زنده نگه داشتن برشی از مغز در آزمایشگاه

برش یک سانتی‌متری از مغز انسان برای اولین بار به اندازه چند ساعت در یک ظرف پتری به صورت زنده نگه داشته شد. دانشمندان با این کار سعی دارند داروها و درمان‌های جدیدی برای بیماری‌های کشنده‌ای چون تومور مغزی پیدا کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ گروهی از دانشمندان دانشگاه کپنهاگ تکه‌ای از بافت مغز را از قشر بیمار استخراج کردند تا فرآیند جدیدی را برای زنده ماندن او آغاز کنند. این تیم ابتدا بافت را خنک کردند و اکسیژن‌رسانی کردند تا سلول‌های آن زنده بمانند. سپس آن را در مخلوطی از یون‌ها و مواد معدنی که در مایع نخاعی مغزی وجود دارند، قرار دادند.

آنها توانستند این تکه مغز را به مدت ۱۲ ساعت زنده نگه دارند و با این کار امکان انجام مطالعات و آزمایش‌هایی را فراهم کردند که تاکنون فقط روی حیوانات امکان‌پذیر بود.

محققان می‌گویند: آزمایش روی مغز حیواناتی مثل موش مثل این است که شما می‌خواهید با نگاه کردن به گوشی نوکیا مدل ۳۳۱۰، یک گوشی آیفون تعمیر کنید. آنها عملکردهای اساسی یکسانی دارند، اما پیچیدگی مغز انسان هزاران برابر بیشتر از مغز موش است.

آنها همچنین می‌گویند: ما حتی می‌دانیم که نوع سلول‌ها و بیان گیرنده‌های مغز موش و انسان با هم متفاوت است، اما تا به امروز امکان آزمایش مستقیم روی بافت انسانی را نداشتیم و این آزمایش فرصتی استثنایی برای ما به شمار می‌رود.

اولین مطالعه این تیم تحقیقاتی، مطالعه روی ارتباطات تقویت شده با دوپامین بین نورون‌ها در انسان و موش متمرکز بود که نشان داد انتقال‌دهنده عصبی مرتبط با سیستم پاداش‌دهی، ارتباط بین نورون‌ها را در مغز انسان تقویت می‌کند.

به گفته محققان، دانستن این موضوع می‌تواند منجر به کشف درمان‌های جدید برای توانبخشی افراد بعد از سکته مغزی یا سایر انواع آسیب‌های حاد مغزی شود که در آن بیماران ارتباطات سیناپسی مغزشان را از دست داده‌اند و نیاز به ایجاد اتصالات جدید دارند.

آنها می‌گویند: این آزمایش به ما فرصت داد تا نشان دهیم که دوپامین نقشی متفاوت در انسان و موش دارد. این مثال خوبی است از این موضوع که اثر یک دارو یا یک انتقال دهنده عصبی در گونه‌های مختلف، متفاوت است و آزمایش مستقیم دارو روی بافت انسانی از چه اهمیتی برخوردار است.

برداشت مغز بدون درد

بعد از معرفی این آزمایش، سوالات فلسفی زیادی در مورد برش بافت مغز زنده انسان مطرح شده است، اما محققان اطمینان خاطر کرده‌اند که انسان هیچ دردی را در زمان برش بافت مغز احساس نمی‌کند. زیرا هر حس یا فکری باید از بخش‌های زیادی از مغز عبور کند. ما روی بخشی از مغز کار کردیم که به اندازه بند اول انگشت شست است و جدا کردن آن به سایر قسمت‌های مغز آسیبی نمی‌رساند، زیرا به آنها متصل نیست.

یکی از انتقاداتی که در مورد این آزمایش مطرح شده، این است که آیا آن بخش از مغز جدا شده حافظه‌ای دارد یا خیر، اما محققان توضیح می‌دهند که نورون‌های موجود در ظرف پتری حافظه‌ای ندارند و این موضوع به این سادگی‌ها امکان‌پذیر نیست.

با این حال، گروه تحقیقاتی مذکور روی روشی کار می‌کنند که بتوانند با کمک آن برش‌های کوچک‌ مغز را بیشتر از ۱۰ روز نگه دارند.

کد خبر: 1119857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =