جوانان آمادگی روحی و فرهنگی برای ازدواج ندارند/ ۲۵ درصد جامعه دچار معضل روانی

روانشناس و مدرس دانشگاه گفت: آمارها نشان می‌دهد از هر چهار نفر، یک  نفر دچار معضل روانی است، یعنی جوانان از نظر روحی و فرهنگی برای ازدواج آمادگی لازم را ندارد.

سارا گلستانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با اشاره به وعده‌ دولت و سیاست‌های تشویی مجلس شورای اسلامی برای افزایش  نرخ رشد جمعیت در کشور اظهار کرد: مسئولان باید بدانند که دیگر تنها وعده دادن کارآیی لازم را ندارد و مردم خواستار لمس اثرات این وعده ها در جامعه هستند.

وی با اشاره به اینکه اعتماد مردم به مسئولان باید ترمیم شود، گفت: این بی اعتمادی باعث شده تا وعده‌های مسئولان در حوزه افزایش جمعیت نیز بی اثر باشد چراکه مردم این وعده‌ها را باور ندارند و احساس می‌کنند اگر فرزندی به دنیا بیاورند از سوی مسئولان تسهیلاتی دریافت نخواند کرد.

این کارشناس مشاوره ادامه داد: دولت یا نهادهای تصمیم‌گیر باید در جهت باورپذیر کردن وعده‌های خود از سوی مردم تلاش بیشتری کنند. مردم تا زمانی که به باور نرسند، انگیزه‌ای نیز برای افزایش جمعیت نخواهند داشت.

وی با انتقاد از اینکه دیگر سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جوابگوی مشکلات حوزه افزایش جمعیت نیست، گفت: سیاست‌گذاری بدون عملیاتی کردن آن یا فراهم نکردن زیرساخت‌های لازم، نه تنها تولید انگیزه نمی‌کند بلکه هیچ مشکلی را نیز حل نخواهد کرد. 

سلامت روان افراد در خطر است

گلستانی با بیان اینکه سلامت روان افراد در جامعه به شدت در خطر است، گفت: براساس آمارها از هر چهار نفر، یک  نفر دچار معضل روانی است که نشان می‌دهد افراد از نظر روان و فرهنگی برای ازدواج آمادگی عاطفی ندارد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: اگر مسئولان تمایل دارند هدف گذاری بلند مدت برای افزایش نرخ رشد جمعیت، ازدواج جوانان و تشویق زوج‌ها برای فرزندآوری داشته باشند، باید وعده‌های خود را علمیاتی کنند و توامان سیاست‌ گذاری مناسب نیز انجام دهند.

وی با تاکید بر اینکه سیاست گذاری در حوزه افزایش جمعیت و خانواده باید در حوزه‌های مختلف همزمان انجام شود، گفت: به عنوان مثال سیاست تشویقی در حوزه‌های مالی و فرهنگی باید به صورت توامان انجام شود تا نتیجه مطلوب را در پی داشته باشد.

گلستانی با اشاره به سیاست‌های تشویقی دولت در حوزه مالی  عنوان کرد: سیاست‌های حمایتی دولت نباید مقطعی باشد و به طور قطعی اجرایی شود. 

این کارشناس حوزه خانواده افزود: اگر امید به زندگی و شادکامی در جامعه نباشد، فرزندآوری به خصوص برای افراد تحصیل کرده یا دارای موقعیت اجتماعی کاری بیهوده است. آنها در چنین موقعیتی از به دنیا آوردن فرزند حساس گناه می‌کنند. 

وی اضافه کرد: در نتیجه سیاست مالی و حمایتی، فرهنگی، رواشناختی و بهبود کیفیت ساختار ورانی افراد جامعه باید به صورت همزمان اجرایی شود.

گلستانی در پاسخ به این پرسش که آیا در حال حاضر برنامه خاص و مشخصی از سوی دولت برای بهبود نرخ رشد جمعیت و فرزندآوری وجود دارد یا خیر، گفت: بنده برنامه یا سیاست خاصی را مشاهده نمی‌کنم. برنامه‌ای متناسب با واقعیت های جامعه شاهد نیستیم؛ شاید تلاشی وجود داشته باشد ولی این اقدامات برای حل بحران جمعیت کافی نیست.

وی با بیان اینکه سلامت روان افراد در جامعه به شدت در خطر است، گفت: آمارها نشان می‌دهد از هر چهار نفر، یک  نفر دچار معضل روانی است. به این معنا که افراد از نظر  روانی و فرهنگی برای ازدواج آمادگی لازم را ندارد.

چالش‌ و موانع ازدواج و فرزندآوری جوانان

وی با اشاره به عوامل موجود بر سر راه ازدواج جوانان یا فرزندآوری در راستای رشد نرخ جمعیت مطرح کرد: مسائل مالی، سلامت روان افراد، تعهد ناپذیری برای نقش همسری یا والدین و ثبات مالی و امنیتی از جمله این عوامل است.

گلستانی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر افراد از اینکه بخواهند فرزندی را به دنیا بیاورند و حداقل تا 18 سالگی نیازهای آن را تامین کنند، هراس دارند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1119134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 1
      به درک! هر کس آمادگی داشت ازدواج می‌کند و از مواهب الهی آن استفاده می‌کند. ازدواج مردانگی می‌خواهد که جوانان امروز تا 35 سالگی مرد نمی‌شوند. مرد آن است که قدرت و تحمل و شکیبایی تشکیل خانواده را داشته باشد. تبلیغات فرنگی را بزارید کنار. در کشورهای غربی اصلا معیار زن و مردی وجود ندارد که تشکیل خانواده ارج و قرب داشته باشد.