دیدگاه ها در آموزش و پرورش بنگاهی است/ رنگارنگی مدارس در تعارض با عدالت آموزشی

محمدرضا نیک‌نژاد معتقد است که رنگارنگی مدارس در تعارض با عدالت آموزشی و حرکت به سمت خصوصی‌سازی در این وزارت خانه خلاف اصل 30 قانون اساسی است.

محمدرضا نیک‌نژاد؛ کارشناس آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز در پاسخ به این سوال که آیا تاکید یوسف نوری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش بر هیات امنایی شدن مدارس در تعارض با عدالت آموزشی است یا خیر، گفت: رنگارنگی مدارس و تنوع آن‌ها در کشور در تعارض با عدالت آموزشی است. البته هیات امنایی در مقایسه با انواع دیگر مدارس غیردولتی به عدالت نزدیک‌تر است و شهریه کمتری دریافت می‌شود و در فرم و شکل به دولتی‌ها نزدیک‌تر است اما به جهت شهریه‌ای که دریافت می‌کنند، راه ورود بسیاری از خانواده‌ها به این مدارس بسته است.

بیشتر بخوانید

کلی‌ گویی و ابهام در برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش / جای خالی راهکارهای عملیاتی

او ادامه داد: متاسفانه در سیاست‌های حاکمیتی در مورد مدارس به عدالت توجه نمی‌شود. اگر به برنامه‌های دو وزیر پیشنهادی قبلی هم نگاه می‌کردیم می‌دیدیم که آن‌ها هم به شکل‌هایی از خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش تاکید می‌کردند. از طرفی سوابق مدیریتی که نوری در داخل آموزش و پرورش و خارج از آن داشته مدیریت‌های اقتصادی مرتبط با بخش خصوصی بوده است؛ در مجموع به نظر می‌رسد که در سطح کلان مدیرانی در آموزش و پرورش نداریم که توجه ویژه نسبت به عدالت آموزشی داشته باشند.

خصوصی‌سازی آموزش و پرورش خلاف اصل ۳۰ قانون اساسی

نیک‌نژاد با اشاره به آسیب‌های حرکت به سمت خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش توضیح داد:خصوصی‌سازی سیاستی کلی، غیررسمی و قوی و البته برخلاف اصل ۳۰ قانون اساسی است که تاکید دارد آموزش و پرورش باید رایگان باشد. شما هیچ مدیری را نمی‌بینید که از این سیاست حمایت کند و هرکسی که آمد به نوعی حامی خصوصی‌سازی بود و این امر در آموزش و پرورش پررنگ است. البته این موضوع قابل بحث است، ما به نوعی دیگر آموزش و پرورش رایگان در کشور نداریم؛ فقط حقوق معلم که مطرح نیست، امکانات آموزشی عموما از جیب خانواده‌ها فراهم می‌شود و این در تعارض با رایگان بودن آموزش است.

او اضافه کرد: آموزش و پرورش یک بنیاد فرهنگی و اجتماعی است و در کشورهای پیشرفته مدیران آموزش و پرورش دغدغه‌ای از لحاظ بودجه ندارند و هر چیزی که می‌خواهند فراهم می‌شود تا برنامه‌ریزی درازمدت داشته باشند. وزیر آموزش و پرورش هم باید به عنوان یک رهبر آموزشی باشد اما به دلیل وضعیت بحرانی و بی‌توجهی حاکمیتی درخصوص بودجه نگرانی از این موضوع به آموزش و پرورش منتقل شده است. متاسفانه دیدگاه‌ها در آموزش و پرورش بنگاهی است و به این فکر می‌کنند که مانند دیگر سازمان‌ها چطور درآمدزایی کنند. این نگاه اشتباه است اما وجود دارد. وظیفه آموزش و پرورش تربیت مدیری نیست که در همه جنبه‌ها متخصص باشد، مدیر آموزش و پرورش رهبر آموزشی است.

این کارشناس آموزش و پرورش درخصوص انتخاب نوری به عنوان وزیر بیان کرد: ما شناختی از وزیر جدید نداریم و بنابر رزومه‌ای که ارائه شده است، نظر می‌دهیم؛ در مقایسه با دو گزینه قبلی آقای نوری بهتر است و سوابقی در آموزش و پرورش دارد و به ساختار این وزارت خانه آشناتر است. این گزینه با موافقت کمیسیون آموزش مواجه شده و به نظر می‌رسد که رای می‌آورد اما در مجموع داشتن عملکرد خوب به این بستگی دارد که تا چه حد بتواند، نیروهایی را در درون و بیرون از سازمان بسیج کند تا منابع و امکانات را برای پیشبرد آموزش و پرورش به کار گیرند که حداقل وضعیت آموزش و پرورش از این بدتر نشود چراکه من امید ندارم اتفاق خارق‌العاده‌ای در آموزش و پرورش رخ دهد.

نیک‌نژاد در پایان با اشاره به اهمیت پیگیری موضوع رتبه بندی معلمان توسط وزیری که سکان‌دار آموزش و پرورش می‌شود، عنوان کرد: رتبه بندی معلمان به نقطه حساسی رسیده است و دولت تمایل دارد این طرح اجرا نشود و از طرفی اعتراضات معلمان افزایش پیدا کرده است و پنجشنبه گذشته معلمان در ۶۲ شهر تجمع‌های اعتراضی داشتند. امیدواریم که این طرح به سرانجام برسد اما اجرا نشدن آن آسیب‌های درازمدت دارد؛ میانگین حقوق معلم چهار یا پنج میلیون تومان است در حالی که دولت اعلام می‌کند که این مقدار ۱۱ میلیون تومان است و بی‌توجهی به وضعیت معیشتی معلمان پیامدهای بسیاری دارد که امیدواریم با رتبه بندی این موضوع جبران شود. صدای فرهنگیان چندان بلند نیست و زمانی که تامین نمی‌شوند سراغ شغل‌های دوم و سوم می‌روند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1119148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =