حمله پهپادی یمن به بورس عربستان سعودی

ادامه پیشروی های رزمندگان یمنی در جبهه های داخلی و حملات موفقیت آمیز پهپادی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق خاک عربستان، شاخص بورس این کشور را دچار ریزش شدید کرد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، پیروزی های پی درپی رزمندگان یمنی علیه متجاوزان سعودی – اماراتی و مزدوران آنها شرایط ویژه ای را در عربستان حاکم کرده و موجب شده وضعیت اقتصادی این کشور را با چالشهای جدی و عامل ریزش شاخص بورس این کشور شود.

خبرگزاری «رویترز» در این ارتباط اعلام کرد که به دنبال حملات پهپادی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به عمق عربستان، شاخص بورس این کشور دچار ریزش شدید شد؛ این شدیدترین ریزش شاخص بورس عربستان در طول یکسال گذشته است.

«یحیی سریع» سخنگوی ارتش یمن شنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد که ارتش و کمیته های مردمی این کشور در پاسخ به تشدید و افزایش تجاوزات و ادامه جنایات و محاصره  ملت یمن از سوی ائتلاف متجاوز سعودی – اماراتی - آمریکایی، عملیات «موازنه بازدارندگی هشتم» را انجام داد که طی آن پایگاه نظامی «ملک خالد» در منطقه «عسیر» با ۴ فروند پهپاد از نوع «صماد ۳»، اهداف نظامی موجود در فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» در جده و پالایشگاه‌های شرکت نفتی آرامکو در جده نیز توسط ۴ پهپاد از نوع «صماد ۲» بمباران شدند.

یحیی سریع تاکید کرد که در جریان عملیات موازنه بازدارندگی هشتم، یک هدف نظامی مهم نیز در فرودگاه بین المللی «ابها» با یک پهپاد از نوع صماد ۳ هدف گرفته شد و اهداف نظامی مختلفی در مناطق ابها، جیزان و نجران توسط ۵ پهپاد از نوع «قاصف ۲K » بمباران شدند که خسارتهای زیادی به این مراکز نظامی و اقتصادی متجاوزان سعودی وارد شد.

وی تاکید کرد که در عملیات منسجم، ۱۴ پهپاد از نوع صماد ۳، صماد ۲ و قاصف ۲K به خدمت گرفته شدند.

شبکه «المسیره» یمن نیز دیروز (دوشنبه) با انتشار تصاویری از حضور رزمندگان یمنی در منطقه «الفلج» که ورودی شهر «مأرب» محسوب می‌شود و جزء آخرین نقاط تحت اشغال دولت مستعفی و فراری «عبدربه منصور هادی» در حومه این شهر است، خبر داد.

با پیشروی های مداوم رزمندگان یمنی در استان مارب، بمب افکن های ائتلاف متجاوز سعودی - اماراتی نیز دیروز بارها مواضع ارتش و کمیته های مردمی یمن را در ورودی شهر مارب بمباران کردند تا با این اقدام مانع پیشروی رزمندگان یمنی شوند.

در حالی که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دروازه مأرب رسیده اند و تا آزادسازی این شهر و استان، زمان زیادی نمانده، «احمد بن مبارک» وزیر خارجه دولت فراری و مستعفی منصور هادی مدعی شد که مأرب سقوط نمی‌کند.

وی در عین حال مدعی شد که سقوط مأرب پایان صلح و روند سیاسی و نیز پایان تلاش‌ها برای بازگرداندن امنیت در یمن خواهد بود، موج مهاجرت به خارج به راه می‌اندازد و تهدید وقوع جنگ‌های دیگری که به کل منطقه کشیده شود را به همراه خود دارد.

در عین حال «ضیف الله شامی» وزیر اطلاع رسانی یمن نیز تاکید کرد که اگر تجاوز به این کشور و محاصره آن متوقف نشود، عملیات بسیار شدیدتر و دردناک‌تری علیه متجاوزان انجام خواهیم داد.

شامی تصریح کرد که مردم یمن در برابر جنایات ائتلاف سعودی و محاصره ناعادلانه‌ هفت ساله متجاوزان، دست بسته نخواهند بود.

وزیر اطلاع رسانی یمن با اشاره به عملیات پهپادی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در عمق خاک عربستان اظهار داشت که عملیات توازن بازدارندگی خسارت‌های سنگینی به آل سعود وارد کرده است.

وی ادامه داد: عملیات توازن بازدارندگی پیامی به کشورهای متجاوز و در راس آن آمریکا و عربستان است، مبنی بر اینکه یمن سلاح‌های راهبردی بازدارنده در اختیار دارد.

رزمندگان یمنی در روزهای اخیر موفق شدند استان «الحدیده» در غرب این کشور را که بخشهایی از آن در اشغال مزدوران وابسته به امارات بود، آزاد کنند و آنها را وادار به عقب نشینی نمایند، در مقابل بمب افکن های ائتلاف متجاوز بارها این استان و همچنین استانهای صعده و صنعا را بمباران کردند که موجب شهادت شماری از مردم عادی یمن شده است.

 هم اکنون دو نکته اساسی در نبرد یمن وجود دارد؛ یکی آنکه هرچقدر پیروزی های رزمندگان یمنی در جبهه های مختلف بیشتر می شود، حملات هوایی ائتلاف متجاوز به مناطق مسکونی و مواضع رزمندگان یمنی نیز بیشتر می شود؛ نکته بعدی این که حملات پهپادی اخیر نیروهای یمنی به مراکز نظامی و اقتصادی عربستان خسارت زیادی به اقتصاد آل سعود وارد کرده به حدی که بورس این کشور را نیز متاثر ساخته و موجب ریزش شدید شاخص بورس این کشور شده و چالش جدیدی برای سعودی ها ایجاد کرده است.

در چند سال گذشته اقتصاد عربستان به دلیل هزینه های سرسام تجاوز به یمن، سقوط قیمت نفت و رویاهای ولیعهد سعودی با مشکلات فراوانی روبه رو بوده به حدی که بسیاری از طرح های اقتصادی این کشور راکد مانده است، اما این مسایل باعث نشده تا آل سعود از اقدامات خود علیه مردم یمن دست بردارد و به کشتار یمنی ها و ویرانی این کشور پایان دهند، موضوعی که به نظر کارشناسان مسایل منطقه با ادامه آن به پاشنه آشیل ولیعهد زیاده خواه سعودی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =