پرداختن به جزئیات منصور را کم‌رنگ کرده است/ فیلم باید درامی عاطفی باشد که ارتباط خوبی با ستون اصلی برقرار کند

حسین سلطان محمدی بر این باور است که به بهانه شخصیتی مثل شهید منصور ستاری که در سال‌های آخر جنگ فرمانده نیروی هوایی ارتش شد و یکی از ستون‌های جدی حمله کننده ما در جنگ نیروی هوایی بود، بخواهیم فیلم بسازیم بسیار خوب است اما..

حسین سلطان محمدی، منتقد سینما در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز در خصوص فیلم سینمایی منصور اظهار کرد: همه ما به یاد داریم که در دوران هشت سال دفاع مقدس تولید تجهیزات نظامی مسئله مهمی بود، اگر چه در آن زمان برد رسانه‌ای، کلامی و یا فضاسازی چندان مطرح نبود و ما به طور کلی فقط می‌دانستیم که دچار تنگناهای شدید تهیه تجهیزات و اسلحه هستیم و عراق نیز حمایت کامل شرق و غرب جهان را دارد. 

بیشتر بخوانید:

توضیحات محسن هاشمی رفسنجانی درباره حذف سکانسی از فیلم منصور

پرداختن به جزئیات منصور را کم‌رنگ کرده است/ فیلم باید درامی عاطفی باشد که ارتباط خوبی با ستون اصلی برقرار کند

سلطان محمدی ادامه داد: در انتهای جنگ هم که به پذیرش قطعنامه رسیدیم، این موضوع مطرح شد که از لحاظ تدارکات تسلیحاتی برای تداوم نبرد نیاز به اقدامی بزرگ‌تر از این هشت سال داریم که بیانگر این بود که ما در مقطع انتهایی جنگ دستمان برای ادامه بسته است و در نتیجه به تصمیم گیری برای پذیرش قطعنامه و آتش بس منتهی شد.

حاشیه پردازی در فیلم منصور زیاد است

وی افزود: اینکه به بهانه شخصیتی مثل شهید منصور ستاری که در سال‌های آخر جنگ فرمانده نیروی هوایی ارتش شد و یکی از ستون‌های جدی حمله کننده ما در جنگ نیز نیروی هوایی بود، بخواهیم فیلم بسازیم بسیار خوب است.

منتقد سینما با بیان اینکه نیروی هوایی در دوران جنگ سختی بسیاری متحمل شد و در کنار بازسازی و فعال نگاه داشتن هواپیماهای جنگی روی تولید نیز کار می‌کرد، تشریح کرد: اینکه گام اول را به سمت ساخت جنگنده برداریم، آن هم در مقوله ای که ما حتی در آن زمان در سطح تولید خودروی معروفی مثل پیکان نیزعمدتا مونتاژ انجام می‌دادیم، ایده بسیار سنگین و بزرگی بود، همان‌طور که تنگناهای موشکی امثال شهید تهرانی مقدم را به صرافت ساخت موشک از ابتدا تا انتها انداخت.

وی افزود: ما می‌توانیم این موارد را دستمایه‌ای برای مانور تبلیغی قرار دهیم که ساخت هواپیمای جنگی آذرخش که شبیه F5 آمریکایی است، چگونه بود و به همین بهانه نیز اسم پروژه را از آذرخش به منصور تغییر دادند و موضوع  فیلم حماسی روی شخصیت چنین فرمانده‌ای در نیروی هوایی ارتش که در سال‌های آخر جنگ یعنی سال 65 مسئولیت گرفت، می‌چرخید.

سلطان محمدی تاکید کرد: اگر بخواهیم پیگیری کنیم که چه شد که ما به شرکت‌های دانش بنیان رسیدیم و صنعت دفاعی ما چه در سپاه و چه ارتش در حال ساخت مواردی است که به صورت طبیعی اصلا در قامت کشوری مثل ما نبود و این موارد را دستمایه قرار دهیم برای ساخت فیلم مناسب است.

منتقد سینما ادامه داد: در عین حال نیز یادی کنیم از اندیشه شهید ستاری که بر اجرای چنین تفکری مداومت کرده و در آن دوران این ایده را به لحاظ سیاسی، رقابتی، اغراض مادی و همچنین وجود دلال‌هایی که در فیلم به اسم شرکت یاسی مطرح است جلو برده و این موضوع را به رخ می‌کشد که این اراده محکم شهید جهت ساخت جنگنده بود که ایده ساخت فیلم توسط سیاوش سرمدی شد.

وی در خصوص نحوه اجرای فیلم منصور توضیح داد: به دلیل اینکه موضوع بر روی شخصیت تیمسار ستاری می‌چرخد و اینکه چه چیزی او را به سمت شخصیت شهید و نه آذرخش و هواپیما کشاند مهم است و مسلما طبیعی بود که یک سری بحث‌های عاطفی را هم وسط فیلم بیاورند و صحنه‌هایی اضافه را وارد کار می‌کند که شخصیتی مثل شهید می‌نشیند و با سربازهایش غذا می‌خورد و همچنین ذهنیت خانواده ایشان نیز مطرح می‌شود.

پرداختن به جزئیات منصور را کم‌رنگ کرده است/ فیلم باید درامی عاطفی باشد که ارتباط خوبی با ستون اصلی برقرار کند

نمی‌خواهیم سوپرمن بسازند؛ اما در شخصیت پردازی‌ها دقت کنند 

منتقد سینما ادامه داد: در ابتدای فیلم گرفتاری‌هایی از مردم یک منطقه را نشان می‌دهد که مردم برافروخته نکاتی را به شهید ستاری اعلام می‌کنند که این موارد لازمه موضوع فیلم است که عنوان شود شخصیت چطور به جلو می‌رود و یا حتی وضعیت دفاع از اندیشه‌ای که دارد و چگونه در دل دولت و مجلس می‌رود تا خودش را از مشکلات اقتصادی عبور دهد و به هر طریقی دلال و غیر دلال را به کار گیرد تا اندیشه متعالی فنی را برای ساخت جنگنده پیش ببرد.

سلطان محمدی اذعان کرد: فیلم منصور در موضوع بحث‌های عاطفی مقداری آسیب می‌بیند که به طویل شدن داستان منتهی می‌شود و توجه بیش از حد به جزئیات و حاشیه پردازی نیز زیاد است، یا نقطه ضعف دیگر در ابتدای فیلم است که بحث ورود به مرکز نگهداری تجهیزات هواپیماها بسیار آسان است و موضوع حفاظت چندان پررنگ نیست، آن هم در دوره‌ای که سال آخر جنگ است و البته از دوران سخت و تلخ ترورها عبور کردیم و به آن شدت نیست، اما همچنان خطر جاسوس‌ها وجود دارد.

وی با بیان این مطلب که طراحی صحنه و کاراکترها و ارتباطاتی که دارند نقطه ضعف‌های مجموعه است، بیان کرد: حتی همان ابتدای فیلم که می‌خواهد همراهی و همدردی شهید ستاری را به اهالی روستایی که مردمش شهید دادند نشان دهد، می‌بینیم که برخوردی صورت می‌گیرد و یکی از همراهان شهید کتک می‌خورد و یک حالت فرار برای آنها در صحنه طراحی شده که این خوب نیست، البته نمی‌گوئیم سوپرمن بسازند تا همه چیزش خوب باشد، اما حداقل درست صحنه پردازی شود تا حتی اگر کتک را هم می‌خورد حس مردمی بودن ایجاد می‌کرد. 

اقدام برای ساخت فیلم از شخصیت‌ها ایده خوبی است

منتقد سینما در خصوص این موضوع  که در سینمای ما شیوه‌ای اجرا می‌شود که کاراکتر را در دل قضیه‌ای می‌برند، برای اینکه بگویند تاثیر عاطفی را از نقش گرفته، تاکید کرد: در فیلم منصور هم می‌خواهیم به تماشاگر بگوئیم که این فرماندهان به خاطر مشکلات مردم و تنگناهایی که بود وارد این بحث شدند، اما به نظر من به جای این مقدمه چینی‌ها باید بهتر از این کار می‌شد وگرنه من معتقدم حتی انتخاب محسن قصابیان به عنوان بازیگر نقش شهید ستاری هم به جا بود .

وی اظهار کرد: اقدام برای ساخت فیلم از شخصیت‌ها خیلی خوب است، اما وقتی شروع به انجام این کار می‌شود باید به جزئیات ریزی که همه به دنبالش هستند و اصطلاحا پوزیتیویزمی که حاکم است دقت شود فلذا اینکه چنین شخصیتی در تاریخ کشور ما وجود داشته و اقداماتی انجام داده و اثری در مورد ایشان تولید شود بسیار مقبول است، اما هنگامی که می‌خواهیم موضوع را به صورت داستانی دربیاوریم باید در نوشتن جزئیات فیلمنامه‌ دقت کنیم و این فیلم باید درامی عاطفی باشد که ارتباط خوبی با ستون اصلی در فیلم برقرار شود.

سلطان محمدی در پایان تاکید کرد: باید ارتش و سپاه در زمینه تولیدات این چنینی ورود کند و حتی پردازش شخصیتی مثل شهید صیاد شیرازی نیز که تاکنون جا مانده یا شهید چمران و موضوع داعش و دیگر مواردی که ارزش کار کردن دارد مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =