نجار: آمریکا با صلح یا جنگ از سوریه خارج می‌شود

استاندار دیرالزور سوریه درباره آخرین جزئیات مربوط به روند مصالحه فراگیر اعلام کرد، استقبال از این روند در سطح عالی است و تعداد کسانی که برای حل و فصل اوضاع خود مراجعه می‌کنند به هزاران نفر می‌رسد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، استان دیرالزور سوریه هفته گذشته روند حل و فصل و مصالحه فراگیر همه افراد تحت تعقیب را آغاز کرده است. پیش از این نیز استان درعا شاهد اجرای توافق مصالحه میان دولت سوریه و عناصر مسلح با میانجیگری روسیه بود. به تازگی منابع محلی سوریه خبر دادند که قرار است مشابه اتفاقی که برای درعا افتاد در دیرالزور نیز حاصل شود.

در همین ارتباط، دمشق کمیته ویژه‌ای را از وزارتخانه‌های کشور و دادگستری و دستگاه‌های امنیتی برای اجرای این توافق تشکیل داد که وظیفه صدور مجوز را بر عهده دارد و باید فهرستی از افراد تحت پیگرد تهیه کند و ابلاغیه عدم تعرض به آنها را به ایست‌های بازرسی ارائه دهد.

در همین چارچوب به منظور اطلاع از آخرین جزئیات روند حل و فصل در دیرالزور مصاحبه‌ای با «فاضل نجار» استاندار دیرالزور انجام داده ایم.

فاضل نجار در این گفتگو اعلام کرد که روند مصالحه فراگیر شامل همه افراد تحت تعقیب امنیتی و جنایی و همچنین فراریان از خدمت اجباری و نظامیانی که دستشان به خون سوری‌ها آلوده نشده است، می‌شود. این روند حل و فصل در استان دیرالزور در نوع خود اولین به شمار می‌رود که در چارچوب آشتی ملی و پایان مرحله هرج و مرج در روستاهای استان از جمله روستاهای تحت سیطره نیروهای موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه «قسد» است.

وی در ادامه گفت‌وگوی خود، از همه مردم استان دیرالزور خواست تا از این فرصت استفاده کرده و از تفرقه نجات یافته و برای بازسازی کشور و احیای استان خود که نیازمند تلاش تک تک نیروهای مردمی است، اقدام کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه اولین روزهای آغاز روند حل و فصل در استان دیرالزور شاهد حضور گسترده افراد تحت تعقیب برای مشارکت در این روند بود، تاکید کرد، شمار افرادی که به این منظور به سالن ورزشی شهر دیرالزور مراجعه کردند، هزاران نفر تخمین زده می‌شود و برخی از این افراد که اقدام به حل و فصل وضعیت خود کردند از سرکردگان شبه نظامیان قسد بودند.

این مسئول سوری ادامه داد، استقبال از روند مصالحه در استان دیر الزور در سطح عالی است و روزانه صدها نفر برای حل و فصل اوضاع خود می‌آیند. نکته عجیب این است که برخی از کسانی که برای حل و فصل وضعیت خود مراجعه می‌کنند افراد تحت تعقیب نیستند ؛ بلکه ماشین رسانه‌ای شبه‌نظامیان قسد و اشغالگران آمریکایی آنها را فریب داده‌اند که تحت تعقیب قرار دادند و همه سوری‌های مناطق تحت کنترل نیروهای قسد نیز تحت تعقیب هستند و در صورت ورود به مناطق تحت سیطره دولت سوریه توسط ارتش این کشور دستگیر خواهند شد.

فاضل نجار با تاکید بر اینکه هیچ محدودیت زمانی برای روند حل و فصل در دیرالزور وجود ندارد اظهار داشت، این روند موجب جذب اهالی این استان و همچنین همه منطقه الجزیره سوریه خواهد شد و این روند تا آخرین نفری که تمایل به حل و فصل وضعیت خود دارد، ادامه خواهد داشت تا به مناطق المیادین و البوکمال و حومه غربی نیز امتداد یابد و به نواحی شرقی فرات برسد.

به گفته استاندار دیرالزور، مصالحه فراگیر در این استان که در نوع خود بزرگترین محسوب می‌شود نتایج و اهمیت ویژه‌ای از خلال تامین نیازهای مردم این استان با بازگشت آنها به آغوش وطن و بازگشت به منازل و روستاهایشان جهت ادامه زندگی به شکل طبیعی و منظم دارد.

استاندار در پاسخ به کسانی که می‌گویند، دولت سوریه تلاش می‌کند، زیر پای گروه‌های شبه نظامی کُرد موسوم به «قسد» را در منطقه «الشرقیه» به واسطه مصالحه و سازش خالی کند، گفت: «قسد نه جای پایی و نه زمینه و بستری در منطقه دارد و حضور و موجودیت آن گذراست، این مردم منطقه هستند که حاکم آن محسوب می شود و در این میان اگر قسد و اشغالگران آمریکایی، امروز درکنار آنها هستند، حضوری یک روزه است».

وی افزود: «آنها این روز را دور می بینند، ولی ما آن را نزدیک می بینیم» و این روز خواهد رسید و در آن روز خواست و اراده مردم منطقه با آزادی آن محقق و سوریه به کشوری برای تمام مردم سوریه، آزاد، مستقل، قدرتمند و یکپارچه تبدیل خواهد شد، کشوری که تجزیه و تقسیم را نمی پذیرد».

استاندار دیرالزور از همه مردم منطقه شرقی به ویژه این استان خواست تا به روند حل و فصل در این منطقه به عنوان فرصتی تاریخی برای اتحاد عشایر عربی منطقه الجزیره با دولت سوریه نگاه کنند تا به عنوان یک طرف واحد در برابر اشغالگری آمریکا و تجاوزات شبه‌نظامیان قسدِ وابسته به این کشور بایستند.

وی تصریح کرد، عشایر عربی در منطقه شرقی یک جزء اصیل سوریه و متعلق به سرزمین خود هستند اما شرایط، به آنها تحمیل کرده که در مناطق تحت سیطره شبه‌نظامیان قسد حضور داشته باشند. دیرالزور و کل منطقه الجزیره متعلق به سوریه است و منافع آن نیز برای ملت این کشور است و اگر منابع آن امروز توسط آمریکایی‌ها و مزدوران آنها غارت می‌شود روزی به مردم سوریه باز خواهد گشت.

فاضل نجار تصریح کرد، آمریکایی‌ها روزی با صلح یا جنگ از سوریه خارج خواهند شد ؛ خروجی ننگین، تحقیرآمیز و ذلیلانه در اثر مقاومت ملی سوریه ضد اشغالگری آمریکا که روز به روز به شکل علنی و غیر علنی افزایش می یابد و مردم اشغالگری آمریکا و تجاوزات شبه نظامیان وابسته به این کشور را رد می‌کنند.

استاندار دیرالزور اقدامات نیروهای قسد ضد غیرنظامیان سوری در منطقه شرقی این کشور را با تجاوزات گروه تروریستی داعش مقایسه و تاکید کرد، قسد چهره دیگر داعش است و با وجود همه تلاش‌ها و اقدامات خود نتوانست دستور کارش را بر مردم منطقه شرقی تحمیل کند.همین امر موجب شد تا نیروهای قسد با انجام جنایت و بستن راه‌ها و ایجاد هرج و مرج در این منطقه مردم آن را مجازات کنند. این درحالی است که منطقه الجزیره در شرق سوریه تحت اشغال آمریکایی‌ها و شبه‌نظامیان قسد از هرج و مرج امنیتی گسترده و کمبود خدمات رنج می‌برد.

فاضل نجار در پایان این مصاحبه از همه تلاش‌های دولت سوریه برای احیای استان دیرالزور از طریق ادامه بازسازی زیرساخت‌ها ،حمایت از بخش‌های آب و برق آن و همچنین بخش آموزش و پرورش با فرستادن معلم و بازسازی مدارس و مراکز بهداشتی که توسط تروریست‌ها تخریب شده بودند، گفت، دولت به حمایت از مردم دیرالزور برای احیای زمین‌ها و زراعتشان ادامه خواهد داد تا بتوانند محصولات خود را به سبد غذایی سوریه برگردانند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1119083

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =