طرح جدید آمریکا برای کاهش قیمت نفت

آمریکا در آستانه اجلاس 2 دسامبر اوپک تلاش می‌کند با یارگیری‌های جدید ثبات قیمت نفت را بر هم زند. اعضای اوپک آن را ایجاد تنش از سوی آمریکا مطرح کردند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز به نقل از رویترز، دولت آمریکا برنامه هماهنگ شده برای آزادسازی ذخایر نفتی آمریکا و دیگر کشورهای متحد خود را به عنوان هشدار و فشاری برای اوپک پلاس طراحی کرده است.

آمریکا می‌خواهد با این اقدام مانع افزایش قیمت نفت در بازارهای جهانی شود. هفته‌هاست که کاخ سفید و مقامات دولتی به کشورهای صادرکننده نفت، اوپک و هم‌پیمانان آنها مانند روسیه هشدار داده که افزایش تولید را برای تامین تقاضای جهانی افزایش دهند.

آمریکا می‌گوید: به دلیل بهبود اوضاع اقتصادی پس از پاندمی کرونا تقاضا برای نفت افزایش یافته است. پس از اینکه این تقاضای آمریکا از سوی کشورهای اوپک کنار گذاشته شد، دولت بایدن طرح جدیدی را برای تحت فشار قرار دادن اوپک پلاس در آستانه اجلاس 2 دسامبر اوپک طراحی کرده است.

مقامات آمریکا از جمله مشاور امنیت ملی، مشاور ارشد در امنیت انرژی و مشاور اقتصادی کاخ سفید، ژاپن و کره جنوبی به عنوان هم‌پیمانان اصلی و نیز چین و هند را به بازی آورده تا آزادسازی همزمان و مشترک ذخایر نفت خود را کلید بزنند.

تحلیل‌گران معتقدند این کشورها و در کنار آن آمریکا 5 کشور بزرگ واردکننده نفت در جهان هستند و در صورتی که ذخایر نفت آنها آزاد شود، می‌تواند به کاهش قیمت در بازار حداقل در کوتاه مدت منجر شود.

در این میان کوین بوک، تحلیل‌گر نفتی در گروه پژوهش انرژی پارتنر، معتقد است که این طرح آمریکا می‌تواند پاسخ برای اوپک پلاس باشد که درخواست آنها را برای افزایش تولید نپذیرفتند.

اوپک پلاس گفته است که تمایل دارد به همان طرح و نقشه خودش برای افزایش تدریجی عرضه نفت در بازار پایبند باشد که افزایش 400 هزار بشکه در روز در هر ماه است.

یک منبع اوپک پلاسی هم اعلام کرده اقدام آمریکا مسیر تنش‌زا برای گروه اوپک پلاس است؛ چراکه تعداد مبتلایان به بیماری کووید19 در حال افزایش است و بسیار محتمل است که اقدامات قرنطینه‌ای جدیدی از سوی برخی کشورها اعمال شود که در این صورت تقاضا کمتر می شود و تولید فعلی اوپک پلاس برای تامین بازار کافی  است.

بر اساس این گزارش، ژاپن و کره جنوبی اعضای اصلی آژانس بین‌المللی انرژی هستند و چین و هند جزو اعضای متحد محسوب می‌شوند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1118945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =