چطور می‌توان شپشک برنج ایرانی را از بین برد

این مشکل در برنج‌ ایرانی کاملا شایع است و این برنج‌ها در صورت قرارگرفتن در موقعیت مخصوص، امکان دارد در مدت کوتاهی شپشک بزنند. با ما همراه باشید تا برای همیشه از شر این حشرات مزاحم خلاص شوید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز شپشک برنج، آفت ریزی است که اندازه آنها 2 تا 3 میلی متر و رنگ آن ها قهوه ای مایل به سرخ تا سیاه است. لارو شپشک به رنگ سفید شیری است و پا ندارد. شپشک برنج می تواند پرواز کند و در تاریکی جذب نور می شود.

 این شپشک ها به غلات و برنج حمله نموده و سوراخ های ریزی را در آنها ایجاد می کنند. شپشک بالغ با سرعت از جایی به جای دیگر پرواز می کند و حدود 30 روز زنده می ماند . این حشره می تواند روزی 4 تخم در مغز غلات می گذارد که لاروها بعد از 3 روز از تخم ها خارج می شوند.

یک شپشک در همه عمرش می تواند 300 تا 400 تخم بگذارد. لارو اول به شفیره و بعد از 5 تا 16 روز به شپشک بالغ تبدیل می شوند. این شپشک ها باعث به وجود آمدن عفونت یا انتقال بیماری نمی شوند و نیش نمی زند.

 چه کنیم تا برنج شپشک نزند؟

همیشه گفته اند پیشگیری بهتر از درمان است پس بهتر است پیش از هر چیز بدانیم که باید چکار کنیم تا برنج دچار شپشک نشود و سپس به این بپردازیم که با وجود مراقبت ها اگر باز به این مشکل دچار شدیم چگونه با آن مبارزه کنیم.

- برنج را در جاهای گرم یا مرطوب نگذاریم. بهتر است برنج را در کیسه های پارچه ای نگهداری کنید و این کیسه ها را با فاصله از دیوار یا زمین بگذارید.

- کیسه های برنج را روی هم نگذارید و بهتر است به گونه ای قرار گیرند که هوا در میان آنها جریان داشته باشد.

- سعی کنید برنج مصرفی را به قدری خریداری کنیم که زود تمام شود. جمع کردن برنج در حجم زیاد یکی از راههای وارد شدن شپشک به برنج است.

-  برگ سیر در لابه لای برنج قرار دهید. چون شپشک برنج بوی سیر را دوست ندارد.

- قرار دادن برگ بو یا برگ گردو لای برنج یک روش برای فراری دادن شپشک برنج می باشد.

 - قوطی کبریت را نیز می توان داخل گونی برنج قرار داد. شپشک ها از بوی گوگرد متنفر هستند و با این کار فرار می کنند.

- فلفل چیلی و تند نیز از مواردی هست که شپشک را فراری می دهد. ولی بهتر است آن را داخل پارچه ای پیچیده و سپس زیر برنج بگذارید.

 - می توان برای دور کردن شپشک از برنج، مقداری میخک هم درون آن قرار داد. گذاشتن میخک درون کابینت ها یا قفسه های آشپزخانه هم می تواند از ورود شپشک به برنج جلوگیری کند.

 شیوه های از بین بردن شپشک برنج

فریزر کردن

سفارش می‌کنیم برای از بین بردن شپشک برنج و تخم‌های آن، برنج را به مدت چهار روز در فریزر نگه دارید. این شیوه برای انواع مواد غذایی که دارای شپشک هستند روش خوبی است. بعد از چند روز، برنج را در بیاورید و در بسته بندی جدیدی نگه داری کنید.

 قرص سیر 

قرص سیر در داروخانه‌ها فروخته می‌شود و با استفاده از شیوه بالا و نیز استفاده از قرص سیر به آسانی می‌توانید حشرات را فراری داده و دور کنید.

پهن کردن برنج در جای خنک

یک روش دیگر  اینکه برنج را در سایه یا زیر کولر پهن کنیم و در آن نمک، برگ بو، برگ چریش و یا میخک قرار دهیم. این حشرات به علت دوست نداشتن سرما و همینطور فراری بودن از موارد گفته شده، از برنج بیرون می آیند.
استفاده از تله های چسبناک

تله های چسبناک گوناگونی در بازار وجود دارد. شپشک ها به دلیل اینکه جذب نور می شوند با ریختن برنج در سینی به اطراف می روند پس در اطراف ظرف تله های چسبناک بگذارید تا زمان فرار شپشک ها ، آنها به تله بچسبند و نتوانند خود را از تله خلاص کنند چون این آفت ها، خیلی قوی نیستند که خودشان را از نوار جدا کنند پس با چسبیدن به نوارها می میرند.

شستشو با آب جوش

چنانچه برنجتان حشره گرفته است موقع شستن برنج آن را با آب تقریبا جوش بشویید زیرا آب جوش سبب مرگ حشرات می شوند و روی آب قرار می گیرند.

قرار دادن در آفتاب

چنانچه مقدار زیادی برنج به وسیله شپشک مورد حمله قرار بگیرد، فقط باید برنج را زیر نور آفتاب قرار دهید؛ چرا که آفتاب این حشرات را دور خواهد کرد. برای این کار برنج شپشک زده را زیر نور آفتاب بر روی یک پارچه تمیز در جایی که گرد و خاک زیادی وجود نداشته باشد پهن کنید. شپشک به دنبال محلی تاریک و مرطوب است و اصلا آفتاب را دوست ندارد؛ پس تنها در عرض یک روز قرار دادن برنج در ساعات ظهر و هوا خوردن به برنج می‌توانید شپشک برنج را از بین ببرید.

انتهای پیام /



کد خبر: 1119809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =