تورم کم شد/ استارتاپی که وارد بورس شد

اقتصاد در هفته گذشته اتفاق‌های مختلفی را به خود دید که بخشی از آن مربوط به بازار بورس بود؛ از ورود اولین استارتاپ به بازار بورس گرفته تا مطرح شدن دوباره پرونده کرسنت.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، یکی دیگر از خبرها مربوط به ورود اولین استارتاپ به بورس بود. آنطور که در خبرها اعلام شد، تپسی به عنوان اولین استارتاپ وارد تالار شیشه‌ای شد. وزیر ارتباطات هم در همین رابطه گفته بود: پس از سال‌ها، دولت سیزدهم به وعده ورود استارت‌آپ‌ها به بازار سرمایه جامه عمل پوشاند و شرکت تپسی نخستین شرکتی خواهد بود که نام آن بر تابلوی فرابورس نقش خواهد بست.

 تورم کاهشی شد

اتفاق دیگر، کاهش روند تورم بود که بالاخره در آبان ماه کاهشی شد. طبق آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار، تورم ماهانه و سالانه در دوره آبان ماه به سمت کاهشی سیر کرده است. هرچند که قبل از آن هم برخی صحبت‌ها از احتمال افزایشی شدن این نرخ حکایت داشت چرا که دولت عزم خود را برای حذف ارز دولتی جزم کرده و این مساله واکنش برخی کارشناسان در خصوص احتمال افزایش تورم را برانگیخته بود. با این حال، کاهشی شدن نرخ تورم در آستانه بررسی‌های مربوط به ارز ۴۲۰۰ تومانی، دست دولت را برای اجرای یک تصمیم منطقی بازتر می‌کند.

نجومی‌بگیران حذف شدند

اما خبر مهم دیگری که در هفته گذشته در حوزه اقتصاد افتاد، مساله برکناری برخی نجومی‌بگیران در حوزه اقتصادی بود. یک بخش از این اتفاق در حوزه پتروشیمی و بخش دیگر مربوط به برخی زیرمجموعه‌های وزارت کار بود. بسیاری از کارشناسان در این رابطه تاکید می‌کنند که حذف و برکناری این نجومی‌بگیران نمی‌تواند کافی باشد و باید به سمت ریشه‌یابی چنین اتفاقی و محاکمه نجومی‌بگیران حرکت کرد.  

بورس منفی شد

اما در تالار شیشه‌ای هم اوضاع چندان مطلوب نبود. شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته یعنی چهارشنیه ۱۰ هزار و ۴۴۵ واحد کاهش یافت. شاخص کل فرابورس هم دوباره به کانال ۱۹ هزار واحد سقوط کرد و با ۱۸۱ واحد کاهش در رقم ۱۹ هزار و ۹۶۷ واحد ایستاد. هواداران سکه هم که پیگیر وضعیت قیمتی آن بودند، آن را به قیمت حدود ۱۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله کردند. قیمت طلا در بازارهای جهانی هم ۱۱ دلار و ۸۳ سنت کاهش یافت.

بورس‌های جهانی هم تحولات مشابهی را تجربه کردند. گفته می‌شود که قیمت نفت در بازارهای جهانی عاملی نگران‌کننده برای فعالان بورسی بود و بیشتر بورس‌های جهانی طی یک هفته گذشته ریزش را تجربه کرده‌اند.

کرسنت دوباره خبرساز شد

اما مساله پرونده کرسنت و درخواست برخی کارشناسان برای محاکمه وزیر پیشین نفت، یکی دیگر از مسائلی بود که در هفته گذشته در حوزه اقتصاد روی داد. برخی خبرها هم نشان از خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی زنگنه به خزانه کشور داشت که هنوز به صورت کامل تایید نشده است.

پیشنهاد بازار گاز

در همین هفته مدیرعامل بورس انرژی ایران صحبت‌هایی در خصوص ایجاد بازار گاز داشت و گفته بود که اگر بازار گاز تشکیل شود، می‌توان در بحث صادرات و واردات گاز در چارچوب بخش خصوصی کار کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119590

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =