درخواست ۱۱ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل از رئیس جمهور برای افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی

۱۱ دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای از رئیس جمهور خواستند تا با افزایش ظرفیت رشته پزشکی و مقابله با انحصار حاکم بر نظام سلامت به وعده‌های خود در زمان انتخابات عمل کند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، یازده دفتر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای از حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواستند تا با افزایش ظرفیت رشته پزشکی و مقابله با انحصار حاکم بر نظام سلامت به وعده‌های خود در زمان انتخابات عمل کند.

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: با توجه به در دستور کار قرار گرفتن افزایش ظرفیت پذیرش رشته پزشکی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و نامه‌نگاری افرادی از جامعه پزشکی در مخالفت با این طرح، بر خود لازم دیدیم نکاتی را خدمتتان عرض کنیم. اکنون‌که در حال نگارش این نامه هستیم کشور در یکی از مهم‌ترین بازه‌های تاریخی از منظر نظام سلامت قرار دارد. بر اساس اظهار نظر و اتفاق قول تمام کارشناسان حوزه جمعیت و سلامت، جمعیت سالمند کشور تا ۳۰ سال آینده بیش از ۳ برابر خواهد شد و ایران در زمره مسن‌ترین کشورهای دنیا قرار خواهد گرفت. مطالعات و پژوهش‌ها بیانگر افزایش نیاز به خدمات درمانی با افزایش سن است. این بدان معنی است که نیاز به خدمات درمانی و پزشکی در کشور چندین برابر وضعیت عادی خواهد شد و فشار مضاعفی را بر سیستم سلامت کشور تحمیل خواهد کرد.

در این نامه مطرح شده است: مردم در بسیاری از مناطق کشور با کمبود شدید پزشک مواجه هستند. اعتراضات پی‌درپی نمایندگان ملت و سیل مردمی که برای دسترسی به پزشک، مجبور به چادر خوابی و خیابان خوابی در مراکز استان‌ها یا تهران مقابل بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده‌اند خود بزرگ‌ترین گواه این مدعاست. نظام سلامت پیک‌های پی در پی کرونا را پشت سر گذاشته است و کادر درمان خسته از کمبود نیرویی است که بحران کرونا بر همگان عیان کرد. اینکه شهید مدافع سلامت مجبور شود سرم به دست بیماران را ویزیت کند نشان از شجاعت و فداکاری این شهید و بی‌کفایتی و بی‌لیاقتی عده‌ای منفعت‌طلب دارد که سالیان سال با محدود نگه‌داشتن ظرفیت پزشکی مانع از افزایش ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی شده‌اند تا در چنین روزی معدود پزشکانی مجبور شوند جان خود را به کف دست گرفته، دل به دریای کرونا زده تا هم‌وطنانی را نجات دهند.

در این نامه خاطرنشان شده است: اخیراً شورا عالی انقلاب فرهنگی در اقدامی شجاعانه و قابل‌تقدیر طرح افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی و دندانپزشکی را در دستور کار قرار داده است. اما متأسفانه مورد هجمه شدید دیدگاه‌های انحصارطلبانه قرارگرفته است. اخیرا غلامرضا مرندی، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، از وزرای اسبق بهداشت و مجری طرح تنظیم خانواده در دهه ۷۰ در نامه‌ای خطاب به حضرت‌عالی خواستار از دستور خارج شدن این طرح‌شده‌اند. وی  در نامه خود، از میان انبوه دلایل موافقان افزایش ظرفیت پزشکی، آن‌ها را به سه دلیل ابتدایی تقلیل داده و به گمان خود به همین سه دلیل نیز پاسخ داده‌اند. در ادامه استدلال ایشان را بررسی خواهیم کرد

در نامه خطاب به رئیس جمهوری بیان شده است: مرندی، به مطالعات انجام شده توسط وزارت بهداشت در سالیان گذشته استناد کرده‌اند و فرضیه کمبود پزشک را از اساس اشتباه خواندند و سرانه پزشک را ۱۵ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر و تعداد کل پزشکان را ۱۲۴ هزار نفر بیان کردند؛ اما گویا ایشان اطلاع ندارند در همان سند درمانی که توسط وزارت بهداشت در سال ۱۳۹۴ تهیه‌شده تعداد پزشکان ۷۸ هزار پزشک تخمین زده شده با افزودن تعداد فارغ‌التحصیلان از آن سال تاکنون به ۱۰۱ هزار پزشک خواهیم رسید نه ۱۲۴ هزار پزشک! از طرفی ایشان ایران را با کشورهای بحران زده مقایسه کردند در صورتی که موافقین افزایش ظرفیت هیچ‌گاه به سرانه کشورهایی که پایین‌تر از ایران بوده استناد نکرده‌اند و همواره ایران اسلامی را هم‌تراز کشورهای توسعه‌یافته خواندند. اگر فرض ۱۵ پزشک به ازای هر ۱۰ هزار نفر را نیز درست بدانیم باز هم میانگین کشورهای منطقه بیش از ۲۳ است و سرانه کشورهای پیشرو بین ۳۰ تا ۵۰ پزشک است.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: غلامرضا مرندی سرانه پزشک متخصص را ۵ به ازای هر ۱۰ هزار نفر عنوان کردند، اما اشاره نکردند میانگین کشورهای اروپایی ۲۵ تا ۳۰ پزشک متخصص است. بر اساس سند چشم‌انداز در افق ۱۴۰۴ و سیاست‌های کلی سلامت، ابلاغی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۳ ایران باید سرآمد کشورهای منطقه باشد، اما اکنون با فرض در نظر گرفتن سرانه ۱۵ پزشک نیز در رتبه نوزدهم منطقه قرار دارد. در ادامه، وی که سابقه طولانی در وزارت بهداشت دارند افزایش سرانه پزشک را عامل ایجاد تقاضای القایی دانستند، ولی گویا نمی‌دانند مهم‌ترین عامل ایجاد تقاضای القایی عدم تقارن اطلاعات بیمار و پزشک و نظام پرداخت خدمت محور است. جناب دکتر مرندی باید پاسخ دهند که اگر نگران تقاضای القایی هستند چرا در این سال‌ها از قدرت و سابقه خود برای اجرای پرونده الکترونیک سلامت و اصلاح نظام پرداختی که در حال بلعیدن هم‌زمان منابع مالی کشور و سلامت مردم است، استفاده‌ای نکرده‌اند.

در ادامه این نامه عنوان شده است: وی در قسمت دیگری عنوان کرده‌اند که افزایش ظرفیت پزشکی منجر به سقوط کارآمدی پزشکی خواهد شد اگر واقعاً چنین اتفاقی رخ می‌دهد ایشان خود بزرگ‌ترین متهم هستند، چرا که در زمان وزارت ایشان ظرفیت پزشکی در بعضی از دانشکده‌ها تا ۶۰۰ نفر در سال افزایش یافت و پزشکان فارغ‌التحصیل آن دوران هم‌اکنون منصب‌داران نظام سلامت و آموزش دهندگان نسل بعدی پزشکان هستند. وی مدعی هستند، اجرای قانون پذیرش دانشجویان تعهدی موجب حل معضل کمبود پزشک مناطق محروم خواهد شد؛ اما گویا اطلاع ندارند که این قانون از سال ۹۲ تاکنون، هیچ‌گاه توسط وزارت بهداشت اجرانشده است و اخیراً درصد پذیرفته‌شدگان پزشکی بر اساس قانون تعهدی به ۶ درصد رسیده است درحالی‌که بر اساس قانون باید ۳۰ درصد پذیرش باشد. این خود دلیلی بر این مدعا است که سیاست‌گذاری را نباید به ذینفعان نظام سلامت سپرد.

پاسخ تکراری سیاست‌گذاران نظام سلامت در برابر درخواست‌های کارشناسان، نمایندگان مناطق محروم و مردم تنها و تنها این افزایش هزینه‌ها و تزریق پول بوده است. چنین اتفاقی اگر قرار منجر به رفع محرومیت مردم شود در طرح تحول سلامت که حقوق پزشکان بیش از ۵ برابر افزایش یافت رخ می‌داد.

دانشجویان در این نامه بیان کردند: در انتها لازم است نکته‌ای را خدمتتان عرض نماییم اخیراً حضرت‌عالی طرح جوانی جمعیت را برای اجرا ابلاغ کردید. لازم است یادآور شویم که بحران سالمندی جمعیت در سالیان آینده حاصل طرح غیر کارشناسی تنظیم خانواده در اوایل دهه هفتاد است که دکتر مرندی مجری اصلی این طرح بودند و به دلیل اجرای این طرح موردتقدیر سازمان‌های جهانی قرار گرفتند. اجرای طرح تنظیم خانواده، کشور را در معرض یکی از هولناک‌ترین بحران‌های ممکن یعنی سالمندی جمعیت قرار داده است. افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی راه‌حلی غیرقابل‌انکار برای پاسخ به رشد تصاعدی نیاز به خدمات درمانی در سالیان آینده در اثر بحران سالمندی جمعیت است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: جناب آقای رئیسی، هم‌اکنون دولت شما بر سر یک دوراهی حساس قرار دارد. یک‌راه به منافع انحصارطلبان و کسانی ختم می‌شود که سال‌هاست از وضعیت نابسامان نظام سلامت و کمبودها و رنج‌های مردم استفاده کرده و هر نسخه غیر کارشناسی را برای کشور پیچیده‌اند و هیچ‌گونه پاسخگویی نداشتند. راه دیگر، عمل به وعده‌هایتان در زمان انتخابات ریاست جمهوری و مقابله با انحصار حاکم بر نظام سلامت و تغییر وضع موجود به نفع مردم و آینده کشور است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =