روسیه: شاهد پیشرفت خوبی در برجام هستیم

میخاییل اولیانوف نماینده دائم روسیه در سازمان های بین‌المللی در وین، اعلام کرد که پیشرفت خوبی در مورد وضعیت پیرامون مذاکرات برجام ( لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ملت ایران) وجود دارد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، رئیس هیات روسیه در مذاکرات برجامی طی پاسخ به توئیت اداره خاورمیانه وزارت امور خارجه آمریکا درباره تشکیل گروه کاری آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره ایران نوشت: ما شاهد پیشرفت بسیار مثبتی (درباره مذاکرات لغو تحریم های ضد ایران ) هستیم.
 
مقام روسیه افزود: تا چندی پیش برخی از این کشورها (کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس) مخالف برجام بودند و از خروج آمریکا از توافق هسته ای استقبال کردند اما اکنون آنها توانایی درس گرفتن از گذشته و تجدید نظر در موضع خود در رابطه با تجریه های اندوخته ازخود را نشان می دهند که قابل احترام است.

 بخش خاورمیانه وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته در توئیت خود نوشت: مقامهای عالیرتبه آمریکا و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس امروز در ریاض پایتخت عربستان سعودی نخستین گروه کاری درباره ایران را تشکیل دادند.

آمریکا در دوره دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور به بهانه واهی و بدون ارائه استدلال های منطقی از برجام خارج شد و برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تحریم هایی را در مورد ایران وضع کرد و مانع اجرای برجام از سوی سایر شرکت کنندگان در این توافق بین المللی شد.

مذاکرات در وین برای لغو تحریم های ظالمانه و غیرقانونی علیه ملت ایران در ۲۹ نوامبر (۸ آذر)  از سر گرفته می‌شود.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور و حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی وی روز ۱۵ آبان ماه در تماسی تلفنی درباره از سرگیری مذاکرات برجام در وین گفت و گو و بر اجرای موثر این توافق تاکید کردند.
بر اساس این گزارش، لاوروف بر پایبندی کشورش به مفاد برجام و تلاش‌های بین المللی برای حل و فصل اختلافات در مسیر اجرای این توافق تاکید کرد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران نمایند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به تازگی در سخنانی تصریح کرد: مذاکره مورد نظر ما، یک مذاکره نتیجه‌محور است. همانطوری که گفته‌ایم میز مذاکره را ترک نمی‌کنیم اما در مقابل زیاده‌خواهی‌ها هم ایستادگی می‌کنیم.

«اولیانوف» نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اخیرا اعلام کرد که تمام مشارکت‌کنندگان در مذاکرات برای از سرگیری اجرای برجام، خواهان گفت‌وگوهای نتیجه‌محور هستند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1118874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      یک سئوال،شما دولت روسیه درقبال بدعهدیهای ونقص قوانین بین المللی،وتحریمهای ناجوانمردانه علیه ایران،عملاً چه کردید؟؟فقط حرف زدیدوبس،وگاهی درزمین دشمن مابازی کردید،حال چه پیشرفتی انتظارمیرود؟؟؟.