌ای برای تشویق اعضای هیئت علمی به شکل‌گیری و تقویت این ارتباط تدوین کرده‌اند.  

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با تدوین شیوه‌نامه‌ «فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی در جامعه و صنعت» قصد دارد در راستای برقراری ارتباط بین دانشگاه با بخش‌های جامعه و صنعت، اعضای هیئت علمی را با نیازهای واقعی جامعه و صنعت آشنا کرده و یافته‌های آنان را عملیاتی کند. بر اساس این شیوه‌نامه، فرصت مطالعاتی به معنای حضور عضو هیئت علمی در واحد عملیاتی دولتی یا غیردولتی شامل بخش‌های صنعتی، اجتماعی و فرهنگی، اقتصادی، خدماتی و کشاورزی یا مراکز پژوهشی مرتبط با صنایع و رشته‌های فعال است.

گفتنی است؛ رشته و تخصص عضو هیئت علمی باید با نیازهای واحد عملیاتی مرتبط باشد و عضو هیئت علمی متقاضی استفاده از فرصت مطالعاتی در ۲ سال گذشته، رکود علمی نداشته باشد. این اعضا برای استفاده از فرصت مطالعاتی باید درخواست خود را به همراه برنامه مطالعاتی ارائه دهند. 

دوره فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت برای اعضای هیئت علمی در دوره پیمانی حداقل ۶ ماه تمام وقت یا ۱۲ ماه نیمه وقت و در دوره رسمی آزمایشی سه ماه تمام‌وقت یا ۶ ماه نیمه‌وقت است. حضور هیئت علمی در واحد صنعتی به صورت تمام‌وقت یعنی پنج روز کاری در هفته یا پاره‌وقت یعنی حداقل ۲ روز کاری در هفته است.

بر اساس آیین‌نامه استخدامی برای تبدیل وضعیت اعضای هیئت علمی که از ابتدای سال ۹۸ دوره پیمانی یا رسمی آزمایشی را آغاز کنند، گذراندن فرصت مطالعاتی در جامعه و صنعت الزامی است. همچنین وظایف و فعالیت‌های اعلام شده برای اجرای فرصت مطالعاتی باید کاملا علمی، پژوهشی و فناورانه باشد و همچنین موسسه علمی باید تطبیق وظایف با نیازهای آن بخش و تخصص عضو هیئت علمی را تایید کند.      

عضو هیئت علمی در دوره فرصت مطالعاتی مجاز به اشتغال در سازمان دیگری نیست. در نهایت عضو هیئت علمی موظف است هر ماه پیشرفت کار خود را به معاونت پژوهشی موسسه گزارش بدهد. ارائه گزارش کامل در انتهای قرارداد هم الزامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118728

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =