کمک‌هزینه تحصیلی برای دانشجویان دانشگاه آزاد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: طرح پویش کمک هزینه تحصیلی فراهم کرده و دانشجویان را با محیط کار آشنا می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، همایش ملی پویش اشتغال با حضور محمدمهدی طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و برخی مدیران دانشگاهی و استانی در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد. 

پیام نجفی در این مراسم با بیان این که ایده همایش پویش اشتغال ۲ سال پیش با ایجاد سرای نوآوری دانشگاه و اتاق بازرگانی شکل گرفت، اظهار کرد: اخیرا رهبری فرمودند که یکی از کارهای لازم دولت زمینه‌سازی برای اشتغال دانشجویان است، این بیانات مسیر ما را در طرح پویش روشن کرده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به این که در طرح پویش تصمیم گرفتیم ارتباط صنعت و دانشگاه به مرحله عملیاتی برسد، افزود: طرح‌های حمایتی دانشگاه آزاد اسلامی بر اساس سیاست‌های کلان دانشگاه یعنی پویش که مرتبط با آموزش است، پایش مربوط به تحصیلات تکمیلی و رویش مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین و طراحی شده است. 

وی با تصریح بر این که پویش نخستین مرحله برای ارتباط دانشگاه و صنعت است، گفت: دانشجو اگر با محیط کار آشنا شود، کاربرد موضوعات درسی را بهتر متوجه شده و محیط کار را هم بهتر می‌شناسد. از طرفی کلاس‌های درس زنده‌تر خواهند شد.

نجفی با تاکید بر این که دانشجویی که دانشگاه را با کیفیت گذرانده است، می‌تواند بانی تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان باشد، افزود: اگر دانشجو محیط واقعی کار و مسائل کار را بشناسد و از طرف دیگر درس خود را خوب خوانده باشد، می‌تواند شرکت‌های دانش‌بنیان موفقی تاسیس کند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان این که هدف ما جهش صنعت به کمک دانشگاه است، یادآور شد: در بسیاری از استان‌ها این طرح پیاده سازی و عملیاتی شده است. نکته مهم این است که بستر همه این‌ها ورود دانشجو به محیط کار است. 

وی تصریح کرد: صنعت به نیروی متخصص نیاز دارد؛ اما کسی مراجعه نمی‌کند. متاسفانه یکی از مشکلات امروز بنگاه‌های اقتصادی، کمبود نیروی متخصص است.

نجفی با بیان این که استقبال از برخی رشته‌ها مانند کشاورزی، فنی و مهندسی با وجود این که لازم هستند، کاهش یافته است، افزود: هدف سرای نوآوری این است که آینده بازارکار رشته‌ها را به دانشجویان نشان دهد. کشور به رشته‌ها و تخصص‌هایی نیاز دارد که دانشجویان استقبال چندانی از آن نمی‌کنند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به این که سرفصل‌های آموزشی باید متناسب با نیازهای صنعت بازطراحی شود، گفت: همچنین لازم است استادکاران خبره در دروس عملی حضور داشته باشند. قرارگیری آموزش در جهت تامین نیروی مسلط به کار آمار دانشجوی شاغل همزمان با تحصیل در ایران را کاهش داده است.

وی با تصریح بر این که طرح پویش کمک هزینه تحصیلی فراهم کرده و دانشجویان را با محیط کار آشنا می‌کند، افزود: دانشجویانی که در طرح پویش  ثبت‌نام کردند و با محیط کار رشته خود آشنا شدند، تازه متوجه شدند که به رشته‌شان علاقه ندارند.

نجفی اولویت استخدام، افزایش انگیزه تحصیلی و ظهور ایده‌های جدید را دیگر ویژگی طرح پویش دانست و تاکید کرد: پویش مصاحبه و ارزیابی دارد. همچنین به دانشجویانی که دوره را با موفقیت بگذرانند، مدرک اعطا می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اصفهان افزود: اصلاح سرفصل‌ها متناسب با صنعت و جذب هیئت علمی وابسته مسلط به صنعت از دیگر برنامه‌های ماست.

وی در پایان اظهار کرد: هدف ما این است که دانشجویان بدون دغدغه همزمان با تحصیل، اشتغال داشته باشند. برای کمک به دانشجویان با تامین اجتماعی رایزنی داشته‌ایم که این دوره در سابقه کار لحاظ شود.

فارغ‌التحصیل رشته صنعتی، با نیازهای صنعتی بیگانه است

بهرام سبحانی نایب رئیس اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان این که مشکل اشتغال در اصفهان به صورت جدی تا سالها وجود داشت، اظهار کرد: آسیب‌شناسی اتاق بازرگانی اصفهان نشان داد که دلیل اصلی این مشکل این است که استعداد دانشجویان به درستی پرورش نمی‌یابد. 

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که متاسفانه فارغ‌التحصیل رشته صنعتی، با صنعت و نیازهای صنعتی بیگانه است، افزود: من سال‌ها سابقه کار در صنعت داشته‌ام و دیده‌ام که برای استخدام ۳۰۰ نفر در صنعت، بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت‌نام می‌کنند؛ اما از این تعداد حتی ۶۰ نفر نیروی ماهر به دست نمی‌آید.

پدر فولاد ایران با ذکر مثالی یادآور شد: دانشکده نفت آبادان اینگونه بود که دانشجو ۹ ماه درس می‌خواند و سه ماه مانند کارگر وارد کار می‌شد. این که ۲۵ درصد وقت دانشجو در صنعت می‌گذشت، فرصت فوق‌العاده‌ای برای دانشجویان بود.

وی با تصریح بر این که دانشجویی که با صنعت آشنا باشد، درس را بهتر می‌فهمد، گفت: پس از انقلاب در واحدهای دولتی و نیمه‌دولتی، دفتر رابط صنعت و دانشگاه تاسیس شد؛ اما خروجی نداشته است.

سبحانی با بیان این که در بهار ۹۸، اتاق بازرگانی اصفهان و دانشگاه‌ آزاد تفاهم‌نامه طرح پویش را امضا کردند، تاکید کرد: در این طرح، دانشگاه با صنعت آشنا خواهد شد. سرای نوآوری با این هدف در رشته‌های مختلف ایجاد شد. 

نایب رئیس اول اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به این که با این روش دانشجویان می‌توانند رشته خود را کاربردی کرده و وارد صنعت شوند، افزود: وضعیت کسب و کار در این ۲ سال بسیار بهتر شده است. اصفهان آغاز این طرح بود و نتیجه اثربخش و خوبی داشت. 

وی با تاکید بر این که طرح پویش امتحانش را در اصفهان پس داد و امیدواریم که مسیر را برای کشور باز کند، گفت: فارغ‌التحصیلان باید سریع جذب بازار کار شوند. البته تنها جذب اهمیت ندارد، آنچه مهم است خلاقیت و نوآوری و ابتکار است که منجر به رشد صنایع خواهد شد.

طرح پویش نباید به اتاق بازرگانی و صنایع محدود شود

بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان این که رهبری در دیدار با نخبگان به مهاجرت نخبگان اشاره کرده و عوامل اصلی مهاجرت را مطرح کردند، گفت: اگر قصد داریم مانع مهاجرت نخبگان شویم، باید به نیازهای آن‌ها توجه کنیم. نخبگان نیازهای متنوعی هم برای تامین معیشت و هم برای رشد خلاقیت دارند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به این که اگر بتوانیم فرصت اشتغال برای نخبگان فراهم کنیم، هم توانسته‌ایم امنیت وی را تامین کنیم و هم شان و منزلت وی را حفظ کنیم، اظهار کرد: طرح پویش، فرصتی برای اشتغال دانشجویان است. 

وی با تصریح بر این که هر هفته طرح‌هایی در مجلس در زمینه ارتباط دانشگاه و صنعت مطرح می‌شود، گفت: طرح پویش نباید محدود به اتاق بازرگانی و صنایع شود، جامعه هم به طرح‌هایی از این نوع نیاز دارد.

نگاهداری با تاکید بر این که دانشگاه آزاد پیشرو در زمینه اشتغال دانشجویان است، افزود: مهارت‌آموزی و طرح‌های مهارتی از مهم‌ترین اقدامات برای اشتغال دانشجویان است‌. 

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: مهارت‌آموزی، پایش پایان‌نامه‌ها و در ادامه طرح پویش نشان‌دهنده دغدغه دانشگاه آزاد است. مجلس هم از هر طرحی که برای اشتغال دانشجویان باشد استقبال خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119012

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =