افزایش ظرفیت‌های پزشکی از دستورکار خارج شود/ این طرح روح پزشکان را آزرده

وزیر بهداشت، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و رئیس سازمان نظام پزشکی در نامه‌ای به رئیس جمهور، خواهان خارج شدن موضوع افزایش ظرفیت‌های رشته پزشکی از دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، علیرضا مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی و محمد رئیس زاده رئیس سازمان نظام پزشکی کشور در نامه‌ای به آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور خواهان خارج شدن افزایش ظرفیت های رشته پزشکی از دستورکار شورای عالی انقلاب فرهنگی شدند.

در ابتدای این نامه خطاب به رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی آمده است: با عرض تبریک به مناسبت آغاز ششمین دوره فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی و انتخاب اعضای جدید از سوی مقام معظم رهبری و آرزوی توفیقات روز افزون برای خدمت رسانی در عرصه بسیار مهم و زیربنایی فرهنگ، با توجه به مسائل مطرح شده درباره جامعه پزشکی  در کمیسیون های شورای عالی انقلاب فرهنگی مطالب ذیل به استحضار می‌رسد.

در ادامه این نامه آمده است: در شرایطی که بیش از ۲۰ ماه است جامعه پزشکی علیرغم تمامی مشکلات معیشتی و با تقدیم بیش از ۲۰۰ شهید در خط مقدم مبارزه نفس گیر با کرونا جانفشانی می کند انتظار آن است که که حداقل در شرایط فعلی از طرح بحث‌های حاشیه ای که روح و روان جامعه پزشکی را آزرده و فرسوده می‌کند خودداری شود تا بتوان به کمک آحاد ملت از این مهران دشوار به سلامت عبور کرد.

در این نامه تأکید شده است: در ۴۰ سال گذشته در پرتو انقلاب اسلامی و با تلاش های ارزشمند و اعجاب برانگیز دانشمندان، دانشگاهیان، سیاست‌گذاران حوزه سلامت،دانشجویان و دستیاران نیروی انسانی شریف بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور ما از وضعیت نیازمندی به استفاده از پزشکان خارجی و اعزام بیماران به خارج از کشور به وضعیت افتخارآمیز اعزام پزشک و پرستاران توانمند به سایر کشورها و پذیرش بیماران از سایر کشورها رسیده است. در حال حاضر پیچیده ترین و به روزترین خدمات درمانی توسط فرزندان توانمند این مرز و بوم به مردم عزیزمان ارائه می‌شود و این همه در سایه سیاست های اقامه آموزش پزشکی در عرصه مراقبتها و خدمات بهداشت و درمان توسط مسئولان و خادمان دلسوز در حوزه سلامت به دست آمده است به همین منظور تداوم این مسیر پر افتخار هوشمندی و درایت عظیم لازم دارد.

در ادامه این نامه آمده است: تعداد دانشکده پزشکی در سالیان پس از انقلاب از ۱۳ به ۶۵ دانشکده افزایش یافت و سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ ظرفیت پذیرش رشته های پزشکی بیش از ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر نیز از ۵۲ هزار دانشجوی پزشکی در حال تحصیل است که با فارغ التحصیل شدن آنها نسبت پزشک به جمعیت ۱۸ به ۱۰ هزار نفر خواهد شد که در سطح مطلوب خواهد بود. به همین منظور افزایش ظرفیت خارج از برنامه جامعه وزارت بهداشت که تا سال ۱۴۰۸ تدوین شده است نه تنها ضامن و دسترسی بیشتر مردم به سلامت نخواهد بود که مشکلات فعلی جامعه پزشکی را تشدید خواهد کرد. 

در ادامه این نامه آمده است: آموزش کیفی در رشته‌های پزشکی متفاوت از سایر رشته‌ها نیازمند زیرساخت‌های مانند آزمایشگاه سالن‌های تشریح مراکز آموزش سرپایی بخش‌های بالینی آموزشی و اعضای هیئت علمی است که رعایت کیفیت در فرایندهای آموزشی با اهمیت جان انسان‌ها و سلامتی آنها ارتباط مستقیم دارد. بنابر این افزایش بی رویه و بی ملاحظه ظرفیت پذیرش از آن به کیفیت آموزش متصدیان آینده سلامت مردم آسیب جدی می‌رساند.

در این نامه تأکید شده است: سید عظیم فارغ‌التحصیلان بیکار مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته های مختلف دانش آموخته از دانشگاه‌های وزارت علوم ضرورت توجه جدی به نیازمندی های کشور در آن رشته ها و نیز تداوم ادغام آموزش تئوری در صنعت و فضای کار را مضاعف می‌کند. اندک سال ۶۴ در حوزه بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به درستی برنامه‌ریزی و اجرایی شده است. تغییر آن است که از این رخداد مبارک در حوزه بهداشت درمان و آموزش پزشکی درس الگو بگیریم نه آنکه خدای ناخواسته با تدبیری معکوس، خیل عظیمی از دانش‌آموختگان بیکار رشته های پزشکی و متخصصان و فوق تخصص های رشته های مختلف علوم پزشکی را برجامعه تحمیل کنید و یا هزینه آموزش نیروهای پزشکی را برای مهاجرت و خدمت در سایر کشورها به دوش بگیریم. توجه جدی به آمار بالای مهاجرت در شرایط فعلی هشدار دهنده است. 

در ادامه این نامه آمده است: نکته بسیار مهم آن است که برای مقایسه کشورها در حوزه سلامت، تعداد پزشک به عنوان یک شاخص تعیین کننده توصیه نشده است بلکه شاخص‌های بین المللی بهداشتی تعیین کننده و مهم است که کشور ما با تشکیل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و به عبارتی با ادغام آموزش پزشکی در عرصه مراقبت و خدمات بهداشت و درمان توانست علیرغم وجود جنگ تحمیلی و تحریم ها،شاخص های بهداشتی خود را به طور قابل ملاحظه ای ارتقا دهد و مورد تحسین سازمانهای بین المللی قرار گیرد.

تدبیر حکم می‌کند در بحث‌های تخصصی مرتبط با رشته های علوم پزشکی به نظرات کارشناسی و نهادهای دلسوز و مسئولینی که در طی این ۴۰ سال با ادغام آموزش پزشکی در عرصه مراقبت و خدمات بهداشت و درمان کشور را به این نقطه افتخارآمیز رسانده‌اند عنایت شود. به همین منظور لازم است در شرایط فعلی نظر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس فرهنگستان علوم پزشکی و سازمان نظام پزشکی و باقی جامعه پزشکی که دلسوز ترین نقش نسبت به سلامت مردم را آگاه‌تر این به نیازهای جامعه در این عرصه هستند لحاظ شود تا خدای ناخواسته در این شرایط دشوار هم گیری کرونو روح و روان جامعه پزشکی در این کارزار سخت بیش از این فرسوده نشود و اتخاذ تصمیمات غیر کارشناسی تیشه به ریشه درخت تناور و تنومند و پرثمر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور نزند. 

در انتهای این نامه آمده است: ضمن احترام مجدد به جایگاه بلند ارزشمند شورای عالی انقلاب فرهنگی مصرانه استعداد دارد موضوع افزایش ظرفیت های رشته پزشکی از دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی خارج شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =