افزایش ظرفیت‌ پزشکی با توافق وزارت بهداشت نیست/ کمبود استاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: پیشنهاد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در راستای افزایش ظرفیت‌ پزشکی، بر اساس محاسبات ستاد صورت گرفته و مورد توافق با وزارت بهداشت نیست.

جلیل کوهپایه زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در زمینه افزایش ظرفیت های پزشکی که در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به تصویب رسیده اظهار کرد: باید با دقت بیشتری در مسائلی مانند افزایش ظرفیت پزشکی یا کمبود پزشک در کشور صحبت شود. بر این باوریم در زمینه که تعداد متخصصان در کشور با کمبود مواجه هستیم. به گونه دیگر می‌توان گفت نسبت متخصص به جمعیت حدود ۵.۲ در ۱۰ هزار بوده که کافی نیست.

وی ادامه داد: برآوردها نشان می‌دهد که تعداد پزشکان عمومی در کشور ۱۱ پزشک به نسبت ۱۰ هزار نفر است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است کشورهایی که بیش از ۱۰ پزشک به ازای ۱۰ هزار نفر دارند در وضعیت مطلوبی قرار گرفته‌اند. اما در حال حاضر ۱۵ تا ۱۶ پزشک عمومی و متخصص به ازای هر ۱۰ هزار نفر در کشور وجود دارد.

دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه در بخش پزشکی عمومی کمبود چندانی احساس نمی‌شود، گفت: البته این کمبود نسبی است و می‌تواند افزایش پیدا کند. اما باید توجه داشت صرفاً با افزایش تعداد پزشکان نمی‌توان به ۱۸ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر که از اهداف سند ۱۴۰۸ است، رسید.

افزایش ۳هزار نفری ظرفیت‌های پزشکی در سال شدنی نیست

وی افزود: در حال حاضر نسبت به ۳ تا ۴ سال گذشته توانسته‌ایم از ۵ هزار ورودی به ۸ هزار و ۱۰۰ نفر ورودی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برسیم. باید توجه داشت افزایش ظرفیت‌ها با یک شیب ملایم منطقی به نظر می‌رسد اما افزایش ۳ هزار نفری ظرفیت‌های پزشکی در سال شدنی نیست و منجر به رشد بی‌رویه در تعداد ورودی‌های رشته‌های پزشکی خواهد انجامید.

افزایش ظرفیت‌ پزشکی بدون توافق با وزارت بهداشت

کوهپایه زاده بیان کرد: پیشنهاد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در راستای افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، بر اساس محاسبات ستاد صورت گرفته و مورد توافق با وزارت بهداشت نیست. باید تلاش کنیم تا با خردجمعی مسیری را با شیب ملایم برای افزایش پزشک عمومی و متخصص فراهم کنیم. از طرفی باید خدمات سلامت را به شکل عادلانه توزیع کنیم. پس باید به غیر از افزایش پذیرش دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه‌ها، باید مسائلی مانند نظام‌های پرداخت، توزیع عادلانه پزشک در قوانین و مقررات و مالیات های متعدد در مشاغل پزشکی و تعرفه‌های نابسامان پزشکی را نیز اصلاح کنیم. این موضوعات همانند معادله چند مجهولی است و در صورت حل آن، می‌توان خدمات سلامت را به شکل مناسب به مردم ارائه کرد.

افزایش ظرفیت‌های ناگهانی به ارائه خدمات با کیفیت منتهی نمی‌شود

وی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد صرفاً افزایش ناگهانی و محاسبه نشده و هیجانی ظرفیت‌های پزشکی پاسخگوی رسیدن به شرایطی که بتوانیم خدمات با کیفیت ارائه کنیم، نیست. از طرفی ساختار آموزشی برای افزایش ظرفیت‌های پزشکی وجود ندارد.

کمبود استاد در دانشگاه‌های علوم پزشکی

دبیر شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی گفت: افزایش ظرفیت های پزشکی برای اجرایی شدن به سرمایه بزرگ و تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی نیاز دارد. در حال حاضر ۷ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند با این حال در شرایط فعلی با کمبود استاد مواجه‌ایم.

۶۰ درصد بودجه آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی محقق می‌شود

وی اضافه کرد: کمتر از ۶۰ درصد بودجه آموزشی که توسط وزارت بهداشت برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است توسط سازمان برنامه و بودجه دانشگاه ها ارائه می‌شود. تصور کنید افزایش ظرفیت های پزشکی نیازمند چه حجمی از سرمایه، زیرساخت، اعضای هیئت علمی و تخت بیمارستانی است تا کلمه بتوان به تعادل در تربیت دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه ها دست پیدا کرد.

کوهپایه‌زاده بیان کرد: مصوباتی مانند افزایش ظرفیت‌ پزشکی از لحاظ اجرایی و علمی از نظر وزارت بهداشت پذیرفته نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1118995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =