تشکیل کارگروه برای بازنگری وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: کارگروه بازنگری وظایف و ماموریت‌های این شورا توسط اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستور کار قرار می‌گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی در جلسه ۸۴۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست آیت الله سیدابراهیم رییسی و با حضور اعضای جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: یکی از تکالیف پیوست حکم، «بازنگری در مورد اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی» است. آیا همه اعضایی که در شورا حضور دارند، عضویتشان لازم است؟ وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند به روزرسانی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: درحقیقت با ورود به چهل واره دوم انقلاب به تعبیر مقام معظم رهبری، دوره گام دوم انقلاب اسلامی و نیز قرن جدید که در متن حکم، این مباحث تصریح شده است؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی با تحولات و شرایط جدیدی مواجه شده است. مقام معظم رهبری توقع دارند تا در شورای عالی نوآوری، بررسی چالش‌ها و روزآمد سازی اسناد متناسب با زمان صورت گیرد.

عاملی یکی از وظایف کارگروه را بازنگری وظایف، ماموریت‌ها و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد و گفت: رهبری اعضای حقیقی شورای عالی را از ۲۴ نفر به ۱۸ نفر تقلیل داده‌اند لذا لازم است تا این امر نسبت به اعضای حقوقی هم اجرا شود و ایشان در حکم انتصاب اعضای حقوقی از کلمه «فعلا» استفاده کرده‌اند و این کارگروه وظیفه بررسی این موضوع را دارد و باید در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تصویب شود و گردش کاری صورت گیرد. در حال حاضر از ۳۵ نفر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۸ نفر حقیقی و ۱۷ نفر حقوقی هستند.

وی تصریح کرد: حکم انتصاب اعضای جدید حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری ۲۳ آبان ماه صادر و دیروز هم پیوست حکم صادر شد، لذا جلسه به صورت فوق العاده (چهارشنبه شب) برگزار شد تا بتوانیم درخصوص متن و پیوست حکم تمرکز کنیم.

عاملی، جلسه ۸۴۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی را مروری بر محتوای مطالبات حکیم فرزانه انقلاب عنوان کرد و افزود: واقعیت این است رهبری چهار سال تاخیر در صدور حکم اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی که سال ۱۳۹۶ حکم قبلی به اتمام رسیده بود، داشتند. برداشت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این بود که مقام معظم رهبری از نوع کار شورای عالی انقلاب فرهنگی گلایه دارند و در حکم دوره جدید به نوعی اقبال برای اعضای جدید حقیقی و حقوقی است تا بتوانند ساز و کار بهتری را برای تاثیرگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی در تحول فرهنگی و دانشی جامعه بردارند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، اعضای جدید حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی را ۶ نفر نام برد و افزود: احمد واعظی در دوره قبل عضویت حقوقی به عنوان رییس دفتر تبلیغات اسلامی را داشتند که در حکم جدید رهبری، به عنوان عضو حقیقی اعلام شدند.

وی ادامه داد: نکته دیگر در پیوست حکم «بازنگری در شوراهای تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی و تبدیل شدن به شوراهای فکری اثرگذار در مسایل اصلی و واقعی در حوزه‌های فرهنگی و دانشی کشور است و این شوراهای جدید باید بتواند، جامعه جدید را درک کنند و هم کمک دهنده با رویکرد جدید رهبری در نظم و کار انقلابی باشند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ملاحظه دیگر پیوست حکم «نوع مواجهه شورای عالی انقلاب فرهنگی با مسایل به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور» است. در واقع قرارگاه فرهنگی دارای اقتضائاتی در منابع مالی، انسانی و نیز پشتیبانی و الزام‌آوری در دستورات قرارگاهی دارد که باید به لحظه اجرا شود. لذا درخصوص این رویکرد ۱۸ نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نظر کردند و تاکید بر کار قرارگاهی شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز شورایی، در قالبی متفاوت از گذشته و با ظرفیت و توان اثرگذار ملی را دارند.

عاملی خاطرنشان کرد: همچنین اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی خواستار برگزاری تعداد بیشتر جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند؛ جلسات شورای عالی یک هفته درمیان در روزهای سه شنبه برگزار می‌شود که هفته آینده شورای عالی جلسه خواهد داشت و تا زمانی که پیوست حکم و دستورات مقام معظم رهبری به سر منزل مقصود برسد، کار ادامه می‌یابد. براساس پیوست حکم رهبری، حداکثر دو ماه به کارگروه فرصت داده شد تا مسئولیت‌های محوله را آماده سازی کند و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برساند.

وی از انتخاب ۱۰ نفر از اعضای حقیقی و حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان اعضای کارگروه تحول خبر داد و افزود: این کارگروه از اعضای حقیقی و حقوقی هستند و چه بسا لازم است هر روز جلساتی با اعضای کارگروه در دبیرخانه شورا داشته باشیم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =