شرایط دفاع از رساله دکتری بدون ارائه مقاله

دانشجویان دکتری بر اساس آیین‌نامه «جایگزینی طرح پژوهشی به جای مقاله علمی-پژوهشی» می‌توانند بدون داشتن مقاله و با ارائه طرح پژوهشی دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشجویان دکتری برای دفاع از پایان‌نامه خود می‌توانند طرح پژوهشی را جایگزین مقاله علمی-پژوهشی کنند. این جایگزینی شرایطی دارد که در ادامه آمده است؛

نخستین شرط جایگزینی طرح پژوهشی به جای مقاله علمی-پژوهشی این است که موضوع طرح پژوهشی در راستای تز دکتری دانشجو باشد و همچنین مبلغ طرح پژوهشی حداقل ۵۰ میلیون ریال باشد.

نام دانشجوی دکتری حتما در لیست همکاران پروژه به عنوان تنها دانشجوی دکتری و نفر اول به عنوان محقق محوری طرح پژوهشی در زمان تصویب پروپوزال طرح پژوهشی باشد.

دانشجویان دکتری مجازند که طرح پژوهشی مستقل خود را از سازمان‌های دولتی و غیردولتی خارج از دانشگاه اخذ کرده باشد؛ اما حمایت از موضوع پایان‌نامه‌های سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی مانند نفت، نیرو یا صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران، ستاد نانو یا علوم زیستی و ستادهای مشابه قابل پذیرش نیست.

توجه به این نکته ضروری است که قرارداد طرح پژوهشی مستقل صرفا برای یک دانشجوی دکتری مورد قبول است. همچنین طرح پژوهشی باید به پایان رسیده باشد و نامه حسن انجام کار از طریق کارفرما به دانشگاه ارائه شده باشد.

تایید موارد گفته شده باید از سوی معاونت فناوری و پژوهشی دانشگاه به عنوان مرجع صاحب نظر در خصوص موضوع طرح، انجام شود.

گفتنی است؛ دیوان عدالت اداری نزدیک به یکسال پیش، به دنبال شکایت از وزارت علوم، شرط چاپ یک مقاله علمی-پژوهشی مستخرج از رساله دکتری را برای دفاع از پایان‌نامه را خلاف قانون دانسته و آن را ابطال کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =