ادامه فشار وزارت بهداشتی‌ها/ افزایش ظرفیت‌ رشته‌های پزشکی منتفی می‌شود؟

شنیده‌ها حاکی از آن است که با فشار مسئولان وزارت بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و  اعضای شورای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی افزایش ظرفیت‌های پزشکی قرار است از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شود. 

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، خبر تصویب افزایش ظرفیت‌های پزشکی ۱۶ آبان ماه توسط قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام شد. منصور کبگانیان از تصویب افزایش حداقلی پذیرش ۳۰۰۰ دانشجوی پزشکی تا ۵ سال آینده خبر داد و گفت:  طبق آمار ۱۱۸ نفر پزشک در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را در وضعیت حاضر داریم که این رقم باید به ۳۰۰ پزشک در ۱۰۰ هزار نفر برسد تا به استاندارد جهانی مورد قبول برسیم.

چه کسانی مخالف افزایش ظرفیت‌ها؟

افزایش ظرفیت رشته‌های گروه پزشکی با مخالفت بسیاری از سوی دانشجویان و مسئولان همراه بود. دانشجویان علوم پزشکی با تشکیل کمپین و ارسال نامه به رئیس مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به این این موضوع اعلام کردند.

وزارت بهداشت مخالف افزایش ظرفیت‌های پزشکی است. به طوری که ابوالفضل باقری فرد معاون آموزشی وزارت بهداشت در واکنش به موضوع افزایش ظرفیت پزشکی گفت: افزایش سالانه ۳ هزار نفر ظرفیت پزشکی کشور، مغایر با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت و تهدیدکننده سلامت مردم است.

 از طرفی جلیل کوهپایه‌زاده دبیر شورای گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی در گفت‌وگو با ایسکانیوز  اعلام کرد: پیشنهاد ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در راستای افزایش ظرفیت‌ پزشکی، بر اساس محاسبات ستاد صورت گرفته و مورد توافق با وزارت بهداشت نیست.

وی بیان کرد:  در حال حاضر نسبت به ۳ تا ۴ سال گذشته توانسته‌ایم از ۵ هزار ورودی به ۸ هزار و ۱۰۰ نفر ورودی در دانشگاه‌های علوم پزشکی برسیم. باید توجه داشت افزایش ظرفیت‌ها با یک شیب ملایم منطقی به نظر می‌رسد اما افزایش ۳ هزار نفری ظرفیت‌های پزشکی در سال شدنی نیست و منجر به رشد بی‌رویه در تعداد ورودی‌های رشته‌های پزشکی خواهد انجامید.

شنیده‌ها حاکی از آن است که با فشار مسئولان وزارت بهداشت، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و  اعضای شورای صنفی قرار است افزایش ظرفیت‌های پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شود. 

پاسخ امروز شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره  مخالفان مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی احتمال متنفی شدن این طرح را افزایش داد. این شورا در پاسخ به ادعای غیر کارشناسی بودن مصوبه افزایش ظرفیت‌ها اعلام کرد که  استدلال‌های موافق و مخالف پیرامون افزایش ظرفیت، به طور مبسوط در جلسات ۱۵۴ و ۱۵۵ ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، ارائه شده و توسط اعضا مورد بحث قرار گرفته است.

پاسخ شورای عالی انقلاب فرهنگی به مخالفان مصوبه افزایش ظرفیت رشته های پزشکی

روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی روز گذشته بیانیه‌ای در همین خصوص منتشر کرد و پاسخ مخالفان را داد.

در این بیانیه مبنای تصمیم درباره افزایش ظرفیت‌ها، آمار و اطلاعات موجود درباره ظرفیت پذیرش پزشکی در سال‌های گذشته و شاخص‌های موجود از سرانه پزشکان در کشور و مقایسه آن با کشورهای مختلف عنوان و اعلام شد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سرانه  پزشک در کشور ۱۷/۸ پزشک در ۱۰۰۰۰ نفر است. با حذف پزشکان غیرفعال در حوزه درمان این عدد به ۱۱/۸ کاهش پیدا می‌کند. وضعیت ایران در این شاخص در مقایسه با کشورهای عضو گروه ۲۰ حتی با درنظرگرفتن سرانه ۱۷/۸ در بین ۴ کشور آخر است.این در حالیست که در کشورهای با نظام سلامت پیشرفته سرانه پزشکان بین ۳۰ الی ۵۰ پزشک در هر ۱۰۰۰۰ نفر است. بنابراین اگر طی ۵ سال آینده افزایش سالیانه ۳۰۰۰ نفری در پذیرش پزشکی در کشور داشته باشیم ۱۸ سال طول خواهد کشید تا سرانه پزشک در کشور به حد نظام سلامت کشورهای پیشرفته برسد.

تناقض‌گویی شورای عالی انقلاب فرهنگی

البته شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اعلام کرد که مصوبه افزایش ظرفیت‌ها پس از استماع نظرات موافقین و مخالفین با حضور معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اجماع اعضا به تصویب رسیده است، این در حالی است که معاونت آموزشی وزارت بهداشت افزایش سالانه ۳ هزار نفر ظرفیت پزشکی کشور را مغایر با بررسی های کارشناسی وزارت بهداشت و تهدیدکننده سلامت مردم خوانده بود.

باید منتظر ماند تا مشخص شود اعضای جدید و تازه نفس شورای عالی انقلاب فرهنگی بر افزایش ظرفیت‌های پزشکی که مطالبه‌گری‌های بسیاری پیرامون آن مطرح می‌شود، پافشاری خواهند کرد یا خیر.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119264

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =