مطالبه‌گری در سایه نظام مردم سالار، می‌تواند عنصری مهم برای حکمرانی مطلوب باشد

اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای اعلام کرد: مردم اصفهان به خوبی نشان دادند که مطالبه‌گری در سایه نظام مردم سالار می‌تواند تبدیل به عنصری مهم برای حکمرانی مطلوب شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در بیانیه‌ای درباره تجمع اخیر مردم اصفهان اعلام کرد: آنچه در اعتراض مردم اصفهان به وضوح می‌توان دید آن است که با قرارگیری اعتراضات در مسیری قانونمند، نه تنها دست پادوهای رسانه‌ای دشمنان ایران از سوء استفاده از اعتراضات به حق مردمی کوتاه خواهد ماند که همراهی سایر مردم و رسانه‌ها اعم از رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی را نیز با خود به همراه خواهد داشت که این امر خود موجب پیگیری جدی‌تر مسائل و تسریع روند پاسخگویی زمامداران خواهد شد.

در این بیانیه آمده است: مطالبه‌گری از حکمرانان حق مردم و از شاخصه‌های مهم توسعه سیاسی و ویژگی جوامع حق مدار محسوب می‌شود که برآیند آن سلامت و پیشرفت و حفظ نظام است. بیان اعتراض نه تنها حق مردم بلکه شکلی از مشارکت سیاسی شهروندان است؛ لذا یکی از کار ویژه‌های مهم انتقاد و اعتراض در نظام‌های مردم سالار، میدان دادن به مردم و زمینه سازی برای مشارکت آنان و ارج نهادن به نظرات آن‌ها در عرصه‌های مختلف تصمیم گیری و سیاستگذاری است. جامعه‌ای که فرهنگ مطالبه و پرسش را در خود نهادینه سازد، با پاسخگو نمودن حاکمان، مسیر پیشرفت و تعالی را به سرعت سپری کرده و موجب تحقق حکمرانی مطلوب می‌شود، زیرا این مهم سبب پیروی همگان از قانون، ایجاد سلامت در عرصه‌های گوناگون کشور و حضور مردم در جایگاه نظارتی خواهد شد.

در این بیانیه مطرح شده است: مردم شریف اصفهان، در چند روز اخیر با بیان خواسته‌های خود در مسیری صحیح و با شیوه‌ای معقول به تکلیف دینی خود یعنی امر به معروف و نهی از منکر به درستی جامعه عمل پوشاندند. تکلیفی که شئون مختلف زندگی، مسایل سیاسی و اجتماعی را در بر گرفته و کشور را به طرف تعالی و پیمودن مسیر تکامل رهنمون می‌سازد. در امر برگزاری اجتماعات اعتراضی و بیان مطالبات؛ مردم اصفهان به خوبی نشان دادند مطالبه گری در سایۀ یک نظام مردم سالار، برای اصلاح و حل مسائل در صورتی که در مسیر کنشگری هوشمند، منطقی و دموکراتیک قرار گیرد؛ می‌تواند تبدیل به عنصری مهم و زیربنایی برای پیشرفت همه جانبه و رفاه اجتماعی و حکمرانی مطلوب شود که این مهم جای تقدیر و تشکر دارد.

در بیانیه اتحادیه دفتر تحکیم وحدت آمده است: اگرچه در این میان نقش و برخورد دولت‌ها نیز عاملی اثرگذار در نتیجه بخش بودن مطالبات مردمی است. ایجاد بستری مناسب جهت مشارکت مردم با هدف افزایش مطالبه‌گریِ درست و برخورد صحیح و منطقی با خواسته مردم، رمز موفقیت به ثمر نشستن اعتراضات مردمی است؛ حلقه مفقوده‌ای که در دولت‌های گذشته، بی توجهی به آن و تبدیل فضای اعتراضات اجتماعی به فضایی سیاسی- امنیتی گاهی تبعات جبران ناپذیری به همراه داشته است؛ لذا پیوند دولت و مردم از واجباتی است که قطع آن موجب به محاق رفتن مسیر صحیح اعتراضات و مطالبات مردمی می‌شود؛ از این جهت اهمیت این ارتباط جهت کارآمدی اعتراض روشن می‌شود. علاوه بر این، اثرگذاری اعتراض به گونه‌ای که بتواند نظام سیاسی را به تغییر موضع مثبت به نفع مردم و جامعه وادارد و به سوی اصلاح امور بکشاند، نیازمند شیوه‌های معقول و کارآمد و همراهی حلقه‌های واسطه ارتباطی مردم و حکومت است تا بیان مطالبه سریع‌تر بتواند به نتیجه مطلوب منجر شود.

در بخش پایانی این بیانیه آمه است: آنچه در اعتراض مردم اصفهان به وضوح می‌توان دید آن است که با قرارگیری اعتراضات در مسیری قانونمند، نه تنها دست پادوهای رسانه‌ای دشمنان ایران از سوء استفاده از اعتراضات به حق مردمی کوتاه خواهد ماند که همراهی سایر مردم و رسانه‌ها اعم از رسانه ملی و شبکه‌های اجتماعی را نیز با خود به همراه خواهد داشت که این امر خود موجب پیگیری جدی‌تر مسائل و تسریع روند پاسخگویی زمامداران خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =