تحویل تسلیحات نظامی به ترکیه در ازای قطع رابطه با ایران

یکی از مدیران گروه ضدایرانی ائتلاف علیه ایران هسته‌ای با اشاره به سردی روابط ایالات متحده با ترکیه پیشنهاد می‌کند که بایدن فروش تجهیزات نظامی به ترکیه را به قطع روابط این کشور با ایران مشروط کرده و از این طریق ایران را تحت فشار بیشتر قرار دهد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی به قلم «دانیل روث»  به بررسی شرایط ایالات متحده برای فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی به ترکیه پرداخته است. از نظر این تحلیلگر آمریکایی، بایدن می‌تواند در ازای شروطی برای اردوغان از جمله قطع روابط تجارتی و بانکی با ایران، امتیازات ویژه‌ای شامل مجوز ارسال تسلیحات نظامی به این کشور را صادر نماید. به اعتقاد وی، این راهبرد می‌تواند از سردی هر چه بیشتر روابط ایالات متحده با ترکیه جلوگیری کرده و ضربه‌ای جدی به ایران باشد.

لازم به ذکر است که انتشار این گزارش به معنای تایید محتوای آن نبوده و صرفا با هدف آشنایی مخاطبان با فضای موجود در اندیشکده‌های آمریکایی در خصوص مذاکرات هسته‌ای ارائه شده است.

متن کامل گزارش مذکور بدین شرح است:

رئیس جمهور جو بایدن به طور جدی بر موضع خود به منظور پایان دادن به تلاش ترکیه برای تضعیف امنیت اروپا و توقف حرکت خطرناک این کشور به سمت روسیه و ایران ایستاده است. در عین حال، ترکیه از دریافت هواپیماهای جنگی اف-16 ساخت ایالات متحده و کیت‌های جدید ناامید شده است. همچنین حمایت سیاسی داخلی از رئیس جمهور رجب طیب اردوغان در حال افزایش است. اگر بایدن چشم انداز را بررسی کند، می‌بیند که فرصتی برای دستیابی به اهدافی دارد که رئیس جمهورهای قبلی نداشته‌اند. او می‌تواند خروج تدریجی ترکیه از مدار غرب را متوقف کند و در عین حال با ضربه‌ای به ایران، امنیت ملی آمریکا را تقویت کند.

برای اینکه ایالات متحده فروش تجهیزات نظامی به اردوغان را تایید کند، ترکیه باید تجارت خود با جمهوری اسلامی ایران را کاهش دهد، دسترسی ایران به بانک‌های ترکیه را قطع کند و حزب الله را به طور کامل به عنوان یک سازمان تروریستی معرفی کند.

از منظر تجاری، ترکیه پل ایران برای دسترسی به کالاهای اروپایی است. این امر باید متوقف شود. مرز 330 مایلی ترکیه و ایران نقطه ضعف آشکاری در نظارت بر تحریم‌های آمریکا و اروپا است. «گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای» از سال 2016 تا کنون بیش از هفتاد شرکت ترکیه‌ای را که مظنون به تعامل غیرمستقیم با نظام ایران هستند را شناسایی و با آنها در تماس بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمالا شرکت‌های لجستیکی ترکیه کالاهایی مانند ماشین‌های پیشرفته صنعتی «کنترل خودکار عددی» (سی.ان.سی) را [به ایران] منتقل می‌کنند که معمولا به دلیل «کارکردهای دوگانه» در فهرست‌ کالاهای ممنوع قرار دارند. ترکیه باید با بستن مرز زمینی خود با ایران، دسترسی تجاری ایران –که در گذشته بسیار از آن بهره برده است- را به میزان قابل توجهی محدود کند.

دوم اینکه، ترکیه باید «بانک عوده» و شرکت تابعه ترکیه‌ای آن با نام «اودی بانک» را از فعالیت در داخل مرزهای خود منع کند. بر اساس یک شکایت فدرال، بانک آئودی یکی از سیزده بانک لبنانی است که مدت‌ها از توسعه بمب‌ها و مهمات طراحی شده توسط حزب‌الله و ساخت ایران حمایت کرده است. چنین تجهیزاتی موجب کشته و زخمی شدن بیش از 1000 آمریکایی شده که در عراق خدمت می‌کردند. آنکارا باید به عنوان یک اقدام تکمیلی، تمام بانک‌های ترکیه را از حفظ روابط متقابل با بانک‌هایی که متهم به پولشویی و تسهیل حمایت دولتی ایران از تروریسم هستند، باز دارد.

همزمان بایدن باید آماده باشد تا ممنوعیت‌هایی برای بانک‌های آمریکایی که با مسسات مشکوک در ارتباط هستند، اعمال کند. این نشان دهنده رهبری اصولی و متعهدانه به حمایت از حاکمیت لبنان است. برای ترکیه، این امر به بهبود اعتماد تجاری کمک می‌کند و نشان می‌دهد که انجام تجارت در ترکیه یک پیشنهاد کم خطر است. زیرا در حال حاضر، اینطور نیست.

البته مسئله «هالک بانک» که یک بانک دولتی در ترکیه است نیز در میان بحث‌های مربوط به تجارت و بانکداری ترکیه و ایران وجود دارد. دادگاه تجدیدنظر ایالات متحده در 22 اکتبر رای را صادر کرد مبنی بر شکایت از هالک بانک به دلیل نقش آن در طرح «گاز در برابر طلا» که به نفع ایران بود و از طریق بانک‌های آمریکایی یک میلیارد دلار پولشویی کرد و ده‌ها میلیارد دلار علیرغم محدودیت‌های موجود به تهران منتقل کرد. ترکیه باید به تلاش‌های ایالات متحده برای رفع این نقص‌ها که آشکارا توسط هالک‌بانک رخ داده است، کمک کند.

همه این موارد موجب کاهش اعتبار مالی جهانی ترکیه می‌شود؛ گروه ویژه اقدام مالی (اف.ای.تی.اف) ترکیه را به فهرست کشورهای دارای «نقص استراتژیک» در مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم اضافه کرد و این می‌تواند آسیب جدی به ترکیه بزند.

در نهایت، ترکیه همچنین باید به دوازده کشور اروپایی و نه عضو گروه 20 بپیوندد که حزب‌الله را به طور کامل یا جزئی در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده‌اند. همه این کشورها به تاثیر مخرب حزب‌الله بر لبنان و جایگاه این گروه برای ایران از طریق ایجاد پایگاه عملیاتی در دریای مدیترانه پی برده‌اند. بایدن نیز باید از آنکارا همین مسئله را بخواهد. او باید طوری مدیریت کند که این موضوع به طور کامل انجام شود.

شاید بایدن بتواند گوش شنوایی برای این حرف‌ها پیدا کند. گذشته از این، روابط ایران و ترکیه در سال گذشته به شدت بدتر شده است. نیروهای اطلاعات و انتظامی ترکیه طرح ایرانیان برای ربودن یک مقام نظامی سابق این کشور که مقیم ترکیه بود و قصد ارسال او به تهران را را داشتند، متوقف کردند. پیش از آن نیز به دلیل حمایت ایران از ارمنستان –که دشمن سرسخت ترکیه در جنگ قره باغ در سال 2020 است- شکافی بین دو کشور ایجاد شد. ترکیه باید به کاهش روابط خود با ایران متمایل شود؛ اما اگر نشد، ایالات متحده اکنون اهرمی دارد که اردوغان را مجبور به اصلاح مسیر کند.

اردوغان اخیرا با اشاره به تلاش ترکیه برای جبران سرمایه از دست رفته خود پس از تعلیق صلاحیت این کشور در برنامه جنگنده رادارگریز F-35 به دلیل تحویل گرفتن تجهیزات نظامی از روسیه، گفت: «مهمترین مسئله ما موضوع اف-35 خواهد بود». بایدن باید متوجه باشد که این موضوع چقدر اهمیت دارد و اردوغان تا چه اندازه مایل به ترمیم روابط آمریکا و ترکیه است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119325

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =