ماجرای ازدحام طرفداران دو خواننده‌ پاپ / برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه

طبق روال هر هفته مروری داریم بر مهمترین اخبار فرهنگی در هفته ای که گذشت:

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، طبق روال هر هفته مروری داریم بر مهمترین اخبار فرهنگی هفته ای که گذشت:

تئاتر هنوز هم در حاشیه است / مفاخر کشور با سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند

مهتاب عسکری، کارگردان تئاتر در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص مشکلات اهالی تئاتر به ویژه در ایام کرونا اظهار کرد: دنیای تئاتر به چند جهت دنیای خاصی است، ابتدا اینکه فضایی کاملا روشنفکری است که با علم، اندیشه و احساس آمیخته است و در عین حال هم هنرمندان و هم مخاطبانش متفکرند.

وی ادامه داد: دوم اینکه علیرغم محبوبیت فراوانی که بین مردم دارند اما صرفا قشر روشنفکر، تحصیل کرده و دانشجو با آثار نمایشی ارتباط برقرار می‌کنند و فراگیر نیست و دلیل سوم اینکه با همه تعاریفی  که مسئولان از تئاتر می‌کنند اما هنوز در حاشیه است و ساز وکار مناسب و شایسته‌ای برای پوشش دادن، حمایت و پشتیبانی از این هنر فاخر به عمل نیاورده‌اند، یعنی به عنوان یک شغل مستقل به حساب نمی آید.

عسکری بیان کرد: زندگی با حرفه تئاتر بسیار سخت است و کسانی که بیش از پنجاه سال عمر خود را در این مسیر گذرانده‌اند و در حال حاضر انبوهی از فهم و تجربه را با خود به همراه دارند و البته  پیر و خسته هم شده اند، گاه مورد بی مهری قرار می‌گیرند و یا به کار گرفته نمی‌شوند، لذا چگونه می‌توانند امرار معاش داشته باشند.

درخواست ضرغامی از مردم / تخریب آثار تاریخی را در فضای مجازی اطلاع دهید

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: در فضای مجازی همه افرادی که درباره تخریب یک اثر به ما اطلاع می‌دهند جزو سربازان افتخاری میراث‌فرهنگی هستند.

سیدعزت‌الله ضرغامی در نشست هم اندیشی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، گفت: میراث‌فرهنگی شناسنامه کشور است و شما بزرگان و اساتید، سرمایه بزرگ ما هستید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: آنچه مهم است و باید به آن توجه شود این است که میراث‌فرهنگی ما در حال نابودی است. در سه ماه گذشته که جلسات مختلفی تشکیل دادم و در این مدت به مکان‌های مختلفی رفتم، دیدم کسی به فکر میراث‌فرهنگی نیست. زمانی که به سمنان رفتم، دیدم آثار ۲ هزار ساله به حال خود رها شده و محل تجمع معتادان شده است.

وی ادامه داد: در بازدیدی که از محله پامنار تهران داشتم، دیدم که بسیاری از آثار تاریخی این محله رها شده است. باید این موضوعات را حل کنیم؛ به همین منظور برای آن بودجه در نظر گرفتیم و این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

ضرغامی گفت: در سفری که به استان زنجان داشتم، دست مرمتگر گنبد سلطانیه را بوسیدم؛ از من پرسیدند چرا این کار را انجام دادی؟ گفتم او ۵۰ سال عمر خود را صرف مرمت آیات و روایت این گنبد کرده و فداکاری کرده است. این دست برکت است و من افتخار می‌کنم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: برای رفع مشکل بودجه وزارتخانه طرحی را شروع کردیم تا از تمام ظرفیت‌های بخش خصوصی و دستگاه‌های دولتی استفاده کنیم. ان‌شاءالله با کمک تمام اساتید و پیشکسوتان میراث‌فرهنگی مشکلات را حل خواهیم کرد.

برگزاری نمایشگاه کتاب بعد از دو سال وقفه

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: شرایط برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب در اردیبهشت ماه سال آینده فراهم است.

محمد امین توکلی زاده در حساب شخصی خود در توییتر خود نوشت: "شرایط برگزاری نمایشگاه بین المللی کتاب به عنوان یکی از مهم ترین رویدادهای فرهنگی کشور، با کاهش تلفات کرونایی و واکسیناسیون عمومی شهروندان، در اردیبهشت ماه سال آینده، بعد از دو سال، فراهم خواهد بود."

۹۴ فیلم متقاضی حضور در چهلمین جشنواره فیلم فجر

با پایان مهلت ثبت نام و بررسی‌های انجام شده توسط دبیرخانه چهلمین جشنواره فیلم فجر، آمار فیلم‌های بلند سینمایی متقاضی شرکت در این رویداد پس از تطبیق با مقررات اعلام شد.

در پی پایان مهلت قانونی ثبت‌نام متقاضیان شرکت در چهلمین جشنواره فیلم فجر در ساعت ۲۴ روز یکشنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰، بر اساس اعلام دبیرخانه جشنواره، ۹۴ فیلم بلند سینمایی متقاضی شرکت در این دوره جشنواره شدند.

این فهرست جهت تطابق با آئین‌نامه و مقررات جشنواره و احراز موارد قانونی اعلام شده در فراخوان جشنواره چهلم، مورد بررسی قرار گرفت و فهرست نهایی آثار شامل ۷۴ فیلم سینمایی به هیٲت انتخاب جشنواره ارائه خواهد شد.

بر اساس فراخوان جشنواره چهلم، بازبینی فیلم‌های بلند سینمایی متقاضی حضور در جشنواره از دهم آذر آغاز و اسامی حداکثر ۲۲ فیلم سینمایی راه‌یافته به بخش مسابقه سینمای ایران تا ۵ دی اعلام خواهد شد.

سال گذشته مجموعاً ۱۱۰ فیلم فرم تقاضای حضور در سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر را پر کرده بودند.

چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی به دبیری مسعود نقاش‌زاده از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

ماجرای ازدحام طرفداران دو خواننده‌ پاپ و توضیحات پلیس

مرکز اطلاع رسانی پلیس پایتخت اعلام کرد: در پی اطلاع رسانی کانال‌های اینستاگرام مبنی بر ازدحام جمعیت در مراسم اکران فیلم «حکم تجدید نظر» و حضور طرفداران «آرش و مسیح» کنترل جمعیت از دست برگزار کنندگان خارج شده و مردم زیر دست و پا مانده اند؛ باید اعلام کنیم که این تجمع برای اکران فیلم بوده و اجرای کنسرتی در کار نبوده است.

همچنین این مرکز اعلام کرد موضوع مربوط به اکران مردمی فیلم «حکم تجدید نظر» در مورخ ۳۰ آبان حوالی ساعت ۲۱۰۰ بوده است که آرش عدل پرور از خوانندگان پاپ که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته بودند جهت تماشای فیلم به سینما کوروش مراجعه نموده اند که هواداران این خواننده پاپ که عمدتاً دختران و پسران نوجوان هستند جهت گرفتن عکس به سینما مراجعه می‌کنند.

پلیس پایتخت در این اطلاعیه تاکید کرد در این موضوع می‌بایست تهیه کنندگان برنامه هماهنگی لازم را برای مدیریت بهتر برنامه به عمل می‌آوردند.

چرا بسیاری از تهیه‌کنندگان نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند؟

محمدرضا مقدسیان، منتقد سینما درباره فیلم‌های سینمایی در حال اکران، اظهار کرد: آسیبی که همواره سینمای ایران با آن روبرو بوده شیوه اکران فیلم‌ها و اینکه کدام فیلم با چه فیلمی اکران شود که همدیگر را نسوزانند و مخاطبان یکدیگر را از بین نبرند و در واقع کدام فیلم مناسب چه فصلی از اکران است و مباحثی از این دست بازمی‌گردد.

وی ادامه داد: تنها موضوعی که سبب ایجاد انگیزه برای انتخاب فیلم‌هایی که در فاصله دوماهه فصل پائیز اکران می‌شوند این است که فیلمشان حتی در شرایط نه چندان مناسب نیز به نمایش دربیاید، اما سوالی که اینجا مطرح است این است که چه دلیلی سببب می‌شود سرمایه گذار و تهیه کننده فیلم حاضر شود فیلمش به هر قیمتی، حتی در یک مدت محدود و در موازات با یک فیلم دیگر اکران شود و نگران بازگشت سرمایه‌اش نباشد.

مقدسیان افزود: سوال همیشگی که در ذهن مخاطبان و منتقدان مطرح بوده این است که آیا فیلم‌ها بر اساس فرآیند معروفی که سود در تولید است نه در اکران، ساخته شده‌اند که نگران بازگشت سرمایه‌شان نیستند.

منتقد سینما تشریح کرد: همه فیلم‌های سینمایی در سطح دنیا، حتی آن دسته از تولیداتی که به شکل سازمانی تولید می‌شوند و اهدافی فراتر از سینما را دنبال می‌کنند نیز به طور قطع مایل هستند که اکران خوبی داشته و با گردش مالی در سینما بتوانند بخشی از هزینه های خودشان را تامین کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =