کلی‌ گویی و ابهام در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / جای خالی راهکارهای عملیاتی

مصطفی اسدی معتقد است که برنامه‌های یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش شتاب زده ارائه شده و کلی گویی و ابهام در این برنامه به چشم می‌خورد.

مصطفی اسدی؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص معرفی یوسف نوری به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: به لحاظ شخصیتی و سوابق آقای نوری فردی متعادل و فرهنگی است و سوابق خوبی در آموزش و پرورش از مدرسه تا مدیریت را در کارنامه خود دارد؛ او وزارت آموزش و پرورش را می‌شناسد، تحصیلات مرتبط در کارشناسی و کارشناسی ارشد دارد و در مقطع دکتری هم تحصیلات او می‌تواند از منظر توسعه اقتصادی آموزش و پرورش دارای اهمیت باشد.

اسدی با انتقاد از کلی گویی و ابهام در برنامه ارائه شده توسط نوری بیان کرد: درخصوص برنامه‌ها و راهبردها که بخش بسیار مهمی هم هست باید گفت که آقای نوری برنامه جدیدی ارائه نکرده است و شتابزده مجموعه برنامه‌های را ارائه کرده که ابهام و کلی گویی هم در سراسر برنامه او به چشم می‌خورد. برخی بندها بسیار خوب و عالی هستند اما عنوان نشده که از چه طریق و محلی قابل اجرا خواهند بود. مثلا در بخشی که به توصیف وضع موجود پرداخته‌اند، بندی تحت عنوان ضعف دسترسی به آموزش رایگان و باکیفیت آمده که باید گفت این موضوع همیشه در آموزش و پرورش ما وجود داشته و در پایه ابتدایی تا دبیرستان آموزش رایگان در کشور وجود دارد و برای من سوال به وجود می‌آید که دقیقا منظور آقای نوری از این بند چیست و چگونه می‌خواهند این کار را انجام دهند؟

او ادامه داد: در بخش دیگری از برنامه بازماندگی از تحصیل ۱۷ درصد افراد مشمول دوره متوسطه به عنوان یکی از مشکلات آموزش و پرورش عنوان شده که شاید این عدد بیشتر هم باشد اما راهکار مناسبی برای حل این موضوع بیان نشده و این هم یکی از موارد مبهم در برنامه است. در بحث راهبردها و چشم‌اندازها که در برنامه آمده، قطعا مانیفستی که ایشان ارائه داده است، راهبرد جدیدی نیست و از ابتدا و تا انتها اتفاق جدیدی رقم نمی‌خورد و حتی در جزئیات هم مورد جدیدی یا راهکاری ارائه نشده است.

این کارشناس آموزش و پرورش بیان کرد: برای حل مشکلات آموزش و پرورش مانند کسری بودجه و تامین نیروی انسانی که هم‌اکنون ۲۷۰ هزار نیاز واقعی داریم که با اضافه‌کاری همکاران و بازگشت بازنشسته‌ها این مقدار به ۱۹۰ هزار رسیده هم راهکار عملیاتی ارائه نشده است و در خصوص موضوع رتبه بندی معلمان هم صرفا با بیان اینکه ما می‌توانیم در ارتباط با سازمان برنامه مشکل را حل کنیم که راهکار نیست، سازمان برنامه کجای مشکل را حل می‌کند؟ این روش ارائه برنامه برای یک وزیر چندان جالب نیست.

تناقض در بحث آموزش رایگان

او اضافه کرد: تناقض در بحث آموزش رایگان هم دیگر نقدی است که به برنامه آقای نوری وارد است، آموزش رایگان در کشور وجود دارد اما اینکه اولیا مبلغی را پرداخت می‌کنند، به دلیل فقدان سرانه آموزشی است که سال‌ها در کشور مطرح بوده است و حتی در دولت نهم و دهم که حدود ۸۰۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم و می‌گفتند آموزش و پرورش به یک چاه نفت متصل است، بازهم سرانه مدارس کم بود و به نوعی از اولیا درخواست کمک می‌شد و نمی‌دانم که در زمان فعلی که ما مشکل کسری بودجه و تامین اعتبارات داریم آقای نوری چطور می‌تواند، مشکل را حل کند؟

اسدی اظهار داشت: در جایی از برنامه هم عنوان شده که مدارس غیردولتی به مدارس هیات امنایی تغییر پیدا می‌کنند اما این سوال مطرح است که آیا وزیر اجازه انجام این تغییر را دارد؟ آیا امکان حذف مصوبه مجلس یا شورای عالی آموزش و پرورش وجود دارد؟ مدارس غیرانتفاعی در بخش خصوصی هستند و هیات امنایی نیمه دولتی هستند که در شیوه هیات امنای مدرسه بخشی از منابع را برای رشد مدرسه از محل دیگری نظیر اولیا یا منابع دیگر تامین می‌کند و نکته قابل توجه این است که مدارس هیات امنایی ناظر به دریافت وجه نیستند و اگر مدارس هیات امنایی را صرفا به سمت دریافت وجه ببریم به نوعی جفا در حق آموزش و پرورش است.

او اضافه کرد: از طرفی به دلیل مشکلات بودجه‌ای که در ساختار آموزش و پرورش وجود دارد چاره‌ای جز استفاده از مدارس غیردولتی نداریم تا بودجه باقی مانده را به سمت مناطق محروم ببریم. آقای نوری در ارائه برنامه عجله کرد و می‌توانست برنامه را روز شنبه با مشورت صاحب نظران ارائه دهد. از طرفی هیچ مکانیسم واقعی و ملموسی در رسیدن به اهداف سند تحول در برنامه وجود ندارد و کلی گویی شده است. مثلا از بحث عدالت آموزشی که بسیار مهم است گذرا عبور کرده و حتی در بندهای مختلف تناقض گویی‌هایی هم دیده می‌شود. شاید آقای نوری در مقایسه با دو گزینه قبلی رای بیاورد اما باید در برنامه‌های خود تجدیدنظر جدی داشته باشد.

اسدی با اشاره به نکات مثبت موجود در برنامه یوسف نوری گفت: ایشان اشاره خوبی به بازطراحی فعالیت‌های آموزشی و کمک مسئولانه و حل مسائل اجتماعی ملی و محلی داشتند که اتفاق خوبی است. تسهیل فعالیت نهادهای صنفی هم دیگر بخش‌های خوب برنامه است اما اگر بتوان تمهیدی اندیشید که این موارد رسمیت پیدا کنند، حرکت مثبتی است. شان کنشگری اجتماعی، اظهارنظرهای تخصصی و امنیت لازم برای فعالیت اصناف و صاحب نظران را فراهم کردن نکته خوبی است و قابلیت اجرا هم دارد. باز طراحی صندوق ذخیره فرهنگیان هم موضوعی است که سال‌ها مطرح بوده و در برنامه هم اشاره شده اما باید مشخص شود که هر فرد چه مقدار از سهام شرکت‌های زیرمجموعه صندوق را دارد. مدیریت تعارض منافع هم نکته خوب دیگری است که اشاره شده است. در مورد شورای عالی آموزش و پرورش هم باید گفت که برای معلمان این سوال به وجود آمده که نقش واقعی این شورا چیست و اگر وزیر بتواند دست آوردهای ملموسی در این بخش داشته باشد، اقدام خوبی است اما در کل راهکاری مبتنی بر برنامه عملیاتی به چشم نمی‌خورد.

او در پایان تاکید کرد: پیشنهاد می‌کنم که آقای نوری از بیان موضوعات کلی بدون ارائه راهکار عملیاتی خودداری کرده و به بحث عدالت آموزشی بیشتر بپردازند. بازسازی فضای فیزیکی مدارس هم مواردی بود که در برنامه ایشان نبود و پیشنهاد می‌کنم که گروهی از مشاوران عالی بدون درنظر گرفتن طیف فکری را در کنار خود داشته باشند تا نسبت به فضای آموزش و پرورش مسلط شوند.  

انتهای پیام /

کد خبر: 1119017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =