دستگاه‌های اجرایی در قراردادها قانون را دور می‌زنند/ وضعیت بسیار بد بودجه‌ دانشگاه

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: وضع بودجه‌ای دانشگاه خیلی خراب است و همه دانشگاه‌ها با بحث همسان‌سازی حقوق اساتید وضع نابسامانی پیدا کرده‌اند؛ درصد زیادی از اعتبارات دانشگاه صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود و باید حتما فکری اساسی برای این موضوع انجام شود.

جواد واثقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره درآمدزایی دانشگاه‌ها از طریق ارتباط با صنعت، اظهار کرد: دانشگاه برای بدست آوردن درآمد هیچ راهی برای هزینه کرد بودجه در انجام کارهای تحقیقاتی و حل مسائل موجود ندارد.

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ادامه داد: باید از طریق قرارداد با صنایع و دستگاه‌های اجرایی خارج از دانشگاه، باب لازم برای حل مشکلات باز شود.

وی افزود: آنچه در حال حاضر اتفاق می‌افتد در حد ظرفیت‌های دانشگاه نیست و عمدتا دستگاه‌های اجرایی یا صنعت نیز مسائلشان را با دانشگاه حل نمی‌کنند.

واثقی با تاکید بر اینکه صنعت و دانشگاه نیازمند ارتباط دوطرفه است، بیان کرد: دانشگاه باید سیاست‌هایی را تدوین کند و در این راستا اقداماتی نیز انجام داده است. برای مثال فرصت مطالعاتی در صنعت تعریف شده و اگر فردی به جای فرصت مطالعاتی در خارج از کشور، به صنعت ورود کند، از نظر دانشگاه‌ها قابل قبول است.

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با تاکید بر اینکه از سمت دانشگاه‌ گام‌هایی برای ارتباط موثر با صنعت برداشته شده است، افزود: دوران کارآموزی جدیدی که برای دانشجویان تعریف شده در ارتباط با صنعت است؛ همچنین گرنت‌هایی که اساتید با صنعت دارند و ارتباط‌های که برقرار می‌کنند، جزو امتیازات پژوهشی آنان محسوب می‌شود و در ارتقای آنان نقش اساسی‌تری دارد. این موضوع در آیین‌نامه‌های ارتقا نیز تا حدود زیادی لحاظ شده است.

وی عنوان کرد: در صنعت باید دید که مشکلات چیست و نسبت به حل آن مشکلات سیاست‌هایی را اعمال کرد تا این ارتباط جدی‌تر شود؛ چراکه ظرفیت‌های دانشگاه بسیار فراتر از میزانی است که تا امروز از آن استفاده شده است.

صنعت علاقه‌ای به استفاده از انرژی‌های جدید ندارد

واثقی با اشاره به این موضوع که ارتباط صنعت و دانشگاه از لحاظ تئوریک مورد تایید همه است، توضیح داد: دانشگاه‌ها از لحاظ ساختاری گام‌هایی برداشتند؛ اما گام‌های موثرتری نیاز است. صنعت نیز به جهت اینکه تا حدودی در مرز دانش حرکت نمی‌کند، علاقه‌ای نسبت به استفاده از انرژی‌های جدید ندارد.

دستگاههای اجرایی با خودشان قرارداد می‌بندند و قوانین را دور میزنند

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل گفت: دستگاههای اجرایی یکسری مراکز و گروه‌های پژوهشی برای خودشان ایجاد می‌کنند، با خودشان قرارداد می‌بندند و قوانین را دور می‌زنند.

وی ادامه داد: باید در بحث چگونگی ارتباط صنعت با دانشگاه به شکل جدی‌تری ورود شود و این مسئله به صورت قانون در بیاید. درصدی از درآمدهای دانشگاه به ارتباط با صنعت مرتبط باشد و دستگاه‌های اجرایی نیز مکلف باشند درصدی از هزینه‌های پژوهشی‌شان را صرفا با دانشگاه‌ها قرارداد داشته باشند نه با هر حوزه‌ای و با تعریف مجموعه کوچکی درون خود که با عقد قرارداد با آن بتوانند قانون را دور بزنند.

واثقی با اشاره به این مسئله که وضع بودجه‌ای دانشگاه خیلی خراب است و همه دانشگاه‌ها با بحث همسان‌سازی حقوق اساتید وضع نابسامانی پیدا کرده‌اند، تشریح کرد: درصد زیادی از اعتبارات دانشگاه صرف هزینه‌های پرسنلی می‌شود و باید حتما فکری اساسی برای این موضوع انجام شود. در حال حاضر دانشگاهی را نمی‌بینم که از لحاظ اعتباری مشکلی نداشته باشد.

بازگشایی دانشگاه با این بودجه امکان‌پذیر نیست

رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل بیان کرد: بازگشایی دانشگاه با این بودجه امکان‌پذیر نیست. از جهات مختلف مانند تامین رفاهیات دانشجو که حداقلش سلف هست افزایش قیمت فاحشی در غذاها به‌وجود آمده است و عملا من تا جایی که اطلاع دارم هیچ دانشگاهی پیدا نمی‌شود که بتواند هزینه‌های سلف را از محل اعتباراتی که تابه‌حال اختصاص یافته است، تامین کند. بودجه رفاهی در حال حاضر با اعتبارات اختصاص یافته به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.

وی درباره بودجه‌ اختصاص‌یافته به کارهای فرهنگی و پژوهشی توضیح داد: هزینه‌های درنظرگرفته‌شده برای فعالیت‌های پژوهشی اصلا مناسب نیست و باید اصلاح درستی صورت گیرد. درواقع تجهیزات و انجام کارهای پژوهشی بسیار گران است.

واثقی با تاکید بر این نکته که بحث افزایش درآمدهای دانشگاه به پارامترهای زیادی وابسته است و چندین سال است که از لحاظ تئوری مطرح می‌شود؛ ولی هیچگاه عملی نشد، گفت: این موضوع به پارامترهای زیادی مانند قوانین، فرهنگ‌سازی و تکالیفی که برای دانشگاه درنظر گرفته می‌شود وابسته است. اگر پاسخ به این سوال ساده بود قطعا تابه‌حال اتفاق می‌افتاد؛ چراکه برای سال‌های طولانی این شعار داده می شود که باید منابع دانشگاه افزایش یابد حالا چه از محل مشارکت‌های مردمی، چه از طریق ارتباط با صنعت، چه از طریق آموزش و چه منابع دولتی؛ اما عملا منابع درآمدی حتی در دانشگاه‌های باقدمت و شهرت بیشتر، در مقایسه با اعتبارت دولتی‌شان عدد زیادی نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =