روغن نارگیل چه خواصی برای مو دارد؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد، مفید و یا مضر بودن روغن نارگیل برای موهاست.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از پایگاه «wellness mama»، روغن نارگیل یکی از مواد بسیار مغذی است که استفاده‌های فراوانی دارد. اما شاید این پرسش برایتان پیش آمده باشد که آیا از روغن نارگیل می‌توان برای موها نیز استفاده کرد؟

اگر در خصوص روغن نارگیل به جستجو پرداخته باشید، شاید با برخی منابع روبرو شده باشید که از خواص روغن نارگیل برای موها سخن گفته اند. روغن نارگیل در صورتی که به شکلی درست مصرف شود، می‌تواند برای برخی از انواع موها مفید باشد. اما طبق آنچه در برخی از منابع آمده، استفاده از آن به برخی اشکال می‌تواند بیش از آنکه مفید باشد، به موهای شما آسیب برساند.

پس پیش از آنکه روغن نارگیل را به سر خود بمالید، اطمینان حاصل کنید که از شیوه صحیح برای بهره مندی از خواص آن، بدون آسبی رساندن به موهایتان آگاهی دارید.

چرا از روغن نارگیل برای موهایمان استفاده کنیم؟

ایده استفاده مستقیم روغن بر روی موها خصوصا برای افرادی که موهای چرب دارند، شاید غیر منطقی به نظر برسد. با این حال درمان و تغذیه مو با روغن، هزاران سال است که مورد استفاده قرار گرفته است.

اما چرا روغن نارگیل؟

روغن نارگیل، غنی‌ترین منبع طبیعی از اسیدهای چرب دارای زنجیره متوسط (MCFAs) است؛ اسیدهای چرب دارای زنجیره متوسط، نوعی از اسید چرب با خواص ضد باکتری و ضد میکروبی اند که برای بدن بسیار مغذی است. روغن نارگیل همچنین سرشار از c۱۲ است که با نام «لوریک اسید» شناخته می‌شود.

خواص روعن نارگیل به این ماده اجازه می‌دهد تا به شیوه‌ای که دیگر روغن‌ها قادر به آن نیستند، به داخل مو نفوذ کند. برای همین هم هست که برخی از افراد متوجه نتایج نسبتا سریع روغن نارگیل به هنگام استفاده از آن برای مو می‌شوند. این خاصیت نیز به دلیل وزن مولکولی کم و ساختار زنجیره‌ای خطی و مستقیم آن است که از دست دادن پروتئین را برای هم موهای آسیب دیده و هم آسیب ندیده کاهش می‌دهد.

برای کسب بهترین نتیجه، تحقیقات پیشنهاد می‌کند که روغن نارگیل بهتر است قبل و یا بعد از مصرف شامپو استفاده شود.

آیا روغن نارگیل به موها آسیب می‌رساند؟

شکی نیست که برخی از روغن‌های خاص برای موها مفید هستند. با این حال، بسیاری از ما با زیاده روی در مصرف شامپو، روغن‌های مفید را از موهای خود می‌زداییم که همین امر سبب می‌شود تا بدن به افزیش تولید روغن‌های طبیعی برود تا این مشکل را جبران کند. این مسأله یکی از دلایل افزایش روش‌های موسوم به «نه شامپو» (no-poo methods) است. این روش‌ها غالبا بر حذف شامپوهای حاوی مواد شوینده‌ای تأکید دارد که روغن‌های طبیعی موهای شما را از بین می‌برند.

به سبب استفاده بیش از حد از شامپو و رژیم غذایی نامناسب، بسیاری از ما مواد مغذی حیاتی را که برای داشتن موهایی سالم در وهله نخست به آن نیاز داریم، از دست می‌دهیم. اما آیا اضافه کردن روغن به موها می‌تواند یک راه حل در این مورد به شمار رود.
پاسخ این است که لزوما خیر. روغن‌های مشخصی می‌توانند برای موها به طور کلی مفید باشند؛ اما روغن نارگیل همیشه یکی از آن‌ها نیست. بطور نمونه، «روغن کرچک» یکی از روغن‌هایی است که به عنوان راز رشد مو از قدیم الایام به کار می‌رفته است و افراد بسیاری از آن استفاده کرده اند و نتایج شگفت آوری از آن گرفته اند.

از سوی دیگر، آن‌هایی که از روغن نارگیل استفاده کرده اند نیز نتایج جالبی را از آن گزارش کرده اند. برخی از افراد گفته اند بلافاصله پس از مصرف روغن نارگیل با موهایی نرم‌تر و سالمتر روبرو شده اند؛ این در حالی است که برخی دیگر گفته اند پس از مصرف آن، موهایشان به تعداد انگشتان دست ریزش داشته است.

با این حال چگونه یک نفر می‌تواند بفهمد روغن نارگیل برای موهای او مفید است یا مضر؟

روغن نارگیل مناسب هر مویی نیست

جای تعجبی نیست که موهای مختلف به روغن‌های مختلفی پاسخ مثبت می‌دهند. برای همین نیز روغن نارگیل برای هر نوع مویی کاربرد مفید ندارد.

از آنجایی که روغن نارگیل به حفظ پروتئین طبیعی مو کمک می‌کند، می‌تواند برای افرادی که پروتئین طبیعی کافی در فولیکول مو ندارند، مفید محسوب شود.

به شکل معمول، آن‌هایی که موهای متوسط براقی دارند، نتایج خوبی از روغن نارگیل دریافت می‌کنند و پس از استفاده آن متوجه موهایی قویتر، براقتر و با حجم بیشتر می‌شوند.

اما آن‌هایی که موهایی زبر و یا خشک دارند، روغن نارگیل ممکن است به شکنندگی بیشتر و ریزش مویشان بدل شود. این افراد ممکن است از روغن‌های دیگری مانند «روغن مارولا» و یا «روغن آرگان» نتیجه بهتری دریافت کنند.

همچنین باید به این نکته در اینجا اشاره کنیم که آن‌هایی که نسبت به نارگیل و یا روغن آن دارای حساسیت هستند، نباید از این محصولات در روی موی خود استفاده کنند.

نکات مهم برای استفاده از روغن نارگیل

۱- از مالیدن آن بر روی پوست سر خوردداری کنید.

اگرچه روغن نارگیل برای افرادی که از شوره سر رنج می‌برند، مفید است؛ اما افراد دیگر ممکن است بر اثر مالیدن آن بر روی پوست سر با عوارض منفی آن روبرو شوند. روغن نارگیل ممکن است منافذ را مسدود کند و باعث تحریک برخی از انواع پوست سر شود؛ بنابراین بهتر است آن را روی مو و نه پوست سر بمالید.

۲- با مقادیر کم شروع کنید

سعی کنید مصرف روغن نارگیل را با مقادیر کم روی موهایتان شروع کنید و ببینید موهایتان چه پاسخی به آن می‌دهد. برای بهترین نتیجه، فقط مقدار کمی روغن نارگیل را در دستان خود مالیده و به آرامی روی موهایتان بمالید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =