هرکس از صداوسیما تمجید کند آنتن می‌گیرد/ مسئولان رسانه ملی خودشیفته و بی‌توجه به نظر کارشناسان

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با تاکید بر اینکه مسئولان صدا و سیما به شدت خودشیفته هستند گفت: اگر فردی یا نهادی از عملکرد سازمان صداوسیما تعریف کند، به طور قطع به آن فرد آنتن زنده تلویزیونی یا رادیویی تعلق خواهد گرفت.

مهران صمدی درگفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه نقد عملکرد صداوسیما باید منصفانه باشد، گفت: این رسانه در کشور به تنهایی در برابر تمامی شبکه‌های ماهواره‌ای و خبرگزاری‌های معاند آمریکایی، انگلیسی، وهابیت و صهیونیستی ایستادگی ‌می‌کند، در حالی که بودجه، تخصص و علم آنها را در اختیار ندارد.

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اضافه کرد: در حال حاضر رسانه‌های غربی به صورت هم‌افزا، زنجیره‌ای و هماهنگ در جنگ نرم یا روانی با ایران فعالیت دارند.

کاهش مخاطبان، چالش پیش‌روی صداوسیما

وی با انتقاد از افزایش شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در سال‌های اخیر عنوان کرد: تا چند سال قبل تنها شبکه یک و دو آن هم به صورت محدود فعالیت داشتند. مسئولان رسانه ملی از 20 سال گذشته تا کنون، تعداد شبکه‌ها را به شدت افزایش داده است.

صمدی با تاکید بر اینکه افزایش شبکه‌های تلویزیونی از نظر کمیت موفقیت‌آمیز بوده است، گفت: این گسترش کمّی شبکه‌ها به طور قطع به افزایش تعداد مخاطبان منجر نشده است چرا که بسیاری از این شبکه‌ها فاقد محتوای جدید بوده و برنامه‌های خود را چند ساعت یکبار تکرار می‌کنند.

این کارشناس حوزه ارتباطات و رسانه با اشاره شبکه‌های رادیویی مطرح کرد: محتوای برنامه مهمترین عامل برای جذب مخاطبان رادیو است؛ اما متاسفانه شاهد هستیم که بیشتر زمان رادیو با پخش موزیک پر می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر رسانه‌ها تعاملی هستند، در نتیجه باید از مشارکت، انرژی و توان مخاطبان برای تولید محتوا استفاده شود؛ اما برنامه‌های رادیویی یا تلویزیونی حتی برای برنامه‌ها یا موضوعات تخصصی از مخاطبان درخواست می‌کنند با ارسال پیامک مشارکت کنند.

صمدی بیان کرد: مسئولان صدا و سیما به خوبی می‌دانند که روز به روز تعداد مخاطبان فرهیخته آنها در حال کاهش بوده و این موضوع باعث نگرانی آنها شده است؛ اما راهکاری برای حل این مشکل ندارند.

مقاومت صداوسیما در مقابل انتقاد

این مدرس دانشگاه با انتقاد از نبود روحیه نقدپذیری در سازمان صداوسیما اظهار کرد: مسئولان رسانه ملی به شدت در برابر انتقاد، مقاومت دارند. در نتیجه برای حل چالش کاهش مخاطب، حاضر نیستند به نظرات استادان یا صاحب‌نظران اعتنایی کنند.

وی تشریح کرد: اگر فردی یا نهادی از عملکرد سازمان صداوسیما تعریف کند، به طور قطع به آن فرد آنتن زنده تلویزیونی یا رادیویی تعلق خواهد گرفت؛ اما اگر فردی قصد نقد یا بررسی برنامه‌های پخش شده را داشته باشد، به هیچ عنوان به وی این فرصت داده نمی‌شود.

صمدی با تاکید بر اینکه مسئولان صدا و سیما به شدت خودشیفته هستند، گفت: اگر کارشناسی از طریق رسانه‌ای غیر از صداو سیما به نقد عملکرد این سازمان بپردازد، به وی این برچسب را می‌زنند که چون به قاب تلویزیون راه نیافت، برعلیه مسئولان رسانه ملی موضع گیری دارد.

این کارشناس رسانه در پاسخ به این پرسش که رسانه ملی در به کارگیری از دانش روز و در اختیار داشتن زیرساخت‌های فنی برای تولیدات رسانه‌ای در چه وضعیتی قرار دارد، گفت: به عقیده بنده رسانه ملی از نظر فنی جایگاه قابل قبولی دارد و بیشتر مشکلات به موضوع نرم‌افزاری یا تحریم‌ها مرتبط است.

وی افزود: در حال حاضر رسانه‌های جهان در اختیار صهیونیست‌هاست و آنها هیچ گاه اجازه پخش برنامه‌های صدا وسیما خارج از مرزهای جغرافیایی ایران را نخواهند داد. مافیای رسانه جهانی بارها به بهانه آزادی بیان، پخش برنامه‌های شبکه‌های کشور را متوقف کرده‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =