علوم طبیعی باید با حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گیرد

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تنها علوم انسانی نیازمند این نیست که با حکمت اسلامی به آن نگاه شود، بلکه علوم طبیعی نیز باید با حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی صبح امروز با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن همایش کتابخانه زنده‌یاد دکتر حبیبی برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام والمسلمین محمد شریفانی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی، جواد علمائی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، علاءالدین بروجردی معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر، فرزاد جهان بین معاون فرهنگی و دانشجویی، جمشید صباغ‌زاده قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم و تحقیقات و برخی از اندیشمندان و محققان به صورت حضوری و مجازی حضور داشتند.

طهرانچی: همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی یک جریان فکری به صورت گفتمان‌سازی در دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این همایش، گفت: همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی یک جریان فکری به صورت گفتمان‌سازی در بدنه کشور و خصوصاً بدنه دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرد که شایسته قدردانی است.

وی با تأکید بر اینکه تمدن نوین اسلامی موضوعی بسیار مهم است، اظهار داشت: اهمیت این موضوع به حدی است که مقام معظم رهبری آن را به عنوان مهم‌ترین سؤال پیش روی دانشگاهیان کشور قرار داده‌اند. رهبر معظم انقلاب می فرمایند «دانشگاه های ما باید با تکیه بر میراث گذشتگان و تجربه گران‌سنگ انقلاب اسلامی، با سرآمدی در علم و آفرینش علمی، مقدمه‌ساز تمدن نوین اسلامی باشند.»

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آنچه در خلقت الهی وجود دارد و خداوند آن را خلق کرده و ما با آن مواجه هستیم، یک نکته بسیار مهم دارد و آن این است که شناخت رمز این خلقت، آن چیزی است که علم را از درون خود متولد کرده و بررسی در آفاق و انفس برای ما چیزی پدید آورده که به آن علم می گوییم.

طهرانچی در ادامه گفت: ما یک بار توانستیم رهبری علم جهانی را از غرب به شرق منتقل کنیم، اما مجموعه حوادثی که پس از آن رخ داد، باعث شد رهبری علم جهانی از شرق به مغرب زمین کوچ کرده و در آنجا با بنیان های فلسفی و نگاه فلسفی غرب رشد کند. 

وی تاکید کرد: بدون شک رویکرد ما به تمدن نوین اسلامی باید با یک همانندسازی و درک شرایط گذشته همراه باشد تا بتوانیم راهی پیدا کنیم که با سرآمدی در علم و آفرینش علمی مسیر جدیدی را آغاز کنیم.

طهرانچی در ادامه، به ارائه یک مقاله علمی درخصوص علوم طبیعی و حکمت اسلامی پرداخت و تأکید کرد: تنها علوم انسانی نیازمند این نیست که با حکمت اسلامی به آن نگاه شود، بلکه علوم طبیعی نیز باید با حکمت اسلامی مورد بررسی قرار گیرد. 

خسروپناه: همایش حکمت اسلامی به دنبال تولید علم است

خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش گفت: همایش حکمت اسلامی به دنبال تولید علم است. این همایش برگرفته از سند تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر در دانشگاه آزاد اسلامی است. سند تأسیس معاونت علوم انسانی و هنر بر محور تعالی علوم انسانی و هنر است و منظور ما از تعالی، روزآمدی، بومی‌سازی و حکمی سازی است.

وی با بیان اینکه حکمت هم از سنخ دانش و هم از سنخ عمل است، اظهار داشت: حکمت فقط فلسفه نیست که دانش مبنایی باشد. علوم پایه، انسانی، پزشکی و مهندسی هم می تواند حکمت باشد. از خداشناسی تا طبیعت شناسی حکمت است. حکمت دانش و عمل مبتنی بر عقل و علم و دستاوردش عزت، بلند مرتبگی و ستودگی است.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: علومی که با حکمت پیوند ندارد، علم نافع نمی دانیم. را علم نافع باید علم حکمی باشد. حکمت یک ضرورت است و حکمی سازی علوم یک بایسته قلبی است. اگر بخواهیم سخن ما را غربی ها بشنوند،  راهی جز حکمی سازی علوم نداریم. 

وی با اشاره به برگزاری همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی،  تصریح کرد: در این همایش بیش از یک هزار و ۲۰۰ چکیده و بیش از ۸۰۰ مقاله دریافت شده است. از این تعداد حدود ۵۷۳ مقاله پذیرش و تأیید شده و ۱۰۰ مقاله برگزیده در ۱۳ پنل تخصصی ارائه شده و مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. مقاله‌های برگزیده شده در سایت‌های سیلیویکیا، SiD، با همایش، کنفرانس یاب و ISC نمایه می‌شوند.

همچنین در این همایش حسین کلانتری دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی معماری و شهرسازی، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن خیری دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی جامعه‌شناسی، کیوان کاکابرایی دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی روان‌شناسی، فاطمه حمیدی فر دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت، علیرضا بیابان نورد دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی علوم سیاسی، زهرا فرشادفر دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی علوم اقتصادی، احسان ساده دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی مدیریت، حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود راعی دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی فقه و حقوق، خدیجه ذوالقدر دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی خانواده، نسیم مجیدی دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی فضای مجازی، ابوالفضل داودی رکن‌آبادی دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی هنر و فاطمه عزیزمحمدی دبیر کمیسیون حکمت اسلامی و تعالی ادبیات و زبان‌شناسی به ارائه گزارش از کمیسیون های تخصصی پرداختند.

در همایش ملی علوم انسانی و حکمت اسلامی از کتاب «فلسفه علم، فناوری و جامعه» با حضور طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رونمایی شد. 

همچنین از برگزیدگان این همایش با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تقدیر به عمل آمد که اسامی آنان به شرح زیر است:

ردیف

عنوان مقاله

نویسنده مسئول

۱

بررسی خطاهای شناختی و رفتاری انسان در قرآن با تاکید بر کاربست آنها در خدمات روانشناختی

محسن جدیدی

۲

ارزیابی فضیلت همدلی بر مبنای محور اساسی آن نزد خدای حکیم

اعظم اعتمادی فرد

۳

حکمت اسلامی و تعالی تعلیم و تربیت با محوریت تعلیم و تربیت تمدن ساز

علیرضا عراقیه

۴

جایگاه عدالت اجتماعی در اندیشه سیاسی شیعه با نگاهی به جایگاه این مفهوم در منظومه حکمت اسلامی

محمد رضا قائدی

۵

نقش و تاثیر حکمی سازی در رسیدن به تعادل های سیاستی در چارچوب مطالعات علم توسعه

محسن زاینده رودی

۶

تحلیل عوامل موثر بر مانع زدایی مبنی بر توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی در پرتو مدیریت جهادی

یونس وکیل الرعایا

۷

همکاری و همبستگی بین المللی در زمان وقوع بلایا با نگاهی به آموزه های اسلامی

مهسا خواجه

۸

مبانی روش شناسی و ساختار مطالعاتی در آثار فلسفی عرفانی توشیهیکو ایزوتسو

ندا امین

۹

بررسی تأثیر حضور در شبکه های مجازی بر سبک زندگی اسلامی( شیعه) زنان شهر تهران

پروین سوادیان

۱۰

بررسی حکمی نقش و تاثیر فضای مجازی در پدیده ی کاهش جمعیت

صفورا اسحاقیان

۱۱

حکمت هنر اسلامی و تعالی موسیقی

مهسا خوئی

۱۲

الزامات فرهنگ شهری و مولفه های شهر فرهنگی براساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی

محمود قیوم زاده

۱۳

بررسی رویکرد کلامی،عرفانی مفهوم معاد در مثنوی مولانا واندیشۀ غزالی

فریدون طهماسبی

انتهای پیام/

کد خبر: 1119182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =