حصول توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس / سرعت‌گیر مجلس برای دستگاه‌های تجمل‌گرا

هر هفته سعی بر این داریم تا با انتخاب تیترهایی، شما را در جریان اخباری مهم و اثرگذار قرار دهیم که قطعا باید شنیده و خوانده شوند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی ایسکانیوز، در بسته سیاسی هفته ایسکانیوز نگاهی به مهم‌ترین اتفاقات سیاسی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان با مطالعه آن به رهیافت‌های مهمی از سیر وقایع اثرگذار کشور دست خواهند یافت. در بسته خبری این هفته به موضوعاتی نظیر لغو ممنوعیت تردد شبانه، پافشاری مجلس بر محاکمه عاملان «کرسنت» و غیره پرداخته شده است.

هزینه‌های غیر ضرور زیر ذره‌بین رئیس‌جمهور

به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار گرفته است که در صورت تصویب نهایی و با اجرای آن، کلیه هزینه‌های ضرور و غیرضرور دستگاه‌ها بررسی خواهد شد.

چندی پیش طرحی با عنوان«اصلاح قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی» در نوبت بررسی صحن مجلس قرار گرفت.

در این طرح جدید، به آسیب‌های جدی نظام اداری کشور ایران و هزینه‌های غیر ضرور و تجمل گرایی مقامات و مسؤولین کشوری و لشکری در دستگاه‌های اجرائی اشاره شده است.

این طرح نهایتا قانون نحوه اعمال نظارت بر کاهش هزینه‌های غیرضرور و جلوگیری از تجمل‌گرایی را به ترتیبی اصلاح می‌کند که بر مبنای آن، در راستای کنترل هزینه‌های غیر ضرور و حذف هر گونه تجمل گرایی در دستگاه‌های اجرائی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و وزارت اطلاعات ظرف یک ماه پس از تصویب این قانون شورای کنترل هزینه‌ها و جلوگیری از تجمل گرایی و هزینه‌های غیر ضرور با ترکیب، اختیارات و شرح وظایف و شروطی در نهاد ریاست جمهوری تشکیل خواهد شد.

همچنین این طرح رئیس‌جمهور را مسئول اجرای این ماده می‌کند و در صورت تصویب نهایی و با اجرای آن، کلیه هزینه‌های هریک از دستگاه‌های اجرائی با حضور بالاترین مقام آن دستگاه یا نماینده تام الاختیار وی و تعیین مصادیق هزینه‌های ضرور و هزینه‌های غیر ضرور بررسی خواهد شد.

آیت‌الله رئیسی: با توجه به واکسیناسیون عمومی منع تردد شبانه لغو شود

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: دغدغه و اولویت اصلی دولت، صیانت از جان مردم است و  این مسیر را تا رسیدن به شرایط مطلوب با قوت ادامه خواهیم داد.

آیت‌الله رئیسی جدیت در کنترل رفت و آمد از طریق مرزهای کشور را حائز اهمیت دانست و اظهار داشت: وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان وظیفه دارند با  حساسیت و جدیت، تردد افراد از مرزها را کنترل کنند. رئیس جمهور با تأکید بر تداوم اعمال کنترل های هوشمند و تاثیر آن در کنترل بیماری کرونا،‌ گفت: به هر میزان که ابعاد و حجم کنترل های هوشمند افزایش می یابد، می توان محدودیت های غیر هوشمند را کاهش داد. آیت الله رئیسی تأکید کرد: با توجه به واکسیناسیون عمومی، ممنوعیت تردد شبانه در شهرها لغو شود.

پافشاری مجلس بر محاکمه عاملان «کرسنت»

یک هفته پس از آنکه نمایندگان مجلس خواستار محاکمه عاملان فساد در پرونده کرسنت شدند، بیژن زنگنه می‌خواهد در گفت‌وگویی تلویزیونی به ابهامات کرسنت پاسخ دهد اما نمایندگان جای پاسخ‌گویی او را دادگاه می‌دانند.

بر همین اساس، ۲۶۶ نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در قرارداد گازی «کرسنت» را خواستار شدند.

در نامه مجلس به قوه قضاییه، نمایندگان با بازخوانی پرونده کرسنت و مفاسد رخ داده در آن یادآوری کرده بودند که این قرار داد که از ابتدا به دلیل تاثیر قطعی فساد در آن و عدم دریافت مجوزهای مربوطه، باطل بوده باعث شده است اولا اجرای قرار داد قبلی شرکت ملی نفت ایران با شرکت پترو ایران مبنی بر انتقال گاز میدان سلمان به عسلویه متوقف شود و جمهوری اسلامی ایران از برداشت گاز از میدان مشترک محروم گردد، ثانیا شرکت های اماراتی در مدت بیست سال گذشته، میلیاردها دلار سهم گاز ایران از میدان گازی مشترک را به امارات منتقل کنند.

در بخشی این نامه تاکید شده بود: متاسفانه کسانی که در تنظیم قرارداد به صورت مفسده آمیز نقش داشتند، با برخی اقدامات و عدم دفاع صحیح موجب تضرر کشور در رای منفی دیوان داوری شده اند.

امیرعبداللهیان: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس حاصل شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با تشریح رایزنی‌های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ و سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران تاکید کرد: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در نخستین فرصت ممکن هستیم.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین امروز در یک گفت وگوی برخط در مورد گسترش روابط دوجانبه، تحولات افغانستان و مذاکرات برجام برای لغو تحریم های غیر قانونی رژیم آمریکا علیه ملت ایران تبادل نظر کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان با ابراز خرسندی از تحولات مثبت روابط دو کشور در چند ماه اخیر اظهار داشت: تمهیدات لازم برای اجرایی شدن توافقات اقتصادی دو کشور انجام شده و جزئیات آن در اولین فرصت به طرف چینی ارائه خواهد شد.

حسین امیرعبداللهیان دخالت رژیم آمریکا در امور داخلی چین به بهانه های مختلف و تلاش این کشورها برای سیاسی کردن ورزش از جمله با منع دسترسی تیم های ورزشی ایرانی به منابع مالی و تهدید به عدم مشارکت در المپیک زمستانی پکن را محکوم کرد.

وی با تشریح رایزنی های همه جانبه جمهوری اسلامی ایران با ۱+۴ و سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، تاکید کرد: توافق اصولی برای حل مشکلات فنی با آژانس در این سفر حاصل شده و پیگیر صدور بیانیه مشترک در اولین فرصت ممکن هستیم.

امیرعبداللهیان افزود: جمهوری اسلامی ایران با اراده کامل وارد مذاکرات وین برای حصول توافق خوب می شود و با توجه به خروج غیرقانونی آمریکا و عدم پایبندی طرف اروپایی، چنانچه آنها با اراده لازم برای اجرای تعهداتشان وارد مذاکرات بشوند، امکان دسترسی سریع به توافق وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119764

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =