تاسیس ۲ برج فناوری و نوآوری در گرمدره/ ماهانه مجوز تاسیس یک سرای نوآوری صادر می‌شود

معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی از تاسیس دو برج در گرمدره خبر داد و افزود: این برج‌ها با قراردادهای ۳۰ تا ۴۰ ساله به هزار و ۵۰۰ شرکت با یک سوم هزینه واگذار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سرای نوآوری شامل مراکز رشد، شتاب‌دهنده‌ها و پارک‌های علم و فناوری است و استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در آن فعالیت دارند. در واقع تمرکز اصلی در این سراها بر روی اقدامات پژوهشی و فناورانه است و می‌خواهد دانشگاه آزاد اسلامی را به دانشگاهی کارآفرین، کارآمد و سرآمد تبدیل کند.

هم‌اکنون ۳۰ سرای نوآوری از سوی دانشگاه آزاد اسلامی تاسیس و به فعالیت می‌پردازد که با در نظر گرفتن فضاهای حل مساله می‌توان کسب‌وکارها را از دل فرآیندهای آموزشی استخراج کرد. مراکز فناوری تحت عنوان سرای نوآوری با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت فناوری دانشگاه آزاد اسلامی و واحدهای دانشگاهی ایجاد شده که می‌توان هدف اصلی آن را به اختصار ایجاد یک بستر یکپارچه کسب‌وکار بین دانشگاه‌ها برشمرد.

آنچه در ادامه می‌خوانید مشروح گفت‌وگو خبرنگار ایسکانیوز با روح الله دهقانی فیروزآبادی، معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی است که به آسیب‌های ناشی از شیوع کرونا به سراهای نوآوری، واگذاری دو برج در گرمدره به شرکت‌های خصوصی از سوی دانشگاه آزاد اسلامی، تاسیس سراهای جدید به شکل ماهانه و دعوت از اندیشمندان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و استارتاپ‌ها برای فعالیت در سراهای نوآوری پرداخت.

در دو سال اخیر به دلیل شیوع کرونا به چه میزان سراهای نوآوری دچار آسیب شدند؟

تمامی مشاغل به‌ویژه افراد فعال در حوزه علوم انسانی به دلیل شیوع کرونا تحت آسیب قرار گرفتند. در دو سال اخیر به ‌دلیل عدم توانایی در برگزاری برنامه‌ها، جلسات استارتاپی و دوره‌های متعدد بسیاری از کلاس‌های آموزشی تحت آسیب قرار گرفته است. یکی از علل بروز مشکلات برای دانشگاه‌ها مساله  پاندمی کرونا است. برای مثال طی تصمیمات متعدد دانشگاه تصمیم به برگزاری کلاس‌ها به شکل حضوری می‌گیرد، چون همگان به این امر واقف هستند که فقط با برگزاری جلسات به شکل حضوری می‌توان به بسیاری از نکات دستیافت. امیدواریم با واکسیناسیون کرونا و آسیب‌های ناشی از این بیماری مهار شود.

۸ سرای نوآوری از ۳۱ سرای به شکل عالی  فعالیت می‌کنند

 هم‌اکنون سراهای نوآوری را از لحاظ کمی و کیفی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در کل کشور ۳۱ سرای نوآوری به فعالیت می‌پردازد. باید دانست که با سختگیری‌های فراوان مجوز ایجاد سراهای نوآوری به افراد ارائه می‌شود. در مرحله نخست ۶ ماه به شکل آزمایشی فرد مهلت دارد که در راستای فعالیت‌های سراهای نوآوری اقدامات مناسب انجام دهد. البته در مرحله بعد در ۶ ماهه دوم نیز به فرد فرصت داده شده تا در سراها به فعالیت بپردازد. در صورت عدم توانایی افراد در تحقق اهداف سراهای نوآوری از این چرخه حذف می‌شوند. در شرایط کنونی سراها از اختیارات مناسب برخوردار هستند. هم‌اکنون در ۳۰ سرای نوآوری موجود در کشور ۸ سرای نوآوری به شکل عالی به فعالیت می‌پردازند. ۱۲تا ۱۵سرا هم به شکل متوسط به فعالیت پرداخته و ۸ تا ۱۰ سرا فعالیت مناسب ندارند. البته در صورت عدم فعالیت مناسب از چرخه حذف می‌شوند. سراهای نوآوری در استان‌های اصفهان، یزد، کرمان، خراسان رضوی، مرکزی، فارس و  تهران  به  شکل موفق عمل می‌کنند.

ماهانه مجوز تاسیس یک سرای نوآوری صادر می‌شود

سراهای نوآوری را از بعد کیفی و کمی به چه میزان موفق ارزیابی می‌کنید و توانسته در ریل معاونت قرار بگیرد، چون قرار بود برخی از سراها جمع شده و سراهای نوآوری جدید راه‌اندازی شود.

هر هفته یک یا دو درخواست برای تاسیس سراهای نوآوری در دست بررسی قرار می‌گیرد. البته سختگیری‌ها انجام شده و ماهانه مجوز تاسیس یک سرا صادر می‌شود.

واگذاری دو برج در گرمدره به بخش خصوصی

از حمایت‌ها برای فعالیت شرکت‌های دانش بنیان و جذب اعضای هیات علمی در زمینه ریسک‌پذیری این افراد برای ورود به حوزه فناوری توضیح دهید. اقدامات به چه میزان توانسته زمینه‌های ریسک‌پذیری این افراد برای ورود به حوزه فناوری را هموار کند؟

ما از تمامی شرکت‌های فناوری، استارتاپ‌ها، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و صاحبان ایده خواستار برقرار ارتباط با دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. در دانشگاه آزاد اسلامی دو برج صد هزار متری در گرمدره ساخته شده و با مبلغ یک سوم قیمت اصلی این برج‌ها با قراردادهای ۳۰ تا ۴۰ ساله به شرکت‌ها واگذار می‌شوند. دو برج صد هزارمتری برای هزار و ۵۰۰ شرکت واگذار  و در این روند فقط یک سوم تا یک چهار معمول از شرکت ها هزینه اخذ می‌شود.

نمره ۱۴ به فعالیت‌های فناورانه دانشگاه آزاد اسلامی

با گذشت دو سال از تاسیس معاونت فناوری عملکردها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

من از ۲۰ به فعالیت‌ها نمره ۱۴ را می‌دهم، چون می‌توانستیم بهتر از این عمل کنیم. کم کاری‌ها، عدم توجه به قابلیت رسانه در این زمینه و ... را شاهد هستیم. یکی از مسائلی که انرژی ما را گرفت جااندازی و تبین فعالیت‌های سراهای نوآوری به متقاضیان بود. برای مثال در گام نخست برای ارائه مجوز به شرکت هااقدامات فراوان انجام دادیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =