مخالفان واکسیناسیون کرونا چه دلایلی دارند؟ / به ما برچسب ضد واکسن نزنید؛ ما با اجبار مخالفیم

در نشستی که میان موافقان و مخالفان واکسیناسیون در دفتر خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد، تلاش کردیم تا هر دو دیدگاه را در کنار هم ببنیم و دلایل آنان را شفاف مطرح کنیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، از ابتدای شروع پاندمی کرونا در جهان موضوع واکسیناسیون هم مطرح شد و در همان روزهای اولیه گروه‌های تحقیقاتی در سراسر جهان دست به کار شدند تا با تولید واکسن به پاندمی خاتمه دهند اما در این میان مخالفانی هم بودند که کنترل پاندمی را از زاویه دیگری می‌دیدند. دسته‌ای از مخالفان با شروع زودهنگام واکسیناسیون گسترده مخالفت می‌کردند و عده‌ای هم از اساس با این امر مشکل داشتند. در نشستی که میان موافقان و مخالفان واکسیناسیون در دفتر خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد، تلاش کردیم تا هر دو دیدگاه را در کنار هم ببنیم و دلایل آنان را شفاف مطرح کنیم. در این نشست ناصر رضایی پور؛ متخصص طب سنتی در جایگاه موافق و حامد رئیسی؛ ایمونولوژیست و نویسنده کتاب فریب قرن و مجید مظفرپور؛ مترجم کتاب صنعت ویروس بازی در جایگاه مخالفان واکسیناسیون اجباری حضور داشتند و مینو محرز؛ عضو کمیته علمی کرونا یکی از مهم‌ترین غایبان این نشست بود که در جلسه حاضر نشد.

بحث تمامیت جسمی آزادی و اختیار افراد مطرح است

حامد رئیسی در ابتدا ضمن اعلام این موضوع که مخالف اصل واکسیناسیون نیست بلکه با اجبارآن مخالف است، گفت: امروز زمانی نیست که بتوان به طور صرف با واکسیناسیون مخالفت کرد و مخالفت با تمام واکسن‌ها صحیح نیست بلکه سوال ما این است که تفکر غالب بر وزارت بهداشت چیست که می‌خواهد واکسن را به صورت اجباری تزریق کند؟ در بسیاری از کشورهای پیشرفته مانند اروپا و آمریکا حتی واکسیناسیون اطفال هم اجباری نیست و اگر بررسی کنید متوجه می‌شوید که توصیه به انجام واکسیناسیون شده نه اجبار به آن، پس حتی واکسن‌هایی که تایید شده هستند و مراحل را گذرانده‌اند و عملکرد آن‌ها در علم ایمونولوژی برای ما ثابت شده است، اجباری نیستند اما ما می‌خواهیم واکسن کرونا را که به اندازه آن‌ها مراحل را طی نکرده است، اجباری کنیم.

او ادامه داد: در اینجا بحث تمامیت جسمی آزادی و اختیار افراد مطرح است. کسانی که تمایل به واکسیناسیون دارند و درصد کمی هستند و از شروع پاندمی تا الان دو سال گذشته و بسیاری از داروهایی که موثر شناخته شده‌اند امروز در دسترس هستند وتجربیات بالینی بسیاری هم کسب کرده‌ایم پس ما در برابر تعداد کمی که تمایل به واکسیناسیون ندارند چندان دست خالی هم نیستیم. مبنای اجبار زمانی است که شواهدی بر مخاطرات داشته باشیم و عملکرد برخی بقایی دیگران را به خطر می اندازد درحالی که این برای واکسیناسیون صدق نمی‌کند؛ شما می‌توانید صدها مثال از کسی که چراغ قرمز را رد کرده و به دیگری آسیب زده بیاورید اما حتی نمی‌توانید یک مثال از اینکه کسی واکسن نزده و به دیگری آسیب زده مطرح کنید.

رئیسی توضیح داد: من مثال‌های زیادی از فرافکنی‌های علمی که به ظاهر علم است اما فقط روپوش سفید پوشیده و بنگاهی است دارم مثلا دانش آموزی سیاه سرفه گرفت و واکسن نزده بود، به مدرسه رفت و باعث ابتلاء یکی از دانش آموزان که واکسن زده بود، شد. خانواده آن دانش آموز از فرد واکسن نزده شکایت کردند اما یک چیز باعث تبرئه او در دادگاه شد؛ خانواده واکسن نزده گفتند شما باید به جای ما از شرکتی شکایت کنید که به شما واکسن داده اما شما را ایمن نکرده است!

مخالفان واکسیناسیون کرونا چه دلایلی دارند؟ / به ما برچسب ضد واکسن نزنید؛ ما با اجبار مخالفیم

ما زیر ساخت‌هایی که لحظه‌ای عوارض واکسن را پایش کند در کشور نداریم

حامد رئیسی با اشاره به اظهارات سی دی سی هم مبنی بر اینکه افرادی که مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اند چند برابر افراد واکسن زده ایمنی دارند و می توانند قرطینه را ترک کنند، دلایل مخالفت خود با اجبار واکسیناسیون را اینطور شرح داد: وجاهت علمی و اخلاقی برای اجبار وجود ندارد. من تشویق نمی‌کنم که افراد واکسن نزنند  اما آیا ما زیر ساخت‌های که به صورت لحظه‌ای عوارض واکسن را پایش کند در کشور داریم که اجبار را مطرح کرده‌ایم؟ ما فقط می‌خواهیم در مبنای احساسات اجماع کنیم. شما به عنوان پزشک‌ها تعهد به وسیله دارید نه تعهد به نتیجه، افراد آگاه به عوارض موضوعی را انتخاب می‌کنند اما اگر اجبار شوند و بعدها دچار عوارض شوند این ظلم است. برچسب ضد واکسن به ما نزنید همان واکسنی که من می‌گویم اجباری نباشد شاید برای برخی لازم باشد مثلاً کسی که شیمی درمانی می شود. من به عنوان کادر درمان واکسن هپاتیت تزریق کردم چون می‌دانم در مقابل من ویروسی کشنده قرار دارد اما در مورد کرونا با ما با ویروسی طرف هستیم که برخلاف سایر پاتوژن‌ها کشندگی در حد یک درصد دارد. درواقع تلفیق استرس تجویزهای غلط و عوامل ژنتیکی منجر به کشته شدن افراد شده است.

مراقب باشید که دچار دیکتاتوری اقلیت نشوید

ناصر رضایی پور؛ متخصص طب سنتی در ادامه در پاسخ به اظهارات رئیسی گفت: دوستان مغلطه می‌کنند، این اصل که در مدرنیته اجبار وجود ندارد، غلط است. دنیای مدرن هم بسیاری از موارد را اجبار می کند. مدافع حقوق اقلیت بودن خوب است اما مراقب باشید که دچار دیکتاتوری اقلیت نشوید. ما باید از جنبه‌های مختلف روانشناسی و جامعه شناسی به موضوع نگاه کنیم چرا که ابعاد موضوع بسیار گسترده است اگر تنها از زاویه طب ایرانی، ژنتیک و ویروس‌شناسی به موضوع نگاه کنیم بیراهه رفته‌ایم.

او ادامه داد:  قبول دارم که مافیای دارو و شرکت‌های چند ملیتی در جهان تاثیرگذار هستند اما نمی‌توانیم بگوییم که همه پزشکان تحت تاثیر مافیا هستند. رعایت نکردن برخی اجبارها به دیگران ضربه می‌زند مثلا رد شدن شما از چراغ قرمز دیگری را تحت تاثیر قرار می دهد، در مورد واکسیناسیون هم همین موضوع مطرح است. من تاکید داشتم که واکسن ایرانی تزریق کنم چون ما در صنعت واکسن سازی بسیار خوب هستیم البته واکسن های دیگر را هم تایید می‌کنم. واکسن ارتباطی با پزشکی نوین ندارد و هیچ پزشکی هم نمی‌‎تواند با واکسن به عنوان یک روش پیشگیری مخالفت کند.

مخالفان واکسیناسیون کرونا چه دلایلی دارند؟ / به ما برچسب ضد واکسن نزنید؛ ما با اجبار مخالفیم

مافیا مربوط به دوران کرونا نیست و از گذشته بوده است

موضوع مافیا و اشتباهات پزشکی چالش دیگری بود که در جلسه مطرح شد و مخالفان واکسیناسیون اجباری معتقد به کنترل شرایط توسط مافیا بودند اما رضایی‌پور در مقام موافق نظر دیگری داشت. رضایی‌پور درخصوص عوارض ایجاد شده در افراد واکسن‌زده توضیح داد: تعمیم جز به کل کار درستی نیست. درست است که فرایند تولید واکسن بسیار طولانی است و من هم معتقد هستم که در این دوسال تا توانستند داروهای دپو شده را به خورد مردم دادند  و اتفاقات بزرگی در صنعت دارو رخ داد اما جامعه پزشکی بر اساس شباهت این ویروس با خانواده دیگر ویروسها احتمال داد که برخی داروها مناسب هستند و بعد از آن عذر خواهی کرد که دارو موثر نبوده است اما این پزشکی را زیر نمی برد. مافیا مربوط به دوران کرونا نیست و از گذشته بوده است.

نمی‌توانیم با بزرگنمایی در جامعه هراس ایجاد کنیم

رضایی‌پور ضمن بیان این مطلب که همه واکسن‌ها عارضه دارند اما آمار می‌گوید که واکسیناسیون موارد شدید را کاهش داده است، عنوان کرد: اشتباه و آزمون و خطا بخشی از دانش بشری است و ما نمی‌توانیم با بزرگنمایی در جامعه هراس ایجاد کنیم. کسانی که امروز مخالف واکسن هستند زمانی که موضوع تراریخته‌ها و استفاده از روغن کلزا مطرح بود، کجا بودند؟ موارد بسیاری وجود دارد که استکبار به ما تحمیل کرده است و این دوستان در آن زمان چه کار می‌کردند؟ ما همانطور که کاسب تحریم داشتیم کاسب کرونا هم داریم.

او در پاسخ به این سوال که چرا واکسن در برخی مناطق باعث کاهش آمار شده و در برخی دیگر آمار را افزایش داده است، بیان کرد: در طب ایرانی به تفاوت انسان‌ها معتقد هستیم و می‌دانیم همانطور که رفتار ویروس در نژادهای مختلف متفاوت خواهد بود اثر واکسن هم متفاوت است. من پزشک هستم و دغدغه سلامتی مردم را دارم و در عین حال به بسیاری از سیاست‌های وزارت بهداشت انتقاد دارم و قبول دارم که مافیای دارو وجود دارد و اگر من دیر بجنبم برده مافیا می‌شوم اما فعلا منطق ناقص من حکم می‌کند که واکسن بزنم.

مخالفان واکسیناسیون کرونا چه دلایلی دارند؟ / به ما برچسب ضد واکسن نزنید؛ ما با اجبار مخالفیم

ضعف در شفافیت ارائه آمار و اطلاعات زمینه‌ساز بی‌اعتمادی

محمد مظفرپور دیگر منتقد به واکسیناسیون اجباری با انتقاد از ضعف در شفافیت و ارائه  اطلاعات دقیق عنوان کرد که این نحوه عملکرد وزارت بهداشت زمینه‌ساز بی‌اعتمادی شده است. او در بیان دلایل مخالفت خود گفت: در بین مخالفین پزشکان هم حضور دارند و من به عنوان شهروند اختیار دارم که از چه کسی حمایت کنم. نمی‌توان گفت که نظریه که طرفداران بیشتری دارد، درست است؛ تاریخ علم این را به ما نشان نمی‌دهد. برخی می‌گویند شما اگر ماسک نزنید بیمار می‌شوید اما در مقابل پزشکانی هم می‌گویند زدن‌ ماسک شما را بیمار می‌کند.

او با اشاره مسئله تقلب‌های علمی و حضور مافیای پزشکی و دارو عنوان کرد: البته این به این معنا نیست که همه پزشکان به مافیا وصل هستند. ما در دوره رسانه زندگی می‌کنیم که شاید در تمدن‌های گذشته به این شکل گسترش نداشته و ترس ایجاد نمی‌کرده،  اعتراض من به ساختاری است که ادعا می‌کند روش تحقیق دارد اما خود تحقیقاتش را بعد از مدتی نقض می‌کند. امروز شرایط طوری شده که حرفی درست‌تر است که رسانه بیشتر آن را مطرح می‌کند، اعتراض من به این فضا است. جریان پزشکی در این دور دوسال طوری رفتار کرده که من به او اعتماد نمی‌کنم مثلا عنوان کرد که هر بیماری کرونا است و این چه استدلالی غیرعلمی است که مطرح شد؟

انتهای پیام /

کد خبر: 1119417

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۳
      0 4
      آیا دستشونو ماچ کنیم و خواهش کنیم واکسن بزنند حاضر میشند این لطف را در حق ملت ایران بکنند و بدون زور و اجبار تشریفشونو ببرند و واکسن دریافت نمایند و ملت را سرافراز بفرمایند؟
    • IR ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۷/۲۵
      1 0
      مثل همیشه حامد رئیسی تحلیل های بسیار مفید و درستی دارند. تنت سلامت حامد رئیسی که با دل و جان و به دنبال اگاه کردن این ملت هستی.