سعید محمد: ایجاد 7 منطقه آزاد جدید اشتباه بزرگی بود

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تاکید کرد: ایجاد 7 منطقه آزاد جدید که امسال ابلاغ شد، اشتباه بزرگی بود؛ چون ظرفیت مناطق آزاد فعلی هنوز بهره برداری نشده است و ولع ایجاد مناطق آزاد به کشور آسیب می زند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی، شامگاه امروز شنبه (ششم آذرماه) در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین اظهار داشت: بعد از 42 سال نواقص زیادی در کشور می‌بینیم و با آرمان‌های امام (ره) فاصله غیر قابل قبولی داریم.

وی افزود: افتخارات زیادی هم ایجاد شده ولی باید همواره بدنبال حرکت از خوب به عالی باشیم، چراکه مردم الان از رضایتمندی قابل قبولی از مسئولین برخوردار نیستند.

محمد ادامه داد: امروز از جمله معضلات کشور که حاصل بی تدبیری ها هست، این است که یکی از مریض ترین اقتصادهای دنیا را داریم و رشد نقدینگی و خلق پول وحشتناک است، ولی کنترل و مهارنقدینگی و تولید، باعث درمان این بیماری اقتصادی خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد بیان داشت: تولیدکننده ها از قوانین بی حساب و کتاب خون گریه می‌کنند و امروز یک جنگ اقتصادی داریم که نیازمند فرمانده اقتصادی است و هرکسی نباید تصمیم جزیره ای خود را بگیرد.

محمد با بیان اینکه مناطق آزاد در دنیا یکی از مراجع اصلی توسعه اقتصادی سرزمین های اصلی هستند و وظیفه این مناطق ایجاد فضای تولید و رونق کسب و کار بوده که بعد از جنگ جهانی دوم ایجاد شدند، گفت: امروز بخش عمده تجارت دنیا در مناطق آزاد کشورها شکل می‌گیرد و این فکر درستی برای حراست از صادرات و تولید است.

 تولید در مناطق آزاد یک درصد و سرمایه‌گذاری 7 درصد است

وی افزود: 79 مجوز منطقه آزاد در کشور صادر شده که 32 منطقه فعال است ولی تنها 2 درصد از صادرات غیرنفتی کشور از مناطق آزاد است و تولید در آنها یک درصد و سرمایه‌گذاری 7 درصد است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد، با بیان اینکه مناطق آزاد ما گرفتار مشکلات زیادی هستند که اولین مسله زیرساخت‌هاست، بیان داشت: بعد از گذشت 39 سال هنوز کیش برق ندارد و 22 هزار واحد خالی در کیش داریم که اگر در آن سکونت کنند با مشکل بزرگ برقی مواجه می شویم.

محمد ادامه داد: ایجاد 7 منطقه آزاد جدید که امسال ابلاغ شد، اشتباه بزرگی بود؛ چون  ظرفیت مناطق آزاد فعلی هنوز بهره برداری نشده است و ولع ایجاد مناطق آزاد به کشور آسیب می زند.

 به دنبال ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد هستیم/ طرح جامع مناطق آزاد تهیه شده است

وی با بیان اینکه به دنبال ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد هستیم تا کمکی به بورس شود، گفت: ساماندهی رمزارزها را در مناطق آزاد طراحی کرده ایم، چراکه مناطق آزاد جای خوبی برای مدل‌سازی و پایلوت بودن است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور این است که مدیران نمی توانند تصمیم اتخاذ کنند و توپ در زمین دیگری انداخته می شود، اظهار داشت: طرح جامعی را در مورد مناطق آزاد طراحی کرده ایم تا هر منطقه آزاد بسته به ظرفیت‌ها و امکاناتش فعالیت کند.

وی افزود: یکی از موصوعات که پیگیری کرده و در کیش راه اندازی کردیم، سامانه شفافیت بود که 16 خدمت را در یک سامانه گذاشتیم تا مردم ببینند و کسی نتواند تصمیمی در اتاق تاریک بگیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =