چرا بسیاری از تهیه‌کنندگان نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند؟ / اکران فیلم‌ها بر اساس لابی‌گری‌

مقدسیان گفت: سوال همیشگی که در ذهن مخاطبان و منتقدان مطرح بوده این است که آیا فیلم‌ها بر اساس فرآیند معروفی که سود در تولید است نه در اکران، ساخته شده‌اند که نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند. 

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره فیلم‌های سینمایی در حال اکران، اظهار کرد: آسیبی که همواره سینمای ایران با آن روبرو بوده شیوه اکران فیلم‌ها و اینکه کدام فیلم با چه فیلمی اکران شود که همدیگر را نسوزانند و مخاطبان یکدیگر را از بین نبرند و در واقع کدام فیلم مناسب چه فصلی از اکران است و مباحثی از این دست بازمی‌گردد.

چرا سرمایه گذاران نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند؟

وی ادامه داد: تنها موضوعی که سبب ایجاد انگیزه برای انتخاب فیلم‌هایی که در فاصله دوماهه فصل پائیز اکران می‌شوند این است که فیلمشان حتی در شرایط نه چندان مناسب نیز به نمایش دربیاید، اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چه دلیلی سببب می‌شود سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم حاضر شود فیلمش به هر قیمتی، حتی در یک مدت محدود و در موازات با یک فیلم دیگر اکران شود و نگران بازگشت سرمایه‌اش نباشد.

مقدسیان افزود: سوال همیشگی که در ذهن مخاطبان و منتقدان مطرح بوده این است که آیا فیلم‌ها بر اساس فرآیند معروفی که سود در تولید است نه در اکران، ساخته شده‌اند که نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند. 

منتقد سینما تشریح کرد: همه فیلم‌های سینمایی در سطح دنیا، حتی آن دسته از تولیداتی که به شکل سازمانی تولید می‌شوند و اهدافی فراتر از سینما را دنبال می‌کنند نیز به طور قطع مایل هستند که اکران خوبی داشته و با گردش مالی در سینما بتوانند بخشی از هزینه های خودشان را تامین کنند.

اکران بد بهتر از اکران نشدن است

کارشناس سینما بیان کرد: اما بعد از ماجرای شیوع کرونا و اکران به اصطلاح فله ای که در حال رخ دادن است این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید بسیاری از تهیه کنندگان و سرمایه گذاران نگران بازگشت سرمایه شان نیستند و فقط برای توجیه هزینه‌هایی که بابت ساخت فیلم داشتند حاضرند هرطور شده طی دو تا سه هفته و با فروش بسیار محدود فیلمشان را اکران کنند و این را بسیار بهتر از اکران نشدن کار می‌دانند. 

وی تاکید کرد: امیدوار بودیم این دوره استراحت دوساله‌ای که در سینما اتفاق افتاد افراد را به سمتی ببرد که بر اساس مطالعات دقیق‌تر، محاسبات اقتصادی و مخاطب سنجی و مولفه‌هایی که در سینمای دنیا رعایت می‌شود برای اکران فیلم‌ها فکری شود، اما متاسفانه همان نگاه سنتی و نه چندان علمی که پیش از کرونا وجود داشت، همچنان برقرار است و فیلم‌ها بر اساس لابی‌گری‌ها و دسته بندی  اکران می‌شوند که در این شرایط مطمئنم فیلم‌ها می‌سوزند و حتی نمی‌توانند بخش کوچکی از هزینه هایشان را تامین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =