فاصله صنعت و دانشگاه کوتاه‌تر می‌شود/ مهار بیکاری و ارتقای مهارت دانشجویان در «طرح پویش»

برای ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی «طرح پویش» اجرا شد تا بتوان بستر مهارت آموزی برای دانشجویان را افزایش داد و میزان مهاجرت نخبگان به کشورهای خارجی را کاهش داد.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، جمعیت فارغ التحصیلان بیکار در بهار سال جاری حدود ۴۰ درصد اعلام شد. با بررسی تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان جویای کار باید به این نکته تاکید کرد که بی‌توجهی به کسب مهارت از سوی این قشر و استفاده نکردن از علم در صنعت و اشتغال، در عدم دستیابی فارغ‌التحصیلان به شغل مناسب تاثیرگذار بوده است. هرچند تاکنون صنعت و دانشگاه آنطور که باید دست آشتی به یکدیگر نداده و استارتاپ‌ها هم به میزان اندک در ایجاد و بهره‌مندی از اشتغال به شکل پویا وارد عمل نشدند.

 محمد سعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آخرین وضعیت بکارگیری علم در صنعت کشور گفته بود: تاکنون هماهنگی‌ها بین صنعت و دانشگاه ایجاد نشده به همین دلیل پایان نامه‌ها و پژوهش‌های دانشجویان فقط تئوریک بوده و مرتبط با نیاز کشور نیست. بر اساس بررسی‌های انجام شده البته سهم «جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل از کل شاغلان» با رشد مواجه بوده به‌طوری که این سهم ۱/۰ درصد افزایش داشته است؛ اما نسبت رشد جمعیت بیکار فارغ‌التحصیل همچنان طی سال‌های گذشته بیش از رشد جمعیت شاغل فارغ‌التحصیل است. در این وضعیت اجرای«طرح پویش»، طرحی در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای اشتغال دانش محور است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می‌شود. به عبارت دیگر «طرح پویش» دانشجو محور در راستای توانمندی و کارورزی دانشجویان در ارتباط با صنعت برای توسعه اشتغال است که با اجرای آن امکان جذب و استخدام دانشجویان در صنایع و موسسات فراهم می‌شود. هم‌اکنون این طرح در ۱۰ استان کشور اجرا و امیدواریم بتوان از ظرفیت دانشجویان و نخبگان در صنعت استفاده کرد.

هدف «طرح پویش» یادگیری عمیق و اشتغال‌زاست

در «طرح پویش» دانشگاه آزاد اسلامی همه نظام‌های تربیتی، جوان را از ۱۸ سالگی به محیط کار متصل می‌کند. این طرح در چرخش‌های تحول‌آفرین، چرخش از آموزش حافظه‌محور به‌سمت یادگیری عمیق، فایده ‌محور و بسترسازی دانش بنیان و اشتغال‌زاست، بنابراین «طرح پویش» را می‌توان در راستای تحقق تحول دانست. محمد مهدی طهرانچی، عضو هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه سوق دادن جوانان به‌ سمت تحصیلات تکمیلی باعث گران شدن نیروی انسانی برای صنعت شده است، گفت: صنعت و کار، نیروی مناسب خود را می‌خواهد. در حالی که کشور ما نیروی کارشناس برای بازار کار تربیت نکرده و تحصیلات تکمیلی را برای آموزش مناسب بازار کار نیروی تخصصی ملاک قرار داده‌ایم. به این ترتیب هزینه صنعت و کشاورزی برای استخدام نیروی انسانی متخصص افزایش یافته، چرا که با افزایش میزان تحصیلات، حقوق و دستمزد فارغ‌التحصیلان افزایش می‌یابد.

صنعت از کمبود نیروی انسانی متخصص رنج می‌برد

بر اساس گفته‌های منصور غلامی، وزیر اسبق علوم و تحقیقات توجه به آموزش‌های مهارتی در اولویت برنامه‌های وزارت علوم است و در یکسال اخیر برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها در راستای مهارت آموزی بیشتر به دانشجویان مورد بازبینی و بازنگری قرار گرفته است. هرچند از این گفته‌ها بیش از یکسال می‌گذرد، اما هنوز مهارت آموزی در دانشگاه‌ها و موسسات عالی کشور نیازمند بازبینی کلی دارد. در این زمینه پیام نجفی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان در توضیح طرح‌های پویش و رویش گفت: «طرح پویش» مربوط به استعدادیابی دانشجویان در قالب کار همزمان با تحصیل، طرح «پایش» با هدف تحول در پژوهش، حل‌مساله، انتقال فن‌آوری و تحصیلات تکمیلی اجرا می‌شود، «طرح رویش» نیز حل چالش‌های صنعتی از طریق پروژه‌های استارت‌آپی را دنبال می‌کند و در طرح «تابش» به‌دنبال تبادل امکانات آزمایشگاهی و بهره‌برداری شبکه‌ای در دانشگاه آزاد اسلامی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح پویش راهکاری برای قرارگیری آموزش برای حل نیاز تأمین نیروی متخصص مسلط به کار است، افزود: پیشنهاداتی از جمله مصوب شدن «طرح پویش» در نهادهای قانون‌گذاری برای حل مشکلات اشتغال دانشجویان همزمان با تحصیل، درخواست امکان انجام سربازی دانشجویان پویش در صنعت، معافیت مالیاتی برای حامیان «طرح پویش» و احتساب سوابق «طرح پویش» به‌عنوان سابقه کار با حداقل هزینه برای کارآیی بیشتر این طرح ارائه کرد.

حفظ نیروهای تحصیل‌کرده از طریق فراهم کردن اشتغال

رهبر معظم انقلاب درباره بحث مهاجرت نخبگان فرمودند که «امروز در کشور جوانان نخبه می‌توانند رشد و پیشرفت کنند. مهاجرفرستی و اینکه عناصری در بعضی دانشگاه‌ها، جوان نخبه را از آینده مأیوس و او را به ترک میهن تشویق می‌کنند، صریحاً خیانت به کشور و دشمنی با آن است و دوستی با آن جوان هم نیست.» بسیاری از مهاجرت‌ها در بین فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کشور به دلیل اشتغال ایجاد می‌شود. این در حالی است که اگر در کشور ما زمینه اشتغال مناسب برای افراد در سمت‌های متعدد فراهم شود، طبیعتا بخش قابل توجهی از جمعیت نخبگان  و فارغ التحصیلان خواستار فعالیت کشور هستند. بابک نگهداری، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بر این باور است که در وضعیت کنونی می‌توان از طرح پایش برای توسعه صنعت، اشتغال دانشجویان، فارغ التحصیلان و توان افزایی در صنعت وارد عمل شده و نارسایی‌های ناشی از اشتغال در کشور را برطرف کرد.

اعتماد به قابلیت‌های جوانان با «طرح پویش»

در برنامه ششم توسعه، آموزش‌وپرورش باید ۵۰ درصد از ظرفیت خود را به سمت آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای سوق دهد، بنابراین مهارت‌افزایی در دانشگاه‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد. «طرح پویش» در گام نخست می‌تواند در مهارت‌آموزی و اعتماد به قابلیت‌های نخبگان و جوانان یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری را برآورده سازد. همچنین از ماحصل اجرای این طرح می‌توان به ارتقای وضعیت اشتغال، ارزآوری، جلوگیری از مهاجر نخبگان، تربیت متخصصان، رونق اقتصادی و ارتقای وضعیت اقتصادی جامعه نقش موثر داشته باشد.

باید به مسئولان امر یادآور شد که طرح پویش فقط نباید در زمینه کار دانشجویی خلاصه شده و بعد از فارغ التحصیلی فرد از کسب و کار محروم بماند، بلکه با سیاست‌های تشویقی می‌توان از نیروهای انسانی متخصص به شکل مناسب در اشتغال کشور بهره برد و در ارتقای وضعیت اشتغال جامعه موثر عمل کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =