ماجرای درگیری آذربایجان با ارمنستان چیست؟ / ابهامات توافقنامه مسکو عامل اصلی

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه شروع درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ بر سر تصرف دو ایستگاه بازرسی در «کلجبر» توسط آذربایجان بود، گفت: علت اصلی این درگیری‌ها مبهم بودن بند ۹ موافقت‌نامه مسکو برای استقرار صلح در منطقه قره باغ است.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره مناقشه اخیر در منطقه قفقاز، گفت: این درگیری‌ها، جنگ فراگیر نیست و علت آن، تصرف ۲ ایستگاه بازرسی در منطقه «کلبجر» توسط ارتش جمهوری آذربایجان است. این دو پاسگاه پیش از این در اختیار نیروهای ارمنستان بود.

پاک‌آیین درباره علت اصلی آغاز درگیری‌ها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان اظهار کرد: یکی از دلایل اصلی این درگیری‌ها مبهم بودن بند ۹ موافقت‌نامه مسکو برای استقرار صلح در منطقه قره باغ است که در نوامبر سال گذشته بین این ۲ کشور و با میانجی گری پوتین رئیس جمهور روسیه منعقد شد.

وی ادامه داد: نامشخص بودن چگونگی مسیرهای حمل و نقل و نحوه استفاده از انها و همچنین حاکمیت دالان‌هایی چون «زنگزور» که منطقه مرکزی آذربایجان را به نخجوان متصل می‌کند؛ باعث شده  که هرکدام از طرفین آن را به نفع خویش تفسیر کنند.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان افزود: تا زمانی که توافق‌نامه مسکو اصلاح نشود و طرفین برسر چگونگی اجرای بندهای آن توافق نکنند این درگیری ها ادامه دارد.

پاک‌آیین خاطرنشان کرد: جمهوری آذربایجان معتقد است؛ مبنای حل و فصل اختلافات مرزی باید قرارداد سال ۱۹۲۱ باشد. طبق این قرارداد اتحاد جماهیر شوروی قره باغ را به آذربایجان داد و این منطقه در نقشه‌های بین المللی نیز در تمامیت ارضی کشور آذربایجان قرار دارد. با این وجود ارمنستان نسبت به قبل از قرارداد سال ۱۹۲۱ تاکید می‌کند که این مناطق ارمنی نشین بوده و در جزئی از کشور ارمنستان بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به دنبال امنیت و ثبات در منطقه است، عنوان کرد: بهترین موضع ایران میانجیگری و کمک به حل و فصل اختلافات مرزی است. طولانی شدن این درگیری‌ها و تبدیل آن به یک جنگ فراگیر می‌تواند برای امنیت منطقه و به ویژه ایران یک تهدید بزرگ باشد. ضمن اینکه رژیم صهیونیستی نیز از این درگیری‌ها نفع خواهد برد.

سفیر سابق ایران در جمهوری آذربایجان درباره منفعت اسرائیل از وقوع این درگیری‌ها بیان کرد: فروش گسترده سلاح از سوی اسرائیل به جمهوری آذربایجان منفعت اصلی رژیم صهیونیستی است. ضمن اینکه این درگیری‌ها باعث ناامن کردن منطقه و افزایش نفوذ اسرائیل می‌شود.

پاک‌آیین در پایان ضمن تاکید بر اینکه  بهترین راه حل برای پایان این مناقشات، گفتگو و حل مسالمت آمیز اختلافات مرزی است، گفت: طمع بر سر دالان «زنگزور» هیزم آتش جنگ میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان است اما جنگ اخیر برسر منطقه «کلبجر» بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =