آموزش مجازی را به عنوان یک فرصت حفظ ‌می‌کنیم/ در پی توانمندسازی مهارتی و اقتصادی دانشجویان هستیم

جلسه هم‌اندیشی هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) با حضور رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی با طرح برنامه‌های کلان دانشگاه در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی توسط پیام نجفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز استان اصفهان، پیام نجفی در جلسه هم‌اندیشی هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان با حضور رؤسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های آموزشی، برنامه‌های کلان دانشگاه را در حوزه‌های آموزشی و پژوهشی تشریح کرد.

استفاده از کلاس‌های رفع اشکال و ظرفیت‌های برون‌دانشگاهی برای کیفیت‌بخشی به آموزش مجازی

نجفی در این جلسه ضمن اشاره به ارائه 40 درصد از دروس در ترم آتی به صورت مجازی گفت: ترکیب آموزش حضوری-مجازی اتفاق مثبتی خواهد بود و فرصت‎‌های خوبی به دانشگاه و دانشجویان می‌دهد. در دو سال اخیر زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش مجازی فراهم شده و باید فرصت آموزش مجازی که دنیا در حال حرکت به سوی آن است حفظ شود. البته کیفیت کلاس‌های مجازی با روش‌هایی مثل برگزاری کلاس‌های حضوری رفع اشکال باید افزایش پیدا کند. از طرفی، باید از ظرفیت‌های برون‌دانشگاهی نیز کمال استفاده را ببریم؛ مثلا درس انقلاب اسلامی هرچند طبق شیوه‌نامه به صورت مجازی ارائه خواهد شد، اما می‌توان با استفاده از ظرفیت خانه مشروطه در اصفهان و برگزاری برنامه‌های بازدید دانشجویان از این مجموعه، کیفیت انتقال مفاهیم را افزایش داد. این قبیل برنامه‌ها برای رشته‌هایی مثل حقوق، مدیریت و روانشناسی نیز قابل برنامه‌ریزی است.

وی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت زیرساخت‌های آموزش مجازی در شرایط مختلف افزود: با وجود شرط ارائه 40 درصدی دروس به صورت مجازی، تأکید داریم که حتی دروس حضوری هم باید در سامانه مجازی تعریف شوند تا اگر به هر دلیلی مانند اوج گرفتن پاندمی کرونا، آلودگی هوا و غیره قابلیت برگزاری کلاس حضوری نبود، با اطلاع‌رسانی قبلی توسط استاد یا دانشگاه به دانشجویان، آن کلاس به صورت مجازی برگزار شود.

زیرساخت‌های چندرسانه‌ای آموزش مجازی افزایش خواهد یافت

نجفی با اشاره به برنامه‌های دانشگاه برای افزایش زیرساخت‌های چندرسانه‎‌ای آموزش مجازی گفت: برنامه داریم در هر دانشکده حداقل یک کلاس به تختۀ هوشمند و تجهیزات تصویربرداری و پخش آنلاین مجهز شود که به ما این امکان را می‌دهد محتوای درج شده بر روی تخته را به همراه تصویر زندۀ تدریس استاد در کلاس، برای دانشجویانِ مجازی نمایش دهیم. برگزاری کلاس به صورت مجازی در مقایسه با کلاس‌های حضوری، حتی امکانات چندرسانه‌ای و کمک آموزشی بیشتری به ما برای انتقال مفاهیم به دانشجویان می‌دهد و با برگزاری چند جلسۀ حضوری رفع اشکال و حل تمرین می‌تواند به سطح کیفی بسیار مطلوبی برسد.

اجرای طرح استاد معین و دستیار تخصصی آموزشی و پژوهشی برای نخستین بار در دانشگاه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به ابلاغ دستورالعمل دستیاری تخصصی دانشجویی گفت: برای دستیار تخصصی آموزشی و پژوهشی یا اصطلاحاً TA برای اولین بار دستورالعملی ابلاغ شده که طی همکاری میان باشگاه پژوهشگران جوان و معاونت آموزشی و پژوهشی، به تشخیص دانشکده در برخی درس‌ها، TA می‌تواند در کنار استاد به افزایش کیفیت تدریس کمک کند. از طرفی برای یکنواخت‌سازی و افزایش کیفیت آموزشی، در قالب طرح استاد معین، این امکان را داریم که در درس‌های پرمتقاضی، هر یک از اساتید هیأت علمی مسئولیت 7-6 درس را برعهده گرفته و تدریس توسط اساتید انجام شود. با این روش، فرآیند آموزش توسط اساتید حق التدریس در دانشگاه کیفیت بسیار بهتری پیدا خواهد کرد و خصوصاً در دروس علوم پایه می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی باشیم.

فرصت درآمدزایی اساتید و دانشجویان از طرح‌های برون‌دانشگاهی

پیام نجفی با اشاره به ظرفیت دانشجویان پژوهش‌محور و نیاز صنایع و اقتصاد کشور به این دانشجویان بیان کرد: ما این امکان را داریم که اساتید و دانشجویان بین‌الملل را درگیر پروژه‌های برون‌دانشگاهی کنیم و دانشجو با انعقاد قرارداد بتواند در کنار تحصیل، یک پروژه عملی را نیز به سرانجام برساند. این کار می‌تواند برای دانشگاه، عضو هیأت علمی و خود دانشجو درآمدزایی خوبی داشته باشد.

وی افزود: قریب به 3000 دانشجوی بین‌الملل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در حال تحصیل در رشتۀ ادبیات فارسی هستند. این یک فرصت طلایی است تا با توجه به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی، تاریخی و گردشگری استان اصفهان، افزون بر انجام برنامه‌های مختلف فرهنگی، از منظر اقتصادی نیز دست به کارهای بزرگی بزنیم. این ظرفیت، در رشته‌های زبان انگلیسی و فرانسه نیز وجود دارد و با همکاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و دیگر دستگاه‌های استانی و ملی می‌توان از توانمندی دانشجویان این رشته‌ها برای حرکت به سمت اقتصاد غیرنفتی از جمله در زمینۀ فرهنگ و گردشگری استفاده کرد.

برگزاری رویدادهای مشترک صنایع و دانشجویان در قالب طرح پویش

نجفی در پایان با اشاره به اهمیت طرح ابتکاری پویش اشتغال در زمینۀ توانمندسازی مهارتی و اقتصادی دانشجویان در کنار طرح‌های یاد شده گفت: توصیه می‌کنیم هر دانشجویی که علاقه‌مند است در طرح پویش وارد شود، کارآموزی طرح پویش را اخذ کند. این درس هیچ شهریه‌ای ندارد و دانشجویان با این کار برای طرح پویش آموزش دیده و آمارگیری می‌شوند و دانشگاه می‌تواند با در اختیار داشتن آمارهای تفکیکی رشته‌های مختلف، در آینده نزدیک رویدادهای مؤثری را بین دانشجویان و صنایع و بنگاه‌های اقتصادی برگزار کرده و دانشجویان توانمند، جذب نهادها و بنگاه‌های مختلف شوند.

خبرنگار: آیدا فوقی

انتهای پیام/

کد خبر: 1119048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =