طرح جوانی جمعیت بحران دهه شصتی‌ها را تکرار خواهد کرد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان گفت: جریان‌های فمنیستی اعتقاد دارند که ایران با تصویب طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، حقوق باروری زنان را نقض می‌کند. 

مریم آقایی در گفت‌و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  درباره اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: این طرح زمانی موفقیت آمیز خواهد بود که ضمانت اجرایی به همراه داشته باشد تا تمامی نهاد و سازمان‌های در اجرایی شدن این طرح مشارکت و همکاری کنند.

وی ادامه داد: هر زمانی از خانواده و تحکیم خانواده صحبت می‌شود، در مقام عمل هیچ کار و حمایتی از زنان به عنوان مثال دختران دانشجو یا استادان خانم انجام نمی‌شود تا آنها به نقش همسری و مادری خود بپردازنند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سمنان با تاکید بر اینکه طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» در راستای سبک زندگی ایرانی-اسلامی است، گفت: اجرای این طرح در جامعه علاوه بر حل مشکلات پیری به الگوی سازی اسلامی نیز کمک خواهد کرد.

وی درباره تفاوت طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» با «افزایش نرخ رشد جمعیت» عنوان کرد: بحران سالمندی باعث شد تا احساس نیاز درباره افزایش نرخ رشد و جوان سازی جمعیت انجام شود و فرزند آوری به عنوان موضوعی استراتژیک نظام مطرح و منجر به یکسری تصمیمات و راهکارهای اجرایی شد. 

آقایی اضافه کرد: موضوعاتی مانند حمایت‌های مالی از جوانان در قالب اعطای وام مسکن یا ازدواج، رایگان یا تحت پوشش بیمه قرار دادن درمان بیمارهای نازایی، مزایای تولد هر فرزند که به صورت پلکانی افزایش می‌یابد برای خانواده‌ها و حمایت‌های عمومی از مادران نظیر بیمه درمانی مادران خانه‌دار، مرخصی زایمان، تسهیلاتی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه مشوق‌های فرهنگی به تنهایی برای جوان سازی جمعیت کافی نیست، عنوان کرد: در برهه‌های از زمان جلوگیری از فرزندآوری و بارداری زوجین تنها ریشه در مسائل اقتصادی ندارد بلکه باورهای نادرست فرهنگی اثرگذاری بیشتری دارد. به عنوان مثال بسیاری از خانواده‌های متمول تمایلی به داشتن فرزند ندارند چراکه تحت تاثیر فرهنگ غربی یا رسانه‌ها هستند.

وی ادامه داد: طرح تنظیم جمعیت که به خوبی نتیجه داد و کاهش فرزند را شاهد بودیم؛ در سه دهه رخ داد. البته نباید انتظار داشت اجرای طرح جوان سازی جمعیت مانند  فرزند کمتر، زندگی بهتر در بازه کوتاه‌مدت خروجی مطلوبی داشته باشد و نرخ رشد جمعیت با شیب تند افزایش پیدا کند.

 فراهم آوردن زیرساخت‌ها؛ جلوگیری از بحران جمعیت دهه شصتی‌ها می‌کند

آقایی در پاسخ به این پرسش که آیا جوان سازی جمعیت در آینده منجر به بروز مشکلات برای جوانان مانند افراد متولد دهه 60 خواهد شد یا خیر، گفت: به طور قطع اگر جوانی جمعیت توامان با سیاست‌گذاری مناسبی انجام نشود، کشور با بحران‌هایی درگیر خواهد شد؛ اما اگر همزمان زیرساخت‌های لازم برای تحصیل، شغل، مسکن، بهداشت و درمان در نظر گرفته شود،  افزایش جمعیت به قدرتمندسازی کشور منجر می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: جوان سازی جمعیت به طور قطع به یکباره صورت نخواهد گرفت تا مسئولان را دچار سردرگمی زیست بومی و معیشتی کند؛ بلکه افزایش به صورت پلکانی و تدریجی است. به عنوان مثال در حال حاضر حوزه آموزش عالی با حجم بسیاری از صندلی های خالی مواجه است در نتیجه در آینده حداقل برای آموزش رایگان جوانان مشکلی وجود ندارد. 

طرح جوانی جمعیت مغایر با حقوق زنان نیست

وی با انتقاد از هجمه سازی فمنیست‌ها از اجرای طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» اظهار کرد: آنها اعتقاد دارند که ایران با تصویب این طرح، حقوق باروری زنان را نقض می‌کند.  در حالی که بندهای این در جهت حمایت از زنان و باروری آنها  و منشور حقوق بارداری است. 

آقایی اضافه کرد: این طرح زنان را الزام به بارداری نمی‌کند بلکه تنها آنها را تشویق به فرزندآوری از طریق ارائه تسهیلات خواهد کرد. این مشوق‌ها اختیار را از زنان یا زوج‌ها برای باروری سلب نمی‌کند.

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: این طرح با فراهم آوردن سلامت مادران، بارداری ایمن، کمک به زوجین نابارور در حقیقت حقوق زنان را رعایت کرده و به آن ارزش دوچندان داده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119263

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =