۷ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۷ آذر هجری شمسی برابر با ۲۸ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، امروز ۷ آذر هجری شمسی برابر با ۲۸ نوامبر تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید:

۶ آذر؛ در تاریخ چه گذشت؟

رویدادها:

۱۴۹۴ - تقسیم قاره کشف شده امریکا بین استعمارگران پرتغال و اسپانیا به دستور پاپ

با توجه به حمایت پادشاه اسپانیا از کریستُف کُلمب، دریانورد معروف ایتالیایی، به منظور یافتن مسیری از سوی غرب به آسیا و هند که منجربه کشف امریکا شد، طبیعی بود که اسپانیا و همسایه آن پرتغال، زودتر از سایر کشورهای اروپایی به اعزام مهاجرین و توسعه متصرفات خود در قاره امریکا دست بزنند. آوازه شکوه و جلال و ثروت قاره جدید در اروپا، باعث گسترش اندیشه دست‏یابی به ثروت و گسترش قلمرو کشور اسپانیا شد. از سوی دیگر کاشفین پرتغالی نیز که در سواحل غربی افریقا در حال کار بودند دست به اکتشاف سواحل جنوبی در برزیل زدند که به تدریج موجب برخورد میان دو امپراتوری بر سرتعیین منطقه نفوذ و مرز میان آن‏ها شد. در نتیجه پادشاهان اسپانیا و پرتغال از پاپ خواستند تا در مورد اختلافات آن‏ها داوری کرده و منطقه نفوذ هر یک را مشخص کند. درنتیجه، در ۲۸ نوامبر ۱۴۹۴م با میانجی‏گری پاپ خطّ معینی در غرب جزایر کیپ وِرد در غرب افریقا مرز میان اسپانیا و پرتغال اعلام شد، به این ترتیب که شرقِ خط به پرتغال و غرب آن به اسپانیا تعلق گرفت.

۱۹۱۲ - آلبانی اعلام استقلال کرد. این سرزمین تا این زمان از ضمائم امپراتوری عثمانی بود.

۱۹۴۳ - نشست سران آمریکا، شوروی و انگلستان در تهران

۲۸ نوامبر سال ۱۹۴۳ روزولت، استالین و چرچیل رهبران سه کشور آمریکا، شوروی و انگلستان مذاکرات چهار روزه خودرا در تهران آغاز کردند تا استراتژی مشترک «پس از جنگ» را تعیین کنند. این نخستین بار بود که استالین در چنین کنفرانسی شرکت می کرد. قبلا وزیران امور خارجه سه کشور در مسکو مقدمات کار و زمینه مذاکرات را آماده کرده بودند که باید در آن سرنوشت جهان پس از شکست آلمان و روابط فی مابین قدرتهای فاتح تعیین و ترسیم می شد.

طبق اسنادی که سالها بعد انتشار یافت در این مذاکرات که یکم دسامبر آن سال پایان یافت و اعلامیه پایانی آن هشت روز بعد انتشار یافت قرار شده بود لهستان تحت نفوذ شوروی قرار گیرد و قسمتی از آلمان به لهستان داده شود. بر سر جزایر واقع در شمال ژاپن که استالین خواهان آنها بود توافق صورت گرفت. استالین نقشه جغرافیایی بالکان پس از عقب نشینی آلمانی ها را مطرح ساخت و قرار شد که در این منطقه حرف اول را شوروی بزند. استالین در مذاکرات تهران تاکید کرده بود که شکست آلمان، مگر در صورت دستیابی به سلاحهای جدیدتر [سلاح هسته ای] حتمی است و قبل از ۱۵ ماه دیگر از میان می رود و از شرکاء نظامی خود خواست که با گشودن جبهه تازه ای در غرب، بار جنگی روسیه را کاهش دهند که تا این لحظه میلیون ها تَن تلفات داشته بود. استالین پافشاری کرده بود که آلمان پس از جنگ میان نیروهای فاتح تقسیم شود که شرکاء او موافقت ضمنی کرده بودند. طبق اسناد دیگر، در کنفرانس تهران توافق بر سر انهدام آلمان شده بود، نه وادار کردن این کشور به تسلیم شدن و استدلال این بود که به دلیل عدم انهدام آلمان در پایان جنگ جهانی اول، این کشور موفق شد که آتش جنگ دوم را روشن سازد.

۱۹۷۱ - وصفی التل نخست وزیر وقت اردن در قاهره ترور شد. وی در سپتامبر ۱۹۷۱ و در جریان سرکوب فلسطینی های مسلح در اردن که به سپتامبر سیاه معروف شده است، نخست وزیر و وزیر دفاع اردن بود.

۱۳۵۹ - آغاز عملیات "مروارید" از سوی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

در روز ۶ آذر ۱۳۵۹ش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری نیروی هوایی ارتش، به پایانه‏های البکر و الاُمیه که از بزرگترین مراکز صدور نفت خلیج فارس و شاهرگ حیات اقتصادی عراق به حساب می‏آمدند، حمله برد و دو سوم آنها را منهدم ساخت. دشمن بعثی برای جبران این شکست، در ۷ آذر ۵۹ با اعزام تعدادی نیرو، سعی در بازپس‏گیری پایانه‏ها کرد و نبرد سختی درگرفت. سرانجام پس از ساعت‏ها جنگ نابرابر و بی‏امان، در حالی که دلاورمردان نیروی دریایی، آخرین گلوله‏های خود را به سوی دشمن نشانه می‏رفتند، ناوچه پیکان پس از غرق کردن چندین فروند ناوچه دشمن مورد اصابت چند موشک قرار گرفت و با پرسنل شجاع خود در شمال خلیج فارس در دل آب‏های گرم و نیلگون آن جای گرفت.

روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران

به مناسبت رشادت‏ها و دلاور مردی‏های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و شهرهای جنوبی به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‏های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و انهدام نیروی دریایی دشمن بعثی، در همان آغاز جنگ، با تایید حضرت امام خمینی(ره)، هفتم آذر، سالروز حماسه آفرینی ناوچه موشک انداز پیکان، به عنوان روز نیروی دریای ارتش نام گرفت تا همه ساله، حماسه با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر این نیرو گرامی داشته شود. هفتم آذر، تبلور ایثارو جان فشانی‏های پرسنل قهرمان و جان بر کف نیروی دریایی مهین اسلامی ایران در برقراری ثبات وامنیت در آب‏های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان می‏باشد. این نیرو با یگان‏های شناور دریایی، تفنگداران و تکاوران، اسکادران‏های هواناو و هوادریا، واحدهای پروازی نیرو و با غواصان ورزیده و... هر نوع فعالیتی از سوی دشمن را در محدوده قانونی خود خنثی خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1119932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =