از سنت شکنی ایران تا مشکل اساسی تیم ملی!

حالا که چند روزی از فضای بازی تیم ملی و گاها کشمکش های بوجود آمده در این سطح میگذرد، شاید راحت تر بتوان در مورد این تیم صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسکانیوز؛ باید توجه داشت که رکورد بی نظیر اسکوچیچ همچنان پابرجاست و این خود پوینت مثبتی است که هم کلیت تیم ملی را در بر می گیرد هم شرایط این سرمربی را. اوضاع تیم‌ملی خوب است و توییت قبل از بازی طارمی هم نشانه خوبی برای بازگشت او به تیم‌ملی بوده، وفاق و همدلی در این تیم شکل گرفته و حالا می‌توان با این دست‌فرمان، از همین حالا جشن صعود گرفت. اما برای تیم‌ملی در بازی گذشته سوریه، چند نکته حائز اهمیت است. که حالا در آرامش راحتر می توان به آنها پرداخت.

گل

ابتدا از گل سردار شروع کنیم. مدتهاست چه در فضای مجازی و چه در دنیای حقیقی از پرس، آنتی پرس، انتقال، بلاک و از این دست اصطلاحات شنیده می‌شود. اما گل اول تیم‌ملی دقیقا همینقدر ساده با پوشش تمام این مراحل انجام شد، دقیقا با سه ضرب! بلاک کنعانی، انتقال امیری و گل سردار. فوتبال همینقدر در اوج پیچیدگی ساده است.
عزت نفس
برد تیم‌ملی را دیدید؟ حالا فرض کنید ما لبنان را نبرده بودیم! تفاوت‌ها اینجا مشخص می‌شود، که یک برد چه اعتماد به نفسی را به یک تیم تزریق می‌کند. بخصوص که بردِ دراماتیک در صیدا با ایجاد ذهنیت برنده، زمینه‌ساز این سه گل بود. حالا فرض بگیرید داستان برعکس بود! چه تصوری از تیم ملی می‌توان داشت؟ تاثیران روانی در فوتبال همین هست و بس!

سوریه

این تیم همان‌قدر زشت و چرک با تفاوت‌هایی بیشتر در کلاس و شخصیت فوتبال نسبت به لبنان بازی می‌کرد. بازی فیزیکی بر مبنای جنگیدن و انگیزه. اما مشخص بود که توان فنی تیم بخصوص اگر عقب بیفتند انقدر بالا نیست که براحتی به بازی برگردند. اصلا کلاس فوتبال ما حتی در روزهای سخت و دشوار همین‌قدر بالاتر از اینگونه تیم هاست.

سنت شکنی

نشستن بیرانوند روی نیمکت، عملا سنت شکنی بود که اسکوچیچ کرد. به این معنی که مربیان کروات اصولا دست به گلر نخواهد زد تا زمانی که شرایط واقعا بغرنج شود. تاکتیک کروات ها یعنی تاکتیک برای دفاع.

چینش ایران

تفاوت‌های ارنج روبروی سوریه همان چهار-دو-سه-یک بود، البته با تفاوت‌هایی در بازی دادن به بازیکنان. بخصوص حضور حاج‌صفی در پشت سر سردار که البته کمی از بعد زمان‌بندی و رسیدن به منطقه اصلی دچار مشکل بود، ضمن اینکه راست و چپ تیم‌ملی هنوز بالانس نیست و هر چقدر راست رونده‌تر است چپ ایستاتر بازی می کند؟!شاید شرح وظایف این باشد اما از بیرون اینطور به نظر نمی‌رسد.

مشکل اساسی

هنوز بعضی از مشکلات اساسی در تیم‌ملی پابرجا است که اتفاقا ماندن روی این مشکلات کار را به گره خوردن می‌کشاند. چه قبل از گل اول و چه بعد از آن و چه در بازی لبنان درصد پاس های لو رفته در یک سوم دفاعی حریفان بسیار بود. البته عمده این مشکل از تراکم بازیکنان حریف نشات می گرفت و بی مسئولیتی و رفع تکلیف پاس دادن بازیکنان که به نظر می‌رسد در فاز تهاجمی این  ارتقا را باید پیدا کنیم.

فاز دفاعی

بدون تعارف در مقابل سوریه ما از چند جهت شوت خوردیم. این یعنی تایمینگ و فضای لازم به بازیکنان حریف داده می‌شود. البته این سوریه بود! قطعا تیم‌های حرفه‌ای‌تر از این شرایط برای حربه‌های دیگر استفاده خواهند کرد، پس تا وقت هست برای برطرف کردن مشکلات ساختار دفاعی تیم باید تلاش کرد.

جام جهانی

احتمال نرفتن ما به جام جهانی همانقدر ضعیف است که احتمال خود زنی های ما زیاد. باور کنید جام جهانی می تواند کمک بسیاری به چرخه معیوب این فوتبال کند. پس خودزنی نکنیم و از این راه لذت ببریم.

امیر کریمی

کد خبر: 1119338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =