جمهوری آذربایجان: زمان تعیین مرزها فرا رسیده است

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان گفت: ۳۰ سال از استقلال دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد، اما به دلیل سیاست بلندمدت تهاجمی ارمنستان، مرزهای دو کشور در عرض این ۳۰ سال مشخص نشده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد: زمان تعیین مرزها بر اساس قوانین بین‌المللی فرا رسیده است.

وی یادآور شد که در روزهای اخیر، ارمنستان حملات تحریک‌آمیزی را علیه سربازان و غیرنظامیان آذربایجان انجام داده، اما تمامی این تحریکات ارمنستان بی‌اثر بوده است.

بایراموف تأکید کرد: 30 سال از استقلال دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان می‌گذرد. طبیعی نیست که مرزهای دو کشور در عرض این 30 ​​سال مشخص نشده باشد. سیاست بلندمدت تهاجمی ارمنستان دلیل اصلی این مسئله است. این در حالی است که آذربایجان 30 سال است که سرزمین‌های اشغالی خود را آزاد کرده است. آذربایجان پس از بازگشت اراضی اشغالی خود، مرزهای بین‌المللی خود را احیا کرد که فرصت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند. زمان تعیین این مرزها بر اساس قوانین بین‌المللی فرا رسیده است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: در نتیجه جنگ بزرگ میهنی، آذربایجان، ارمنستان را از مرز 398.7 کیلومتری خارج کرد و همچنین کنترل 130 کیلومتری مرز آذربایجان و ایران را به دست گرفت. برای حل مشکل مرزها باید کمیسیون مشترکی بین ارمنستان و آذربایجان تشکیل شود و روند تعیین مرزها آغاز شود. این روند باید با رعایت مرزهای بین‌المللی آغاز شود. من فکر می‌کنم با شروع این روند، این تنش پایان می‌یابد.

وی تأکید کرد: ارمنستانی که 30 سال در سرزمین‌های اشغالی هر طور که می‌خواهد رفتار می‌کند و قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد، در پذیرش واقعیت جدید مشکل دارد. ارمنستان باید فوراً از ادعای خود در مورد اراضی جمهوری آذربایجان چشم‌پوشی کند و با همسایگان خود با احترام رفتار کند. ارمنستان هر چه زودتر این واقعیت جدید را بپذیرد، برای خودش بهتر است. ارمنستان باید درخواست‌ها برای گفتگو در این راستا را بپذیرد. هر چه طرف ارمنی زودتر این را بفهمد، گفت‌وگوهای جدید را بپذیرد، با همسایگان خود با احترام رفتار کند، مرزها را بپذیرد، در مورد سرزمین‌های کشورهای همسایه ادعا نکند، مشکل حل می‌شود. در قرن بیست و یکم، چنین سیاستی به نفع هیچ کشوری نخواهد بود.

بایراموف در پایان گفت: ارامنه اگر به سیاست 30 ساله اشغالگری خود نگاه کنند، خواهند دید که برای دولت و مردم ارمنستان چه کرده‌اند و چه عواقب سنگینی را به دنبال داشته‌اند. ما معتقدیم که در این مورد نتیجه‌گیری درستی خواهند کرد و منطقی‌تر عمل خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حاج علی محمد آیین IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
      0 0
      شما دو تا استان ایران هستید و هیچ برتری به هم ندارید فقط بیخودی ادای شیر را در می آورید ....پیشی جان