ایجاد منطقه قوی و تقویت همکاری‌ها؛ سیاست خارجی ایران درقفقاز

سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت، حل مشکلات درقفقاز ، تقویت همکاری‌ها و ایجاد منطقه‌ای قوی در راستای سیاست خارجی تهران است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا روز سه شنبه گفت که تهران از ابتکار «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در ایجاد ساز و کار صلح «۳+۳» در منطقه قفقاز حمایت می‌کند.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» «محمد فرازمند» سفیر  جمهوری اسلامی ایران در آنکارا گفت که ایران از ابتکار عمل اردوغان در نوامبر ۲۰۲۰ استقبال می‌کند. این طرح صلح شامل ایجاد یک ساز و کار همکاری در منطقه قفقاز شامل سه کشور ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان و سه همسایه آنها، روسیه، ترکیه و ایران است.

سفیر ایران در ترکیه خاطرنشان کرد: «این ابتکار در راستای سیاست خارجی ایران نیز است که شامل حل مشکلات منطقه با کشورهای منطقه، به حداقل رساندن تنش‌ها، تقویت همکاری‌ها و ایجاد منطقه‌ای قوی با استفاده از مهارت و تخصص کشورهای همسایه است».

سفیر ایران همچنین گفت که همه کشورها به استثنای گرجستان این پیشنهاد را در اصل پذیرفته‌اند.

این دیپلمات ایرانی گفت که بدون شک، تسهیل صلح و ثبات در منطقه راهبردی قفقاز جنوبی با پایان دادن به تنش‌های ۳۰ ساله، فرصت‌های توسعه، تجارت، سرمایه‌گذاری و حمل‌ونقل ایجاد می‌کند که به نفع منطقه و مردم ساکنان آن خواهد بود.

اردوغان  اواخر سپتامبر پس از دیدار خود با «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه در «سوچی» گفت که روسیه آماده ایجاد یک عرصه همکاری شش کشوری است. جمهوری آذربایجان و روسیه اخیراً بر اهمیت «توسعه همکاری در قالب ۳+۳ از جمله ارمنستان، جمهوری آذربایجان، گرجستان، روسیه، ترکیه و ایران در منطقه قفقاز اشاره کردند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه نیز که  اخیرا در تهران بود، گفت: «ترکیه علاقه مند به همکاری با ایران در قالب «3+3»  است.»

وی این سخنان را در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایرانی خود «حسین امیر عبداللهیان» بیان کرد.

«دیوید زالکالیانی» وزیر امور خارجه و معاون نخست وزیر گرجستان  جمعه گذشته  گفت که تفلیس قصدی برای شرکت در مذاکرات ۳+۳  درباره موضوع رفع موانع روابط اقتصادی و حمل و نقل در منطقه قفقاز جنوبی ندارد.  وی گفت: «تفلیس در مذاکرات شش‌گانه مشارکت نخواهد کرد و در این باره در جریان سفر به ترکیه و (جمهوری) آذربایجان صحبت کرده‌ام.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1119457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =