چین: چرا استرالیا باید اورانیوم ۹۰ درصد داشته باشد اما ایران نه؟

هیات چین در سازمان‌های بین المللی با انتقاد از مواضع دوگانه آمریکا گفته چرا ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای 3.7 درصد تولید کند، اما آمریکا و انگلیس مواد ساخت سلاح اتمی با غنای بالا به استرالیا منتقل می‌کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، برخی رسانه‌های جهانی بعد از ظهر شنبه به وقت تهران نامه‌ای از تیم مذاکره کننده چین در وین و در اعتراض به معیارهای دوگانه آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران منتشر کردند.

در بخشی از این نامه به قلم «وانگ کان» دپیلمات چینی و هیات چین در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران که بین دیپلمات‌های دیگر نیز توزیع شده آمده است، چرا آمریکا و انگلیس می‌گویند ایران نمی‌تواند اورانیوم غنی شده بالای 3.7 درصد تولید کند، در حالی که از سوی دیگر آشکارا و مستقیم چند تن اورانیوم با غنای بالای 90 درصد را به استرالیا منتقل می‌کنند؟ این یک مورد مهم و با معیاردوگانه است.

وانگ کان در ادامه کشورهای غربی را متهم کرد که از معیارهای دوگانه پیروی می‌کنند، زیرا آنها برای مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای با ایران تلاش می‌کنند که جمهوری اسلامی را از تولید اورانیوم غنی شده با درجه نظامی مشابه آنچه که ایالات متحده و انگلیس به عنوان بخشی از آن به استرالیا تحویل خواهند داد منع ‌کنند.

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین نیز چهارشنبه گذشته  در تماس با «حسین امیر عبداللهیان» همتای ایرانی خود، تحولات پیرامون برنامه هسته‌ای ایران را به بحث گذاشت.

وزیر امور خارجه چین در این رایزنی تلفنی گفت، پکن درخواست‌های معقول ایران را درک کرده و از تهران در زمینه محافظت از حقوق و منافع خود حمایت می‌کند. وانگ یی افزود، در شرایط کنونی، تمام طرف‌ها باید همکاری داشته باشند تا حرکت شکل گرفته برای تداوم گفت‌وگوها و تلاش‌ها برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین حفظ شود.

علاوه بر چین، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه گذشته در اظهاراتی در نشست شورای حکام آژانس گفت: «باید علت اصلی که ایران را به سمت فاصله گرفتن از شرایط برجام سوق داد، یعنی خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و فشار عظیم تحریم‌ها که همچنان ادامه دارد را حذف کنیم. تنها راه رسیدن به آن از طریق گفت‌وگوهای وین است.»

وی همچنین در پیامی توئیتری نوشت: «رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که سفرش به ایران بی‌نتیجه بود. توافق کامل حاصل نشد اما او به همکاری با طرف ایرانی برای حل مسائل باقی‌مانده ادامه خواهد داد.»

نماینده روسیه در نهادهای بین‌المللی مستقر در وین در ادامه پیام توئیتری خود نوشت: «روسیه از این تلاش‌ها حمایت می‌کند.»

اظهارات اولیانوف پس از آن صورت گرفته است که «لارنس نورمن» خبرنگار روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» مستقر در وین، به نقل از گروسی گزارش داد که مذاکرات او با مقامات ایرانی در تهران در خصوص موضوعات باقی‌مانده پادمانی بی‌نتیجه ماند.

این خبرنگار در رشته توییتی خبر داد: گروسی در بیانیه خود خطاب به شورای حکام اعلام کرد «در تاریخ ۲۳ نوامبر ۲۰۲۱ در تهران با جناب محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جناب حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران دیدارهایی داشتم.»

گروسی افزود: «علی‌رغم تلاش‌های من، این مذاکرات و رایزنی‌های گسترده برای رسیدگی به مسائل پادمانی باقی‌مانده ایران که در دو گزارش به تفصیل شرح داده شد، بی‌نتیجه بود.»

مدیرکل آژانس همچنین ادعا کرد: «علاوه بر این، برخلاف توافق صورت گرفته بین آژانس و ایران در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱، عدم دسترسی به کارگاه کرج (مجتمع تسا) به این معناست که احیای نظارت و بازرسی بر تمامی تأسیسات و مکان‌های ایران در رابطه با برجام تکمیل نشده است. این مسئله به طور جدی بر توانایی آژانس برای تداوم اطلاع از وضعیت کارگاه تأثیر می‌گذارد، چیزی که به طور گسترده در رابطه با بازگشت به برجام ضروری شناخته شده است.»

رافائل گروسی شامگاه دوشنبه (اول آذر ماه) وارد تهران شد و پیش از ظهر سه‌شنبه با محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در محل این سازمان دیدار و گفت‌وگو کرد. گروسی، گفت‌وگو با رئیس سازمان انرژی اتمی را فشرده خوانده و گفت: «دنبال این هستیم مذاکرات را با ایران ادامه دهیم تا زمینه‌های مشترکی را پیدا کنیم و به نتیجه‌گیری مثبتی برسیم.»

وی همچنین بعدازظهر سه‌شنبه گذشته با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از این دیدارها راهی وین شد و در نخستین روز نشست فصلی سه روزه شورای حکام آژانس که به صورت مجازی در حال برگزاری است، شرکت کرده است.

گروسی پس از بازگشت به وین در نشستی خبری گفت: «این طور باید توصیف کنم که رایزنی‌ها و مذاکرات در ایران بی‌نتیجه بود به این مفهوم که ما نتوانستیم مسائل را به پایان و نتیجه برسانیم. من تلاش‌ها برای رسیدن به تفاهم را رها نخواهم کرد اما در خصوص موضوعاتی که دیروز درباره آن بحث کردیم، نتوانستیم به نتیجه برسیم.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1119903

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • یک ایرانی IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۷
      0 0
      متاسفانه روسیه درحمایت ازایران جدّی وصادق نیست!!@