رئیسی در اغنای مجلس و مردم ناموفق است/ضعف دولت در حوزه مهم آموزش و پرورش

قائم مقام واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: رئیسی در اغنای نمایندگان مجلس، افکار عمومی و مردم عملکرد موفقی نداشته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بدون تردید نیروی انسانی و توانمند به ویژه معلمان، از جمله نیازها و نقطه قوت وزارت آموزش و پرورش است چراکه آن‌ها نقش مهمی در موفقیت و پیشبرد اهداف آموزشی کشور دارند. اگر کارکنان این وزارتخانه از نظر کمی و کیفی از استانداردهای مناسب آموزشی، تحصیلاتی و گزینشی برخوردار باشند، می‌توانیم به آینده آموزش و پرورش امیدوار باشیم.

در این ارتباط با حمید رضا معروف‌خانی قائم مقام واحد سیاسی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت‌وگویی تفضیلی انجام داده‌ایم که به شرح زیر است:

به عقیده شما اهمیت وزارتخانه آموزش و پرورش و چالش‌های پیش‌روی این وزارتخانه چیست؟

آموزش و پرورش بزرگ‌ترین وزارتخانه و نهادی است که در کشور وجود دارد. این وزارتخانه حدود یک میلیون کارمند و 14 میلیون دانش آموز دارد. همچنین 13 میلیون نفر به صورت غیر مستقم با این وزارتخانه در ارتباط هستند.

تربیت افراد در دوران دانش آموزی برای به کاری گیری آنها در آینده به عنوان مدیر و متخصص، اهمیت این وزارتخانه را دو چندان می‌کند. در نتیجه اثرگذاری حوزه تعلیم و تربیت در جامعه بر هیچ فردی پنهان نیست.

هیچ نظارت دقیقی بر جذب نیروهای وزراتخانه آموزش و پرورش صورت نمی گیرد.

تامین نیرو، بزرگترین چالش آموزش و پرورش

کمبود نیروی انسانی بزرگ‌ترین چالش پیش روی وزارتخانه آموزش و پرورش است چراکه این وزارتخانه در چهار سال آینده باید حدود 120 هزار نیرو جذب کند. از سوی دیگر دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با میزان ظرفیت و پذیرش فعلی، پاسخگوی این نیاز نخواهند بود. در نتیجه وزارتخانه آموزش و پرورش باید از طریق ماده 28 یا طرح خرید خدمت این کمبود نیروی انسانی  را جبران کند، که این موضوع بدون ایجاد مشکل نخواهد بود.

اگر معلمان از طریق دانشگاه جذب نشوند، یعنی شامل کارنامه سبزها یا حوزه علمیه یا نهضت سواد آموزی هستند. در نتیجه بدون هیچ پیش شرط، آزمون ورودی یا گزینش وارد نظام آموزش و پرورش می شوند؛ بنابراین نظام آموزش کشور بیشتر از این درگیر مشکل خواهد شد.

در حال حاضر نیروهای جدید حوزه آموزش و پرورش خیلی افراد مناسبی نیستند و اگر قرار باشد این روند ادامه دار باشد، قطعا این مشکلات نیز بیشتر خواهند شد چراکه هیچ نظارت دقیقی بر این جذب ها صورت نمی گیرد. به عنوان مثال می‌توانند پیش شرط معدل یا فارغ التحصیل دانشگاه‌های معتبر دولتی باشند.

ایرادات طرح‌های دو وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش چه بود که منجر به عدم تایید  صلاحیت توسط مجلس شد؟

اولین و جدی بودن مشکل کیفی بودن برنامه وزرای پیشنهادی بوده است. به این معنا که مسائل کمی و چشم انداز در این برنامه‌ها وجود نداشته است. همچنین نوآوری اقتصادی بدون توجه واقع شده است.

زمانیکه رتبه هفتم کنکور علوم انسانی در سال 1400 دانشگاه فرهنگیان را برای ادامه تحصیل انتخاب می‌کند این نشان می‌دهد که نیروهای آموزش و پروش نسبت به گذشته تغییر کردند و در حال حاضر بیشتر از 25 درصد کارکنان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری دارند.

در برنامه این دو وزیر پیشنهادی هیچ توجهی به نخبگانی که وارد این دانشگاه‌ها یا نظام آموزش و پرورش می‌شوند، وجود نداشت. در حال حاضر متاسفانه شاهد هستیم علی رغم وجود مجلس شورای اسلامی و دولت انقلابی پشت پرده‌هایی در تایید یا رد برخی از وزرای پیشنهادی دولت وجود دارد.

فیاضی نسبت به حسین باغ‌گلی وزیر پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش تواسنتند با جلساتی که با فعالان حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، تعلیم و تربیت و فضای مجازی و دانشجویی گذاشته‌اند آنها را در جریان برنامه و طرح‌های خود قرار دهد.

رئیسی نمی‌تواند نمایندگان مجلس شورای اسلامی را که خواستار ریاست جمهوری وی بودند را اغنا کند.

عملکرد رئیس جمهور برای انتخاب وزاری پیشنهادی آموزش و پرورش را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

انتخاب و پیشنهاد باغ‌گلی برای همگان غیر منتظره بود؛ اما انتظار و گمانه زنی برای معرفی فیاضی به مجلس وجود داشت. پیشنهاد این فرد به مجلس نشان می‌دهد که دولت به دنبال تحول خواهی و ایجاد نگاه جدید در نظام آموزش و پرورش بود؛ اما متاسفانه اغناسازی مناسب در جامعه یا بین نمایندگان مجلس توسط دولت، انجام نشد.

رئیسی نمی‌تواند نمایندگان مجلسی که خواستار ریاست جمهوری وی بودند را اغنا کند، در نتیجه در اغنای افکار عمومی و مردم نیز به طور قطع شکست خورده است. به عنوان مثال وی نتوانست مردم  را برای  حذف ارز 4200 تومانی اغنا کند.

همچنین برخی از برنامه‌های آموزش و پرورش با مشکلاتی روبه رو است که رئیس جمهور یا معاونان وی در این خصوص روشنگری نکردند. به عنوان مثال سال‌هاست طرح تعویض ساختمان‌های فرسوده مدارس در خیابان‌های اصلی با ساختمان‌های نوساز در خیابان‌های غیرتجاری در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفته است. این طرح اگر با نظارت مناسب و کافی انجام نشود، خود منبع فساد خواهد بود.

بلاتکلیفی چند ماهه در وزارت آموزش و پرورش، نقطه ضعف دولت سیزدهم

وزارت آموزش و پرورش یکی از بزرگ‌ترین نهادهایی است که بیشتر بودجه دولتی به آن اختصاص می‌یابد. در حال حاضر این وزارتخانه حدود یک و سال نیم است که از دریافت بودجه برای انجام طرح‌های خود عقب مانده است چراکه سرپرست هیچ گاه نمی تواند مانند وزیر در دریافت هزینه  برای اجرای طرح‌ها موفق باشد. 

بودجه دولت برای سال 1401 در حال بسته شدن است و بدون وزیر ماندن این وزارتخانه باعث شد حق بودجه نظام آموزش و پرورش به خوبی احقاق نشود. در نتیجه آموزش و پرورش در مباحث بودجه حدود یک و سال نسب به سایر وزراتخانه ها عقب ماند. همچنین قانون هفتم توسعه برای پنج سال آینده نیز در حال تدوین است و در این نگارش و حوزه آموزش و پرورش جایگاهی ندارد. در واقع آموزش و پرورش در پنج سال اول گام دوم انقلاب هیچ نقشی ندارد. 

تایید نشدن دو وزیر پیشنهای دولت سیزدهم نقطه ضعفی برای رئیسی است و جریان دانشجویی از وی به شدت گلایه دارد. تاکنون وی با جوان‌گرایی، رفتن به سفرهای استانی و نگاه تحولی شناخته شده است؛ اما در آینده از رئیسی به عنوان رئیس جمهوری که به حوزه آموزش و پرورش توجه کافی نداشته، یاد می‌شود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1118746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =