احیای رشته‌های کم طرفدار در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: گزارش‌های استانی نشان می‌دهد که برخی رشته‌های کم استقبال مانند معدن و شیمی در واحدهای دانشگاهی احیا شده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در همایش ملی پویش اشتغال که صبح امروز در دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد،  با بیان این که دانشگاه آزاد استان اصفهان و اتاق بازرگانی دو عامل اصلی پیشبرد طرح پویش اشتغال بودند، اظهار کرد: این دو، نگاهی جامع به مفهوم اشتغال دارند. سوال ما این بود که چرا فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در اشتغال موفق نیستند؟ 

رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به این که با نگاه عالمانه به طرحی رسیدیم که امروز همایش پویش اشتغال را برای آن داریم، افزود: دانشگاه صرفا برای تربیت تخصصی و ارائه دانش تخصصی طرح نشده است. آنچه در زبان انگلیسی University نامیده می شود، در فارسی به درستی ترجمه نشده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: عرب‌ها University را به جامعه ترجمه کرده‌اند؛ اما ما ترجمه دانشگاه را برای آن انتخاب کردیم که دقیق نیست.

طهرانچی افزود: دوره کارشناسی under graduate خوانده می‍شود و دانشگاه دوره پیشرفته یا تحصیلات تکمیلی بوده که هدف آن تربیت پژوهشگر است. متاسفانه این مسیر در ایران به درستی طی نشده است. چالشی که در ایران با آن مواجه هستیم این است که دوره‌های کارشناسی کلی و کارشناسی ارشد جزئی و دکتری دوباره کلی است.

وی با تاکید بر این که هزینه نیروی انسانی را برای صنعت بالا بردیم، گفت: در دوره کارشناسی توانمندسازی اتفاق نمی‌افتد و دانشجویان به ارشد ارجاع داده می‌شوند، این جریان برای صنعت هزینه دارد.

طهرانچی با بیان این که تربیت نسل جوان در کشور دانش‌محور بوده است نه تربیت‌محور، یادآور شد: نکته دوم این است که مدل تربیت اجتماعی، معیت است و آموزش صرف نیست. پیامبر فرمود تربیت سه مقطع دارد. از تولد تا ۷ سالگی پادشاهی است، از ۷ تا ۱۴ سربازی است و از ۱۴ تا ۲۱ وزارت است یعنی معیت با پدر بوده و تربیت در جامعه ما این مسیر را ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به این که متاسفانه معیشت اجتماعی در جامعه امروز ایران با تربیت پدر اتفاق نمی‌افتد، گفت: دانشگاه در غرب جایگزین پدر شد؛ اما در دانشگاه‌های ما این اتفاق نیفتد. به همین دلیل جوان آماده ورود به جامعه نمی‌شود.

وی افزود: با تربیت کلاس محور، جوانان آماده ورود به جامعه نمی‌شوند، این ضعف دوم نظام آموزش عالی ماست. رشته‌های کاردانش با هدف حل این مشکل آمدند؛ اما آموزش عالی زیربار آن نرفت. کشورهای غربی در دوره پنج ساله کارشناسی، ۲۴ ماه  از پنج سال را در محیط کار و سه سال را در محیط دانشگاه می‌گذرانند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاه‌های خوب دنیا فارغ‌التحصیلان ایرانی را برای پژوهشگری نه کار در شرکت می‌پذیرند؛ چون نیروهای ما برای پژوهشگری پرورش یافته‌اند. باید توجه کنیم که دوران تربیت تا ۲۱ سال است نه تا ۲۵ سال. در این سن جوان شکل گرفته و نمی‌تواند در محیط اشتغال منعطف باشد و تاب اخم رئیس را ندارد.

وی تصریح کرد: وقتی یک فرد ۹ سال پشت میز نشسته است، هنری به غیر از پشت میزنشینی ندارد. دانشجو تا ۲۵ سالگی در محیط نرم دانشگاه بوده است، طرح پویش اشتغال قصد دارد جوان را از ۱۸ سالگی به محیط کار آشنا کند، جوان ۱۸ ساله خودش را مهندس نمی‌داند و یادگیری بهتری دارد.

طهرانچی تأکید کرد: طرح پویش در دنیا هم بنا به مقتضیات خودشان اجرا می‌شود، ما هم متناسب با زیست بوم خودمان آن را اجرا کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد در ادامه خاطرنشان کرد: جوانی که کارآمد نیست، وقتی وارد اجتماع می‌شود، اعتماد به نفسش را از دست می‌دهد. وقتی اعتماد به نفس نداشته باشد، امید نخواهد داشت و آینده‌اش را از دست می‌دهد. 

وی با بیان این که طرح پویش قرار است رسالت دانشگاه را زنده کند، اظهار کرد: این رسالت دادن اعتماد به نفس و امید به دانشجویان و جوانان است. 

طهرانچی با ذکر مثالی یادآور شد: رشته ریاضی در ایران در حال تعطیل شدن است چون جوانان ناکارآمدی از آموزش خود می‌بینند. پویش اشتغال می‌خواهد دانشگاه را زنده کند و به جوان بگوید من به آینده تو حساسم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی چرخش از آموزش حافظه‌محور به یادگیری را یکی از محورهای اصلی طرح دانست و افزود: این چرخش با حرکت پویش اشتغال اتفاق می‌افتد. استاد دانشگاه باید در کنار مربی کارخانه و کارگاه حضور داشته باشد. حافظه‌محوری از اینجا می‌آید که جوان فکر می‌کند، این آموزش‌ها فایده ندارد؛ اما وقتی وارد صنعت می‌شود کاربرد دروس را می‌فهمد.

وی تاکید کرد: امروز در ابتدای دورانی هستیم که برنامه تحول آفرین را شروع می‌کنیم و به دنبال شرکای جدی هستیم. یکی از این شرکا، اتاق های فکری هستند که متشکل از صنعتگران، کشاورزان و مردم است.

طهرانچی با تصریح بر این که دانشگاه آزاد اسلامی برای تحول سیال است، گفت: محیط اشتغال باید کلاس درس دوم دانشجویان باشد. ما امروز در این همایش اتفاقی را که شروع کردیم که موفق بوده‌است. گزارش‌های استانی نشان می‌دهد که برخی رشته‌های کم استقبال احیا شده‌اند. رشته معدن در کاشان تقریبا تعطیل شده بود، در حالی‌که ایران کشوری معدنی است‌. این طرح توانست برای رشته معدن دانشجو جذب کند. مشابه این اتفاق برای رشته شیمی در دانشگاه آزاد اسلامی زنجان افتاد و پذیرش خوبی در رشته شیمی این واحد دانشگاهی شاهد بودیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =