فرانسه: شورای حکام پیام محکمی به ایران بدهد

وزارت خارجه فرانسه در واکنش به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران خواستار اقدامی ازسوی شورای حکام این نهاد علیه کشورمان شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه مدعی شد گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران به شدت نگران‌کننده است.

او همچنین، بدون اشاره به بدعهدی‌های طرف‌های غربی وسکوت کشورهای اروپایی به خروج یک‌جانبه آمریکا سپس تحریم‌های غیرانسانی این کشور علیه ایران، از شورای حکام این نهاد خواست که پیامی محکم به ایران بفرستند.

این ادعاهای این مقام فرانسوی در حالی مطرح شد که شب گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود درباره مسئله انرژی هسته‌ای ایران اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ایران افزایش یافته است.

این گزارش ازسوی «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام منتشر شد و در اختیار کشورهای عضو آژانس قرار گرفت.

این سازمان با تکرار اتهام‌زنی‌های خود، ایران را به نقض شماری از محدودیت‌های توافق هسته‌ای ازجمله سطح غنی‌سازی اورانیوم و ذخایر اورانیوم غنی‌شده متهم کرد.

این در حالی است که ماه گذشته رافائل گروسی وجود غنی‌سازی مخفیانه در ایران را رد کرده و گفته بود: «تاکنون هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد ایران به صورت مخفیانه در حال غنی‌سازی اورانیوم است.»

پیش از ارائه گزارش جدید ازسوی آژانس انرژی اتمی، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز مدعی بود که ایران تولید تجهیزات برای سانتریفیوژهای پیشرفته را ازسر گرفته است و در گزارشی نوشت: «ایران تولید تجهیزات برای سانتریفیوژهای پیشرفته را در یک سایتی که سازمان انرژی اتمی ماه‌ها قادر به نظارت بر آن نبوده و یا دسترسی به آن نداشته، ازسر گرفته است.»

آژانس انرژی اتمی از زمان اجرای برجام به طور مرتب هر سه ماه یک بار از روند اجرای برجام و تعهدات مرتبط با فعالیت‌ها و تأسیسات هسته‌ای ایران، گزارشی ارائه می‌کند.

اکنون این نهاد در حالی ایران را متهم به نقض برجام می‌داند، که آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و به دستور مستقیم دونالد ترامپ از توافق برجام خارج شد. این اقدام رئیس‌جمهور سابق آمریکا نقض فاحش قوانین بین‌المللی، و به طور مشخص، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل بود.

پس از انجام ششمین دور مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین در تاریخ ۳۰ خرداد ماه سال جاری، به تازگی، «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، تاریخ برگزاری هفتمین دور این مذاکرات را ۸ آذرماه و در وین اعلام کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
      0 0
      مسئولین عرضه ندارند جواب محکمی به فرانسه بدهند؟