ضرورت شناسایی معضلات حوزه زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها

مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده ضرورت شناسایی معضلات حوزه زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها تاکید کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، جلسه هم‌اندیشی و هم‌افزایی با مسئولان استانی دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، صبح امروز با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و نفیسه فیاض بخش مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده و رئیس کارگروه ویژه این امور برگزار شد.

طهرانچی در این جلسه با تبریک هفته بسیج و قدردانی از فیاض بخش که اقدامات مثبتی در حوزه خانواده انجام داده است، ابراز امیدواری کرد، اقدامات دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی، منشأ تحولات خیر در دانشگاه و جامعه شود.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت بحث برنامه محوری، گفت: در اینکه برنامه محوری از اهمیت بالایی برخوردار است، شکی نیست، اما وقتی بحث از برنامه منطبق با وضعیت موجود به میان می آید، اهمیت برنامه محوری و حرکت بر مبنای برنامه بیشتر می شود. در همین راستا در دانشگاه آزاد اسلامی برای هر استان یک سند آمایش تهیه شده تا براساس این سند و مطابق با شرایط خاص هر استان، برای آن برنامه ریزی شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در بحث گام دوم انقلاب بر «خودسازی، جامعه‌‎پردازی، تمدن‌سازی» تاکید دارند. از این رو وظیفه داریم در دانشگاه آزاد اسلامی به خودسازی دانشجویان و به ویژه دانشجویان دختر توجه ویژه داشته باشیم، چرا که این خودسازی مقدمه جامعه‌پردازی است. 

طهرانچی با بیان اینکه دختران درصد قابل توجهی از جمعیت دانشجویی را به خود اختصاص می دهند، گفت: غرب در تلاش است تا نگاه خود را نسبت به زنان به ما تحمیل کند و غرب با هوشمندی در پی تخریب جایگاه زن است و اینجاست که هوشمندی ما در مقابله با این جریان و هویت‌بخشی به جایگاه ارزشمند زن از اهمیت زیادی برخوردار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: آموزش عالی که هویت اجتماعی را به هویت فردی و خانوادگی ترجیح دهد، از نظر ما مطلوب نیست. این در حالی است که در دین اسلام تأکید شده که اولویت اول، رشد و تربیت فرد در خانواده است و پس از آن در جامعه. به همین دلیل معتقدیم خانواده اهمیت بالایی در سازندگی هر فرد و حضور وی در اجتماع دارد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اینکه ما دانشگاهیان مسئول تربیت این نسل هستیم و باید به مسئولیت خود آگاه باشیم، گفت: کرامت زن در دین اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است و حضور اجتماعی زن در جامعه باید حضوری پرمعنا و قوی و با هدف تربیت و پرورش باشد.

وی با اشاره به نزدیکی ولادت حضرت زینب (س)، اظهار کرد: حضرت زینب(س) که به عنوان عقیله بنی هاشم شناخته می شود، در کوفه کلاس درس برگزار می کردند و حضور اجتماعی تربیتی و پرمعنایی داشتند. حضرت صدیقه طاهره (س) نیز نمونه ای دیگر از حضور اجتماعی پرمعنا و قوی است. خطبه تاریخی فدک که آن حضرت ایراد فرمودند، مبتنی بر فقه و حقوق است و بیان این سخنان که خداشناسی، معادشناسی، نبوت و بعثت، فلسفه احکام و ولایت را در بر دارد، بدون داشتن هویت غنی و جایگاه تربیتی ممکن نبود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: دین اسلام درخصوص هویت زن و محوریت او در خانواده، دین بسیار غنی است و ما نباید از این موضوع غافل باشیم.

طهرانچی در پایان با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: در سومین چرخش از چرخش های تحول آفرین این سند، «چرخش تحول آفرین از ناکارآمدی فرهنگی و تربیتی به اجتماع تربیتی، فرهنگی و هویتی» است. این چرخش باید با تکیه بر نقش اقطاب اثرگذار ازجمله معلم، استاد، مدیریت، خانواده و جامعه صورت گیرد.

همچنین فیاض بخش در ابتدای این نشست، بر لزوم شناسایی و بررسی معضلات مربوط به حوزه زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی استان ها پرداخت و گفت: لازم است مسئولان دفتر امور زنان و خانواده در تمامی واحدها با در نظر داشتن سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، نسبت به اجرای بندهای این سند که با حوزه زنان و خانواده مرتبط است، اقدام کنند.

وی در ادامه، ضمن ارائه آماری از اقدامات انجام شده توسط مسئولان دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها، اظهار کرد: تشکیل کارگروه های مهدویت در مراکز استان و واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی، برگزاری نشست های  علمی و استفاده از سخنرانان برجسته، برگزاری دوره های بینش مطهر، اقداماتی به منظور کاهش ساعت کاری یا انتقال به واحد نزدیک محل سکونت یا موافقت با دورکاری بانوان دارای شرایط خاص و... ازجمله اقدامات این حوزه در استان هاست که جای تقدیر و تشکر دارد.

در ابتدای این نشست، آقایی نماینده دفتر امور زنان و خانواده در استان سمنان و قاسمی نماینده دفتر امور زنان و خانواده در واحد علوم و تحقیقات که به صورت حضوری در این جلسه حضور داشتند، ضمن ارائه آماری از اقدامات خود، پیشنهاداتی برای اجرای مطلوب سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی  در حوزه زنان و خانواده مطرح کردند. همچنین مسئولان دفتر امور زنان و خانواده دانشگاه آزاد اسلامی در استان ها که به صورت مجازی در این جلسه حضور داشتند، به ارائه نقطه نظرات، دغدغه ها و پیشنهادات خود در حوزه متبوع خود پرداختند.

انتهای پیام/
 

کد خبر: 1119582

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =