فلسطین، شاخص وحدت اسلامی است/ کرسی‌های آزاد اندیشی به جریان سازی تقریبی کمک می‌کند

مسئول دفتر مجمع تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان در رابطه با اقدامات پیشنهادی خود در زمینه گسترش فرهنگ تقریب، گفت: یکی از این اقدامات، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی است که اگر از سوی افراد دغدغه‌مند و با مطالعات عمیق صورت بگیرد، می‌تواند بسیار به جریان سازی تقریبی کمک کند.

رضا امیا مسئول دفتر مجمع تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، و رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در استان گلستان، وحدت را نه یک مسئله تاکتیکی بلکه یک اصل بنیادی خواند و شاخص تحقق وحدت را مسئله فلسطین دانست.

به گفته رضا امیا حدود هشت هزار دانشجوی اهل سنت درکنار برادران اهل تشیع خود بدون هیچ تفاوتی و در کمال دوستی و همدلی در حال تحصیل در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان گلستان هستند.
به عقیده او، دانشگاه به عنوان یک پایگاه جریان ساز در جامعه می‌تواند نقش مهمی در زمینه وحدت ایفا کند.

 مسئول دفتر تقریب مذاهب استان گلستان در ادامه گفت: هدف از تأسیس دفتر تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، که یکی از دغدغه‌های همیشگی رهبر معظم انقلاب بوده‌است، تشکیل امت واحده اسلامی است. اگر جامعه اسلامی بخواهد تمدن اصیل اسلامی را به نقطه‌ای از عظمت و شکوه در برابر جوامع غربی برساند، باید به اصل وحدت و یکپارچگی پایبند باشد. شاخص این وحدت هم در کلام مقام معظم رهبری، مسئله فلسطین، معرفی شده‌است.
امیا ادامه داد: استکبار جهانی به‌خوبی متوجه این موضوع شده‌است که قطعا با تشکیل امت واحده اسلامی، منافع آن‌ها و همچنین مولود ناپاک ایشان، اسرائیل، در خطر می‌افتد. این‌که چرا اسرائیل به این‌ میزان از اسلام واهمه دارد، به ماهیت غیرقانونی و نادرست آن باز می‌گردد. لذا این هراس ناشی از اظمحلال، همواره برای آن‌ها باقی است.

این استاد دانشگاه افزود: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای همان هدف بزرگ، یعنی ایجاد یک وحدت راهبردی، دفتر تقریب مذاهب را تأسیس نمود. اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده‌است. برای مثال جلسات متعدد نخبگانی همچون نشست با اساتید و دانشجویان در شهرهای مختلف استان مانند گرگان، گنبد، کلاله، آزادشهر، آق‌قلا و … برگزار شده‌است. همچنین برنامه‌های جالب توجهی را نیز مثل اردوهای مشترک زیارتی و جلسات قرائت قرآن، درنظر داشتیم که متاسفانه بخشی از آن، بدلیل شرایط کرونایی اجرا نشد. ولی خوشبختانه، اهتمامی جدی، در سازمان مرکزی و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد در همین راستا شکل گرفته‌است.

وی ادامه داد: ما در روزهای شیوع بیماری کرونا، سعی کردیم تا تمام فعالیت‌های خود را به فضای مجازی انتقال دهیم. برای مثال، نشست‌ها و کارگاه‌های ما از حالت حضوری به شکل وبیناری و مجازی تبدیل شده‌است. و تلاش کرده‌ایم تهدید بوجود آمده‌ ناشی از کرونا را به فرصتی برای این دسته از فعالیت‌ها مبدل سازیم. در همین زمینه، موفق شدیم در سال گذشته، کارگاه‌های ملی همچون «کلام تقریب» را در همان بستر مجازی، به میزبانی استان گلستان برگزار نماییم و شاهد این بودیم که برادران و خواهران ما از همه‌ استان‌های تقریبی کشور مانند سیستان و بلوچستان، فارس، هرمزگان، خراسان، کردستان و … در این کارگاه شرکت کردند.
مسئول دفتر تقریب مذاهب استان گلستان گفت: همچنین با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه، جلسات وبیناری مفیدی حول محور وحدت، داشته‌ایم. علاوه بر آن، کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی متشکل از قشر فرهیخته دانشگاهی، تشکیل شده و از اساتید علاقه‌مند به این حوزه برای تولید محتوا پیرامون موضوعات تقریبی و پاسخ به شبهات موجود، کمک گرفته‌ شده‌است.

امیا با اشاره به تحصیل دانشجویان اهل سنت و تشیع درکنار یکدیگر در دانشگاه آزاد اسلامی این استان، افزود: در واحدهای دانشگاهی آزاد اسلامی استان گلستان، شاهد تحصیل همزمان حدود هشت هزار نفر از برادارن و خواهران اهل سنت خود در کنار دانشجویان اهل تشیع، بدون هیچ تفاوتی، همراه با یک همدلی مثال زدنی هستیم.
او ادامه داد: دانشگاه یک پایگاه‌ جریان‌ساز است که با دانش و اندیشه سر و کار دارد. اگر بتوانیم فرهنگ تقریب را بین اساتید و دانشجویان بصورت واقعی و عملیاتی پیاده سازیم، سبب سرایت این فرهنگ به فضای بیرون از دانشگاه هم می‌شویم.

 به گفته امیا اگر طیف دانشجو و فعالان تشکل‌های دانشجویی به فعالیت در فضای وحدت بین اقوام و مذاهب ورود کنند، ما هم با آغوش باز از این عزیزان استقبال و حمایت می‌کنیم. لذا بنده از این فرصت استفاده می‌کنم و از تمام فعالین دانشجویی از قبیل کانون‌ها، تشکل‌ها و بسیج دانشجویی، درخواست می‌کنم که پای کار تقریب بیایند تا شاهد اتفاقات خوبی در زمینه های‌ تولید محتوا و استفاده از دانشجویان مذاهب مختلف در فعالیت های فرهنگی دانشگاه، با توجه به شرایط خوب استان‌مان باشیم.

مسئول دفتر مجمع تقریب مذاهب در دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان، در رابطه با اقدامات پیشنهادی خود در زمینه گسترش فرهنگ تقریب، گفت: یکی از این اقدامات، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی است که اگر از سوی افراد دغدغه‌مند و با مطالعات عمیق صورت بگیرد، می‌تواند بسیار به جریان سازی تقریبی کمک کند. از کارهای دیگر در دانشگاه، تأسیس رشته‌های فقه مذاهب مختلف اسلامی، طرح‌های پژوهشی در مقاطع تحصیلات تکمیلی و همچنین راه اندازی نشریات است. پیشنهادی هم که میتوان به گوش مسئولان کشور خصوصا مدیران رسانه ملی رساند، تأسیس یک شبکه تلویزیونی با رویکرد وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است که واقعا جای خالی آن در رادیو و تلویزیون ما احساس می‌شود. مشاهده ‌می‌کنید که در دنیای امروز دشمن با ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای و استفاده از جریان های تندروی وهابی، روحیه همدلی و وحدت میان مسلمانان، خاصه ملت بزرگ ایران را نشانه گرفته‌است. بنابراین می‌طلبد ما هم آن‌طور که شایسته است به این موضوع و فرهنگ‌سازی پیرامون آن بپردازیم.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1118850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =