جوانان ایرانی در برخورد با فضای مجازی دچار خودباختگی شده‌اند

یک مدرس دانشگاه معتقد است که جوانان ایرانی در برخورد با فضای مجازی دچار خودباختگی شده و موازین و اصول جامعه خود را به صورت ناخواسته فراموش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خودباختگی جوانان ایرانی در برابر فضای مجازی یعنی جوانانی که شعارهای ارزشی و اسلامی سرمی‌دهند؛ اما سبک زندگی‌شان همان سبک زندگی غربی است. گویی که ارزش‌ها فقط در کلام خلاصه می‌شوند و جایی در زندگی و رفتار انسان‌ها ندارند. ایسکانیوز تاکنون در مصاحبه تاثیر ناآگاهانه فضای مجازی بر سبک زندگی افراد و سبک زندگی را تکنولوژی تعیین می‌کند نه شعارهای آرمانگرایانه به بررسی این موضوع پرداخته است. 

اکبر محمودی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با بیان این که نداشتن استقلال فکری و اعتقادی یکی از دلایل تقلید جوانان انقلابی از سبک زندگی غربی است، اظهار کرد: این که چرا شخص استقلال فکری ندارد و خود را به رنگ آن جوامع دیگر درمی‌آورد، موضوعی مهم و قابل بررسی است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به این که هجمه گسترده مدرنیته، غرب‌زدگی و تهاجم فرهنگی که از سوی کشورهای استعمارگر به جوامع در حال توسعه تحمیل می‌شود، دومین دلیل گرایش جوانان به سبک زندگی غربی است، افزود: به همین دلیل، بسیاری از افراد در این تحمیل تمدنی، تمکین می‌کنند و در مقابل این باور قرار می‌گیرند.

وی عدم ثبات تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه را دلیل سوم گسترش سبک زندگی غربی در میان جوانان ایرانی دانست و گفت: وقتی تصمیم‌گیری‌های کلان جامعه ثبات نداشته باشند، جوانان از فرهنگ جامعه خود فاصله گرفته و به سمت مسایلی می‌روند که با فرهنگ جامعه‌شان سازگاری ندارد.

محمودی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که گفته شد تمایل جوانان به سبک زندگی دلایل متعددی دارد. برخی دلایل مانند ثبات فکری به خود شخص برمی‌گردد، برخی دیگر به تحمیل سبک زندگی از سوی جوامع استعمارگر و برخی دیگر از دلایل به قصور مسئولان در داخل جامعه برمی‌گردد. مسئولان باید راجع به این مسئله فکر کنند که چگونه می‌توانند این مشکل را مدیریت کنند.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این که وقتی جوانی که سردی و گرمی زندگی را نچشیده است، وارد اقیانوس بی‌کران فضای مجازی می‌شود، با انواع مسائل روبرو می‌شود، یادآور شد: از طرف دیگر هوای نفس افراد را به سمت بدی‌ها سوق می‌دهد. اگر تاثیر دوستان ناباب و رسانه‌های غربی را هم لحاظ کنیم، می‌بینیم که همه این‌ها در کنار هم مجموعه‌ای از علت‌ها را در کنار هم قرار می‌دهند که جوان وقتی وارد فضای مجازی می‌شود، دچار خودباختگی شده و بسیاری از موازین و اصول را ناخواسته فراموش می‌کند.

وی با بیان این که گرفتاری جوانان در سبک زندگی غربی، آینده آن‍‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: به نظر من دلیل اصلی دوری جوانان ایرانی از سبک زندگی اسلامی، حجابی است به دلیل موارد گفته شده برای جوانان ایجاد شده است.

محمودی با اشاره به این که متاسفانه جوانان امروز نمی‌توانند بین حقیقت و ناحقیقت تفکیک قائل شوند، گفت: از آنجایی که انسان بر اساس تشخیص خودش عمل می‌کند، وقتی تشخیص نادرست باشد، عملکرد هم نادرست خواهد بود. این تشخیص و عملکرد نادرست تبعاتی هم دارد که در جامعه امروز ما به راحتی دیده می‌شود.

این مدرس دانشگاه با تصریح بر این که پیچیدگی‌های فضای مجازی باعث شده است که جوانی که در عصر امروز زندگی می‌کند با جوانی که ۵۰ سال پیش زندگی می‌کرد، بسیار متفاوت باشد، اظهار کرد: سبک زندگی غربی، جوانان را در دام خود گرفتار کرده است. در حالی که جوانان سرمایه یک کشور هستند. آنچه از سوی مغرضان طراحی شده، مانند پیله‌ای دور جوانان را می‌گیرد و مانع از دیدن حقیقت می‌شود. این جوانان مشغول امور ناچیز و بیهوده می‌شوند و از پیشرفت کشور خود غافل می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =