مشکلات اقتصادی عامل جدی برای فرزندآوری نیست!

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی واحد پرند گفت: افراد مورد اعتماد و مقبول مردم در جامعه مانند نخبگان، مبلغان دینی، استادان دانشگاه‌ها باید برای مردم تبیین کنند که مشکلات اقتصادی عامل جدی برای فرزندآوری نیست.

طاهره زرنگار در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده اظهار کرد: این طرح تنها با تلاش و سیاست‌گذاری مسئولان و مدیران اجرایی قابلیت پیاده‌سازی دارد.

وی با بیان اینکه قانون حمایت از خانواده و جمعیت در جلسه مورخ 24 مهر 1400 در کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مجلس شورای اسلامی تصویب شده است و درست یک ماه بعد 24 آبان ماه توسط رئیس جمهور ابلاغ شد ادامه داد: این طرح بیش از 17 ماه در کمیسیون ویژه با مشارکت نخبگان، دانشگاهیان و گروه‌های مختلف علمی و پژوهشی مورد بررسی قرار گرفته و مسائل مختلفی درباره جوانان و خانواده بیان شده است.

وی درباره مشکلات کنونی حوزه خانواده و جمعیت در کشور اظهار کرد: طرح جوان سازی مواردی مانند مشکلات جوانان در آستانه ازدواج، افزایش حق عائله‌مندی، اشتغال، درمان زوج‌های نابارور، پیشگیری از ناباروری، حمایت از زنان در دوران بارداری و شیردهی را مورد حمایت قرار داده و تسهیلات و تدابیر قانونی در نظر گرفته است.

تاثیر زندگی صنعتی بر بنیان خانواده

زرنگار با انتقاد از سبک‌های زندگی نادرست که محصول دوران  پست مدرن است، گفت: بنیان خانواده در تمامی کشورهای جهان دستخوش تغییراتی بوده است که به صورت ناخودآگاه اولین اجتماع فردی در ایران نیز از این تغییرات در امان نبوده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه فرآیندهایی مانند صنعتی و شهری شدن برروابط خانوادگی و ازدواج جوانان تاثیرگذار است، گفت: برخی از این تغییرات آثار مثبت و برخی دیگر تاثیرات منفی مانند افزایش سن ازدواج، تمایل به مجرد زیستی یا گسترش ازدواج‌های سفید و طلاق عاطفی را در پی خواهد داشت.

وی سیطره تفکر مادی گرایی را از عوامل اصلی تمایل نداشتن زوج‌ها به فرزندآوری دانست و گفت: پنجره جمعیتی و نسل جوان دارای ظرفیت بسیار مناسب برای موفقیت جامعه و کشور است. اگر به این نیروی جوانی اهمیت داده نشود، آینده کشور قطعا با مشکلات و بحران‌هایی مواجه خواهد شد، همان گونه که اکنون نیز چالش‌هایی وجود دارد. در نتیجه مسئولان در اولین گام باید با تفکرات مادی گرایی که ریشه در فرهنگ غربی دارند، مقابله کنند.

قانون گذاری الزام اجرای جوانی جمیت نیست

زرنگار با تاکید بر اینکه اجرای طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده تنها با قانون‌گذاری قابل اجرا نیست، گفت: قانون‌گذاری باید همزمان با فرهنگ‌سازی در جامعه باشد. این فرهنگ، بصیرت افزایی نیز باید از خانواده‌ها آغاز شود.

این فعال حوزه خانواده با بیان اینکه رسانه‌ها در بُعد فرهنگ‌سازی برای اجرای طرح جوانی جمعیت نقش به‌سزایی دارند، گفت: رسانه‌های گفتاری، شنیداری و دیداری باید تولید محتوای مناسب برای ترغیب خانواده به فرزندآوری داشته باشند. البته مراکز علمی و پژوهشی، وزارت آموزش و پرورش(مدارس) و آموزش عالی(دانشگاه‌ها) نیز نقش پررنگی بر عهده دارند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: برخی از دروس دانشگاهی مانند «دانش خانواده و جمعیت» در فرهنگ سازی برای ازدواج جوانان و باروری زوج‌ها اثر گذاری مثبت دارد. در نتیجه تدریس این دروس امری ضروری است.

مقاومت مردم در مقابل فرزندآوری

زرنگار با بیان اینکه متاسفانه مردم بیشتر به دلیل مشکلات اقتصادی و فشارهای معیشتی در مقابل فرزندآوری به ویژه فرزندان دوم و سوم مقاومت می‌کنند، گفت: مسائل اقتصادی به طور قطع بی‌تاثیر نیست؛ اما این مقاومت و بی‌میلی نسبت به داشتن فرزند بیشتر ریشه در نبود معرفت افزایی و مباحث فرهنگی دارد.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: افراد مورد اعتماد و مقبول مردم در جامعه مانند نخبگان، مبلغان دینی، استادان دانشگاه‌ها باید برای مردم تبیین کنند که مشکلات اقتصادی عامل جدی برای فرزندآوری نیست چراکه ما در مباحث دینی و مذهبی به این اصل قائل هستیم که خداوند رزق و روزی هر فرد را می‌دهد.

وی مطرح کرد: مسئولان همچنین باید به مردم این اطمینان را بدهند که اگر آنها اقدام به فرزندآوری کنند یا صاحب فرزندی بیشتری شوند، دولت تسهیلات ویژه‌ای به آنها ارائه می‌دهد و مورد حمایت مسئولان هستند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =